DİLBİLİM

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
İED22418 4 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Öğretim Türü Uzaktan Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu derste öğrenciye dilbilimin tanımı, amacı, konusu, çalışma yöntemi ve dilbilimin alt dalları ile güncel çalışma çerçevesi olan Üretici Dilbilgisi Kuramı hakkında kuramsal ve uygulamalı bilgiler sunulması; sesbilim, biçimbilim, sözdizim ile anlambilim alanlarında temel düzeyde veri çözümlemesi yapabilecek bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Dilbilimin tanımı, amacı, konusu, yöntemi ve alt dalları; Üretici Dilbilgisi Kuramı; sesler ve parça üstüler, Uluslararası Fonetik Alfabe, ses değişkenliği ve ses değişimleri, sesbilimsel süreçler, sesbilim çözümlemeleri; sözlüksel ulamlar, sözcük türetimi, Dağıtılmış Biçimbilim Kuramı, sözcüklerin işlenmesi, sözcük değişkenliği ve değişimi, biçimbilim çözümlemeleri; temel sözdizim kavramları, tümce yapısı, boş ulamlar, Bağlama Kuramı, taşınma, sözdizimsel değişkenlik; anlam türetimi ve Mantıksal Biçim; özdeyişler, en güçlü anlam varsayımı, önsayıltı; agramatizm, paragramatizm, özel dil bozuklukları
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Tacettin TURGAY
Dersi Verenler Doç. Dr. Tacettin TURGAY
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Melih KURTULUŞ
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Ders kitabı: Ders notları
Notlar Haftalık çalışma materyalleri
Ön Hazırlık ve Dokümanlar https://personel.klu.edu.tr/tacettin.turgay
Ödev https://personel.klu.edu.tr/tacettin.turgay

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 50
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 50
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 3 45
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
  120 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Giriş Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim ---
2 Dilbilimin tanımı, amacı, konusu, yöntemi, alt dalları, Üretici Dilbilgisi Kuramı Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
3 Sesbilim: sesler ve parçaüstüler, Uluslararası Fonetik Alfabe, ses değişkenliği Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
4 Sesbilim: Yönetim Sesbilim Kuramı, ses değişimleri, sesbilimsel süreçler Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
5 Biçimbilim: sözlüksel ulamlar, çekim ve türetim, Dağıtılmış Biçimbilim Kuramı Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
6 Biçimbilim: sözcük anlamı, sözcük işleme ve zihinsel sözlük, sözlükçe bozuklukları, sözlükçe değişkenliği ve değişimi Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
7 Sözdizim: X’ Kuramı, öbek, öbek başı, tümleç, belirleyici, belirteç, eklenti kavramları, tümce yapısı Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
8 Ara Sınav Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
9 Sözdizim: Bağlama Kuramı, boş ulamlar, taşınma Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
10 Sözdizim: durum atanması, uyum, sözdizimsel değişkenlik Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
11 Anlambilim: temel kavramlar, Doğruluk Koşullu Anlambilim Kuramı Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
12 Anlambilim: Mantıksal Biçim, çokanlamlılık, anlam belirsizliği, anlamsızlık ve nedenleri Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
13 Edimbilim: özdeyiş, önsayıltı, En Güçlü Anlam Varsayımı Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
14 Dil Bozuklukları: agramatizm, paragramatizm, özel dil bozuklukları Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
15 Genel Tekrar Anlatım, gösteri, tartışma, soru-cevap, grupla çalışma, bireysel çalışma, problem çözme, canlandırma, bilgisayar destekli öğretim Ders notları
16 Yarı Yıl Sonu Sınavı Ders notları

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Dilbilimin ve alt dallarının amacını, konusunu ve temel kavramlarını tanımlayıp örneklendirir.
2 Üretici Dilbilgisi Kuramını, dilbilimde öne sürülen diğer kuramlarla karşılaştırıp güçlü ve zayıf yönlerini tartışır.
3 Uluslararası Fonetik Alfabe’yle yazılmış transkripsiyonları okur, bu alfabeyle transkripsiyon yapar.
4 Yönetim Sesbilim Kuramı’nı bilir; temel düzeyde sesbilim çözümlemesi yapar.
5 Verilen biçimbirimleri sözlüksel ulamlara ayırır.
6 Dağıtılmış Biçimbilim Kuramı’nı bilir; temel düzeyde biçimbilim çözümlemesi yapar.
7 Öbek, öbek başı, tümleç, belirleyici, belirteç, eklenti, bağlama ve taşınma kavramlarını tanımlar ve örneklendirir.
8 X’ Kuramı’nı bilir; temel düzeyde sözdizim çözümlemesi yapar.
9 Mantıksal Biçim kavramını tanımlar; çokanlamlılığın nedenlerini açıklar.
10 Özdeyiş, En Güçlü Anlam Varsayımı ve önsayıltı kavramlarını tanımlayıp örneklendirir.
11 Agramatizm, paragramatizm ve özel dil bozukluklarını tanımlayıp olası nedenlerini açıklar.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 153323131234334
Ö2 153323131234334
Ö3 153323131234334
Ö4 153323131234334
Ö5 153323131234334
Ö6 153323131234334
Ö7 153323131234334
Ö8 153323131234334
Ö9 153323131234334
Ö10 153323131234334
Ö11 153323131234334

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek