TARİHİ TÜRK LEHÇELERİ II

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
CTL20302 5 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri tanıtmak, Harezm Türkçesinin ses ve biçim bilgisi özelliklerini öğreterek metin incelemesi yapmak.
Dersin İçeriği Harezm Türkçesinin Türk dili tarihi ve diğer tarihî Türk lehçeleri içindeki yerinin belirlenmesi. Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler ve bunlar üzerinde yapılmış çalışmaların tanıtılması. Harezm Türkçesi’nin özet gramerinin verilmesi. Harezm Türkçesi metinlerinin yazı çevriminin yapılarak Türkiye Türkçesine aktarılması. Sözcüklerin ve gramer yapılarının ses ve biçim bakımından incelenip varsa söz dizimi özelliklerinin belirtilmesi.
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Emin Eminoğlu
Dersi Verenler Prof. Dr. Emin Eminoğlu
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Necmettin HACIEMİNOĞLU, Harezm Türkçesi ve Grameri, İstanbul Ünv. Yayınları, Ankara 1997. Janos ECKMANN, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerinde Araştırmalar, Ankara 1996. Mustafa ARGUNŞAH - Gülden SAĞOL YÜKSEKKAYA, Karahanlıca Harezmce Kıpçakça Dersleri, Kesit Yayınları, İstanbul 2021. Recep Toparlı, Harezm Türkçesi, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum 1992. Janos ECKMANN, Nehcül-Feradis, Metin-Tıpkıbasım, (Haz: Semih Tezcan, Hamza Zülfikar), TDK, Ankara 1995. Bilal Aktan, Kerderli Mahmud Cennetlerin Açık Yolu, Nehcül-Ferâdis, Edebiyat Otağı Yayınları, Ankara 2006.
Notlar Necmettin HACIEMİNOĞLU, Harezm Türkçesi ve Grameri, İstanbul Ünv. Yayınları, Ankara 1997. Janos ECKMANN, Harezm, Kıpçak ve Çağatay Türkçesi Üzerinde Araştırmalar, Ankara 1996. Mustafa ARGUNŞAH - Gülden SAĞOL YÜKSEKKAYA, Karahanlıca Harezmce Kıpçakça Dersleri, Kesit Yayınları, İstanbul 2021. Recep Toparlı, Harezm Türkçesi, Atatürk Üniversitesi Yayınları, Erzurum 1992. Janos ECKMANN, Nehcül-Feradis, Metin-Tıpkıbasım, (Haz: Semih Tezcan, Hamza Zülfikar), TDK, Ankara 1995. Bilal Aktan, Kerderli Mahmud Cennetlerin Açık Yolu, Nehcül-Ferâdis, Edebiyat Otağı Yayınları, Ankara 2006.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 70
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 30
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ödevler 11 4 44
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
  152 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Harezm Türkçesinin genel olarak Türk dili içerisindeki yeri Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
2 Harezm Türkçesi Dönemi hakkında genel tarihî bilgiler. Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
3 Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler. Harezm Türkçesiyle yazılmış eserler üzerinde yapılan çalışmalar. Harezm Türkçesinin başlıca temsilcileri. Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
4 Harezm Türkçesi ses bilgisi özellikleri. Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
5 Harezm Türkçesinin biçim bilgisi özellikleri. Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
6 Harezm Türkçesinin biçim bilgisi özellikleri. Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
7 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
8 Ara sınav - -
9 Metin İnceleme Konuyla ilgili soruların hazırlanması -
10 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
11 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
12 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
13 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
14 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -
15 Metin İnceleme Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Türk dili tarihi içerisinde Harezm Türkçesinin yerini tanımlar.
2 Harezm Türkçesinin ses bilgisi özelliklerini açıklar, karşılaştırır, örneklendirir.
3 Harezm Türkçesinin biçim bilgisi özelliklerini açıklar, karşılaştırır, örneklendirir.
4 Harezm Türkçesiyle yazılmış metinlerin dilini inceler ve analiz eder.
5 Harezm Türkçesiyle yazılmış eserleri okuma ve çözümleme uygulaması yapar.
6 Harezm Türkçesiyle yazılmış metinleri dil bilimsel ölçütlerle değerlendirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 3330043403444
Ö2 4440033403444
Ö3 3330033403444
Ö4 3330043403444
Ö5 4440033403444
Ö6 3340043403444

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek