Eğitimde Program Geliştirme

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
EPÖ21703 6 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Program geliştirme alanındaki temel kavram, ilke, kuram, yaklaşım ve modellere dayalı belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda program analizi, tasarımı ve uygulama süreçlerine ilişkin program nasıl geliştirilebileceğine yönelik bilgi, beceri ve yetkinlikleri kazandırmayı içerir
Dersin İçeriği Terminoloji; eğitim, öğretim, program, analiz, program tasarımı, program uygulama, program değerlendirme, program geliştirme: Teorik kapsam; program geliştirmenin teorik temelleri, program geliştirme süreçleri, program geliştirme yaklaşımları ve modelleri
Dersin Ön Koşulları Ön koşul ders bulunmamaktadır
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İŞERİ
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İŞERİ
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İŞERİ
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Türkçe Kaynaklar: - Apple, M, V. ve Bean, J., A. (2011) Demokratik okullar, (çev. M.Sarı), Ankara: Dipnot Yayınları.- Demirel, Ö. (2011). Eğitimde program geliştirme, (15. Baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.- Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Edege Akademi Yayıncılık.- Erden, M. (2009). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık- Gutek, G. L.(2006). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (çev. N. Kale). Ankara: Ütopya Yayınları. - Karakaya, Ş. (2004). Eğitimde program geliştirme ve yeni yönelimler, Ankara: Asil Yayın Dağıtım- Özçelik, D. A. (1992). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: ÖSYM Yayınları.- Varış, F. (1996). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Alkım Yayınları.Yabancı Kaynaklar: - Beauchamp, G., A. (1983). Curriculum thinking. Fundamental Curriculum Decisions (Prepared by the ASCD 1983 Yearbook Commitee). Virginia: Asssociation for Supervision and Curriculum Development.- English, F., W. (1983). Contemporary curriculum circumstances. Fundamental Curriculum Decisions (Prepared by the ASCD 1983Yearbook Commitee). Virginia: Asssociation for Supervision and Curriculum Development.- McNeil, J. D. (2006). Contemporary curriculum in thought and action. John Willey & Sons İnc.- McKernan, J. (2008). Curriculum and imagination, process theory, pedagogy and action research. London: Routledge Taylor & Francis Group.- Null, W. (1973). Curriculum from theory to practice. New York: Rowman& Littlefıeld Publıshers, İnc.-Oliva, P. F. (2005). Developing the curriculum (Fourth Edition). United State: Longman.-Ornstein, C., Hunkins,P. (2004). Curriculum: foundation, principles, and issues. New Jersey: Prentice Hall.-Pinar, W. (2004). What is curriculum Theory. United State: Lawrence Erlbaum Associates İnc.-Posner, G.J. (1992). Analyzing the curriculum. McGraw-Hill İnc.-Schiro, M., S. (2008). Curriculum theory: conflicting visions and enduring concerns. Los Angeles: Sage Publications.-Taba, H. (1962). Curriculum development theory and practice. New York: Harcourt, Brace & World, İnc.-Tanner, D. Tanner, L. N. (1975). Curriculum development. New York: MacMillan Publishing Co. İnc.-Tyler, R.W. (1969). Basic principles of curriculum and instruction: The University of Chicago Press.-Wiles, J. 2005. Curriculum essantials. Pearson Education İnc. -Wiles, J. ve Bondi, J. 2007. Curriculum development. Pearson Education İnc.
Notlar Ders notları
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Ders İzlencesi; Dersin Temel Kaynakları-Kitap Listesi; Dönem Makale Okuma Listesi; Haftalık Ders Sunumları / Notları; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları; Dönem Araştırma Ödevi Konusu Belirleme Formu
Ödev Dönem araştırma ödevi, araştırma ödevi şablonu, araştırma ödevi sunumu, araştırma ödevi raporu

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 20
Eğitim Bilimleri% 80
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 % 10
Toplam 4 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 5 75
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
  177 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Program Terminolojisi: -Program, eğitim, öğretim, öğrenme ve insan doğası ilişkisi -Program düşüncesinin tarihsel ve bağlamsallığı ve tarihsel gelişimi -Programın kavramsal çerçevesi -Programın hiyerarşik sınıflaması; eğitim programı, öğretim programı, ders programı -Programın pratiği açısından sınıflaması; resmi program, uygulanan program, ihmal edilen program, örtük program, ekstra program Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
2 Program Teorisinin Düşünsel Temelleri: -Felsefi düşüncede eğitim ve program; İdealizm, realizm, pragmatizm ve hümanizmde eğitim- program düşüncesi Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
3 Program Teorisinin Düşünsel Temelleri: -Sosyolojik düşüncede eğitim ve program; işlevsel, çatışmacı, hermeneutik ve post modern düşüncede eğitim ve program düşüncesi Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
4 Program Teorisinin Düşünsel Temelleri: -Psikolojik düşüncede eğitim ve program; davranışçı, psikanalitik, bilişsel ve hümanist kuramda eğitim ve program düşüncesi Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
5 Program Teorisi: Program Yaklaşımları; akademik yaklaşım, konu alanı yaklaşımı, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, yeniden kurmacı yaklaşım, ilerlemeci yaklaşım, post-pozitivist yaklaşımlar Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
6 Program Teorisi: Program Yaklaşımları; akademik yaklaşım, konu alanı yaklaşımı, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, yeniden kurmacı yaklaşım, ilerlemeci yaklaşım, post-pozitivist yaklaşımlar Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
7 Program Teorisi: Program Yaklaşımları; akademik yaklaşım, konu alanı yaklaşımı, davranışçı yaklaşım, bilişsel yaklaşım, yeniden kurmacı yaklaşım, ilerlemeci yaklaşım, post-pozitivist yaklaşımlar Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
8 Ara Sınav ... MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
9 Program Teorisi: Program Geliştirme Modelleri; Tyler, Taba, Ornstein-Hunkins, Oliva Modelleri, sistem modeli, Avrupa modelleri (rasyonel planlama ve süreç modeli) Türkiye’de uygulanan program geliştirme modelleri Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
10 Program Teorisi: Program Geliştirme Modelleri; Tyler, Taba, Ornstein-Hunkins, Oliva Modelleri, sistem modeli, Avrupa modelleri (rasyonel planlama ve süreç modeli) Türkiye’de uygulanan program geliştirme modelleri Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
11 Program Teorisi: Program tasarım yaklaşımları; konu merkezli, öğrenci merkezli, sorun merkezli yaklaşımlar Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
12 Program Pratiği/ Program Geliştirme: Program ihtiyaç analizi; ihtiyaç analizi, ihtiyaç analiz yaklaşım-teknikleri, ihtiyaç analiz kaynakları Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
13 Program Pratiği/ Program Geliştirme: Program tasarımı; program tasarım öğeleri, hedeflerin tasarımı-taksonomisi, içerik tasarımı-yaklaşımları, eğitim durumu-etkinlik tasarımı, değerlendirme durumu tasarımı, Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
14 Program Pratiği/ Program Geliştirme: Program tasarımı; program tasarım öğeleri, hedeflerin tasarımı-taksonomisi, içerik tasarımı-yaklaşımları, eğitim durumu-etkinlik tasarımı, değerlendirme durumu tasarımı, Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
15 Program Pratiği/ Program Geliştirme: Program tasarımı; program tasarım öğeleri, hedeflerin tasarımı-taksonomisi, içerik tasarımı-yaklaşımları, eğitim durumu-etkinlik tasarımı, değerlendirme durumu tasarımı, Yöntemler; Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
16 Final Sınavı ... MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavram ve kuramları açıklar, analiz eder ve değerlendirebilir
2 Eğitim süreçlerindeki olay, olgu ve sorunları, eğitim programlarının temel kavram-kuramlarıyla analiz eder, değerlendirir
3 Eğitim kurumuyla ilgili yerel ve küresel düzeydeki güncel olay-olgu ve sorunları, eğitim programları boyutunda belirlenen ilke-standart ve süreçlere uygun analiz edip, analiz sonuçlarını raporlar
4 Yerel, ulusal ve küresel düzeyde, belirli model ve yaklaşımlara dayalı bir programın geliştirilmesini süreçlerini belirlenen kriterlere uygun analiz edip, analiz sonuçlarını, etkili iletişim becerilerini kullanarak başkalarına sunar
5 Yerel, ulusal ve küresel düzeyde, belirlenen model ve yaklaşımlara dayalı bir programı tasarlar ve tasarlanan programı başkalarına sunar

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 555555555555
Ö2 555555555555
Ö3 555555555555
Ö4 555555555555
Ö5 555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek