Öğretim Tasarımı

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
EPÖ21705 6 3+0 6 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Öğretim tasarımı sürecinin çözümleme, tasarımlama, geliştirme, uygulama ve değerlendirme aşamalarını öğretmek ve başlıca öğretim tasarımı model ve uygulamalarını incelemektir.
Dersin İçeriği Öğretim Tasarımı Kavramı, Öğretim Tasarımı Teknolojileri, İhtiyaç Belirleme ve Analizi, Öğrenme Ortamında Öğrenenin Özellikleri, Öğrenme Ortamlarında Öğrenme Hedefleri, Görev Analizi, Öğretim Tasarım Modelleri,Öğrenme ve Öğretim Stratejileri, Öğretim Tasarımında Bilişsel Süreçler, Öğretim Tasarımı ve Değerlendirme
Dersin Ön Koşulları Program geliştirme
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. H. Gülhan Karsak
Dersi Verenler Doç. Dr. H. Gülhan Karsak
Dersin Yardımcıları Doç. Dr. H. Gülhan Karsak
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Akkoyunlu, B. Altun, A. & Yılmaz Soylu M. (2008). Öğretim tasarımı. Ankara: Maya Akademi Yayınevi.-Şimşek, A. (2009). Öğretim tasarımı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.-Fer, S. (2020). Öğretim tasarımı. Anı Yayıncılık-Dick, W. & Carey, L. (1996). The systematic design of instruction (4th edition). HarperCollins College Publishers.-Morrison, G. R., Ross, S. M., & Kemp, J. E. (2001). Designing effective instruction. New York: John Wiley & Sons, Inc.
Notlar Öğretim tasarımı ders notları
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
Ödev Dönem araştırma ödevi, araştırma ödevi şablonu, araştırma ödevi sunumu, araştırma ödevi raporu

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 10
Eğitim Bilimleri% 70
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 20
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 % 0
Toplam 4 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 5 75
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
  177 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 I. Öğretim tasarımı terminolojisi: -Temel kavramlar, eğitim, öğretim, öğrenme ve insan doğası ilişkisi; - Öğretim tasarımı temel öğeleri: -Öğretim tasarımı; genel kavramları, tanımlamaları, özellikleri; -Öğretim tasarımının tarihsel gelişim süreçleri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
2 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
3 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları; ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
4 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
5 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
6 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
7 II. Öğretim Tasarımı Teorik Yapısı: -Teorik arka plan: Öğretim tasarımının arka planındaki kuramlar; davranışçı kuram, yol gösterici kuram, bilişsel kuram, yapısal öğrenme kuramı, sorgulayıcı öğe kuramı, öğe yerleştirme kuramı vb. -Öğretim tasarım modelleri; çekirdek modeller, doğrusal modeller, esnek modeller, etkileşimli modeller, sezgisel modeller, bileşik modeller -Öğretim tasarım stratejileri; doğrudan, etkileşimli, dolaylı, deneyimsel, bağımsız öğretim stratejileri ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
8 Ara Sınav Midterm exam ..
9 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
10 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
11 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
12 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumları
13 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
14 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;
15 III. Öğretim Tasarım Pratiği: -Öğretim tasarımı öğeleri, aktörleri, süreçleri, -Analiz: gereksinimleri saptama, hedef kitleyi inceleme, öncelikleri belirleme ve iş analizi, örnek analiz raporu -Tasarımlama; amaçları belirleme, içeriği seçme ve düzenleme, stratejileri geliştirme, ölçme araçlarını hazırlama, öykü yaprakları, örnek tasarım raporu -Geliştirme: uygulama planlarını oluşturma, görsel-işitsel, materyalleri oluşturma, örnek gerçekleştirim raporu -Uygulama: zaman çizelgesi yapma, öğrenme ortamlarını düzenleme ve uygulama, örnek uygulama raporu -Değerlendirme: değerlendirme ölçütleri, ara değerlendirme, son değerlendirme ruplama ve Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Proje Tabanlı Öğrenme, Simülasyon ve Modelleme, Etkileşimli Videolar ve İnteraktif Materyaller, Düşünme Grupları Ders İzlencesi; Ders Sunumu; Dönem Araştırma Ödevleri Listesi; Dönem Ödevi Araştırma Şablonu; Dönem Makale Okuma Havuzu; Örnek Öğretim Programları ve Ders Kitapları;

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğretim tasarımı ile ilgili temel kavram ve kuramları açıklar, analiz eder ve değerlendirebilir,
2 Öğrenme-öğretme süreçlerindeki olay, olgu ve sorunları öğretim tasarımının temel kavram-kuramsal yapılarıyla analiz eder, değerlendirir
3 Yerel, ulusal ve küresel düzeyde, bir öğretim tasarımını belirli model ve yaklaşımlara dayalı analiz edip, analiz sonuçlarını, etkili iletişim becerilerini kullanarak başkalarına sunar
4 Yerel, ulusal ve küresel düzeyde, belirli model ve yaklaşımlara dayalı bir öğretim tasarımını belirlenen ilke-standartlara dayalı tasarlar, yaptığı tasarımı raporlar / başkalarına sunar
5 Yerel, ulusal ve küresel düzeyde, belirli model ve yaklaşımlara dayalı bir öğretim tasarımını belirlenen ilke-standartlara dayalı farklı bağlamlarda tartışır-değerlendirir

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 555555555555
Ö2 555555555555
Ö3 555555555555
Ö4 555555555555
Ö5 555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek