Eğitim Felsefesi

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
EPÖ21709 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Eğitim kurumu-sistemlerinin varlığı, amacı ve işleyişine yön veren teori ve politikaların, felsefi düşünme metodolojisi açısından ontolojik, epistemolojik ve aksiyolojik temellerine ilişkin bilgi birikimini felsefi ekollere dayalı deneyimleme odaklı çözümlemeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği B.1 Eğitimin Doğası ve Felsefe: B.2 Felsefenin Temel Sorun Alanları ve Eğitim Felsefesi: B.3 Felsefi Yaklaşımlar ve Filozoflarının Görüşleri: B.4 Eğitim Felsefesi Akımları: B.5 Eğitim Felsefesi Uygulamaları-Okuma & Çözümleme
Dersin Ön Koşulları Önkoşul yoktur.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Remzi YILDIRIM
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İŞERİ
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Alaettin İŞERİ
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar - Büyükdüvenci, S. (2019). Eğitim Felsefesine Giriş ‘İzm’lerde Eğitim. Ankara: Fol YayınlarıGutek, G. L. (2001). Eğitime felsefi ve ideolojik yaklaşımlar (çev. Nesrin Kale), Ankara: ÜtopyaNoddings, N (2016). Eğitim Felsefesi (çev. R. Çelik). Ankara: Nobel Akademik YayıncılıkHoner, S. M. & Hunt, T. C. (2003). Felsefeye Çağrı (çev.). Ankara: İmge YayınlarıSönmez, V. (2007). Eğitim felsefesi, Ankara: Anı Yayıncılık.Whitehead, N. (2019). Eğitimin Amaçları -Eğitimde Reform Çağrısı. Ankara: Fol Yayınları.Akarsu, B. (1988). Felsefe terimleri sözlüğü. İstanbul: İnkılap Kitabevi.Apple, M, V. ve Bean, J., A. (2011) Demokratik okullar, (çev. M.Sarı), Ankara: Dipnot Yayınları.Apple, M. W. (2006). Eğitim ve iktidar. İstanbul: Kalkedon Yayınları.Aydın, İ. (2015). Alternatif Okullar. Ankara: Pegem Akademi.Aytaç, K. (2019). Çağdaş Eğitim Akımları. Ankara: Doğu Batı YayınlarıBakır, K. (2015). Demokratik Eğitim John Deweyin Eğitim Felsefesi Üzerine. Ankara: PEGEM A.Bourdieu, P. (2016). Akademik Aklın Eleştirisi Pascalca Düşünme Çabaları (çev. Burcu Yalım). İstanbul: Metis Yayınları.Burnet, J. (2008). Aristoteles Eğitim Üzerine (çev. A. Aydoğan). İstanbul: Say YayınlarıCevizci, A. (2010) Felsefeye giriş, Ankara: Nobel Yayınları.Cevizci, A. (2011) Eğitim Felsefesi, İstanbul: Say Yayınları.Dewey, J. (2022). Nasıl Düşünürüz (çev. H. Kayıkçı). Ankara: Fol YayınlarıDewey, J. (2007). Deneyim ve Eğitim (çev. S. Akıllı). Ankara: ODTÜ YayıncılıkDewey, J. ( ). Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık.Ewing, E. T. (Edit.). (2010). Pedagoji ve Devrim Eğitimin Temelleri Üzerine Disiplinlerarası ve Ulusüstü Yaklaşımlar. Ankara: Dipnot YayınlarıFriere, P. (2010). Eleştirel pedagoji. (Çev. D.Hattatoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Gatto, J. T. (2012). Eğitim Bir Kitle İmha Silahı (M. A. Özkan). İstanbul: Edam YayınlarıGiroux, H. I. (2007). Eleştirel Pedagoji ve Neoliberalizm (çev. B. Baysal). İstanbul: Kalkedon Yay.Locke, J. (2004). Eğitim Üzerine Düşünceler. İstanbul: Morpa Yayınları.Kant, I. (2009). Eğitim Üzerine (çev. A. Aydoğan). İstanbul: Say Yayınları.Küken, G. ( ). Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları.Money, C. G. (2000). An introduction to Dewey, Montessori, Piaget, and Vygotsky. ManchesterNeill, A. S. (2000). Özgürlük Okulu (çev. N. Şarman). İstanbul: Payel Yayınları.Ödemir, Ö. (2021). Felsefe Sınıfı İlkokul Öğretim Programıyla Bütünleştirilmiş Çocuklarla Felsefe Uygulamaları. Nobel Akademik YayıncılıkRussell, B. (2001). Eğitim Üzerine (çev. N. Bezel). İstanbul: Say Yayınları.Ranciere, J. (2016). Cahil Hoca Zihinsel Özgürleşme Üstüne Beş Ders (çev. S. Kılıç). İstanbul: MetisSpring, J. (2010). Özgür Eğitim (çev. A. Ekmekçi). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.Ünder, H (Ed.). (2019). Eğitim Felsefesi Kılavuzu. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Notlar MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
Ön Hazırlık ve Dokümanlar MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
Ödev Dönemlik Araştırma Ödevi (Kılavuz & Standartlara Uygun)

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 50
Eğitim Bilimleri% 50
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 % 10
Toplam 4 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 10 10 100
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
  182 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Eğitimin Doğası ve Felsefe (eğitim doğası ve felsefi bakış) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
2 Felsefe ve Eğitim Felsefesi (felsefi düşüncenin temel sorun alanları epistemoloji-ontoloji-aksiyoloji) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
3 Felsefe ve Eğitim Felsefesi (felsefi düşüncenin temel sorun alanları epistemoloji-ontoloji-aksiyoloji) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
4 Felsefi Yaklaşımlar ve Eğitim Felsefesi (idealizm-realizm) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
5 Felsefi Yaklaşımlar ve Eğitim Felsefesi (natüralizm, ampirizm) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
6 Felsefi Yaklaşımlar ve Eğitim Felsefesi (pragmatizm) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
7 Felsefi Yaklaşımlar ve Eğitim Felsefesi (varoluşçuluk) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
8 Ara Sınav ... MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
9 Eğitim Felsefesi Akımları (daimicilik-esasicilik) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
10 Eğitim Felsefesi Akımları (ilerlemecilik) YAnlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
11 Eğitim Felsefesi Akımları (yeniden kurmacılık) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
12 Eğitim Felsefesi Akımları (eleştirel, analitik ve radikal eğitim) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
13 Eğitim Felsefesi ve Eğitim Pratiği Okumaları (filozof görüşleri & pratik çözümlemesi) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
14 Eğitim Felsefesi ve Eğitim Pratiği Okumaları (filozof görüşleri & pratik çözümlemesi) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
15 Eğitim Felsefesi ve Eğitim Pratiği Okumaları (filozof görüşleri & pratik çözümlemesi) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması
16 Final Sınavı ... MS Teams İçerik Klasörleri: 01 Dersin Temel Dokümanlar Klasörü, 02 Ders Haftalık Sunumları, 03 Haftalık Okuma Makaleleri, 04 Dönem Araştırma Ödevi Süreç Çalışması

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Eğitimin doğası ve felsefe ilişkisini belirli olgu-olay /durum ve sorunlar üzerinden analiz eder
2 Eğitim kurumuna ilişkin belirli olgu-olay /durum ve sorunları felsefenin temel sorun alanları olan ontoloji, epistemoloji ve aksiyolojinin temel kavramlarına dayalı analiz eder
3 Eğitim kurumu ve sistemlerine ilişkin belirli olgu-olay /durum ve sorunları, temel felsefi yaklaşımların belirli kavramlarına göre analiz eder / değerlendirir
4 Eğitim kurumu ve sistemlerine ilişkin belirli olgu-olay /durum ve sorunları, eğitim felsefelerinin belirli kavramlarına göre analiz eder / değerlendirir
5 Eğitim kurumu ve sistemlerine ilişkin örnek durumları, felsefi açıdan belirlenen kuramsal çerçeve ve ilkelere uygun raporlar / raporlama sonuçlarını, etkili iletişim becerilerini kullanarak başkalarına sunar

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 555555555555
Ö2 555555555555
Ö3 555555555555
Ö4 555555555555
Ö5 555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek