Eğitim Denetimi

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
EYT21704 6 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı -Bu dersin amacı, Türk eğitim sisteminde geçmişten günümüze teftiş ve rehberlik uygulamalarına ilişkin temel bilgiler ile analiz ve sentez becerilerini kapsamaktadır.
Dersin İçeriği -Türk eğitim sisteminde denetim kavramı ve kapsamı, denetim türleri, denetimin planlanması, uygulanması ve değerlendirilmesi, Klinik denetimin felsefesi, planlanması ve uygulanması, öğretimsel denetim, kurum denetimi, müfettişte aranan nitelikler, müfettişlerin seçilmesi ve yetiştirilmesi, öğretimsel liderlik, Türkiye’de denetim uygulamaları, denetimde rehberlik uygulamaları, Akran koçluğu ve mentorluk, okul koçluğu ve okul geliştirme, denetim ve tehberlikte sorunlar ve öneriler
Dersin Ön Koşulları -Pedagojik Formasyon Bilgisi
Dersin Koordinatörü -Prof. Dr. Ertuğ CAN
Dersi Verenler -Prof. Dr. Ertuğ CAN
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar -Aydın, İ. (2013). Öğretimde denetim, durum saptama, değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.Aydın, M. (2013). Çağdaş eğitim denetimi. Ankara: Hatiboğlu Yayıncılık.Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.Bursalıoğlu, Z. (2011). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Ankara: Pegem Yayıncılık.Bursalıoğlu, Z. (2000). Eğitimde yönetimi anlamak sistemi çözümlemek. Pegem A Yayıncılık Bursalıoğlu, Z. (2019). Eğitim yönetiminde teori ve uygulama. Ankara: Pegem Yayıncılık.Can, E. ve Gündüz, Y. (2019). Eğitimin denetimi uzmanlığı gerektirir mi? Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 187-205.Glickman, C.D.; Gordon, S.P., & Ross-Gordon, J.M. (2014). Denetim ve Öğretimsel Liderlik, Gelişimsel Bir Yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.Gündüz, Y. ve Can, E. (2013). Türkiye’de eğitim denetimi uygulamalarında karşılaşılan temel sorunlar. V. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi. Bildiri Kitabı (ss. 717-723). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Eğitim Fakültesi-TEMSEN, 20-22 Haziran, Kahramanmaraş.Sullivan, S., & Glanz, J. (2015). Okullarda eğitim ve öğretimi geliştiren denetim. Ankara: Anı Yayıncılık.Taymaz, A. H. (1997). Eğitim sisteminde teftiş, kavramlar, ilkeler, yöntemler. Pegem A Yayıncılık.Eğitimde Denetim ve Değerlendirme (Edt. Sağır, M. ve Göksoy, S.). 6. Baskı, Ankara: Pegem A Yayıncılık.
Notlar -
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 100
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 0 % 0
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 30
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 % 20
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 4 5 20
Ödevler 2 6 12
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  76 | AKTS Kredisi : 3

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Eğitimde Denetim Kavramı ve Kuramsal Temelleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
2 Eğitim Denetiminin Özellikleri (Amacı, önemi, ilkeleri, süreçleri, türleri, aşamaları) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
3 Denetim yaklaşımları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
4 Eğitim Denetiminin Yasal Boyutları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
5 Müfettişlerin seçilmesi ve yetiştirilmesi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
6 Müfettişlerin rolleri, yeterlikleri ve sorumlulukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
7 Eğitimde Denetim Modelleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
8 Denetimde Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
9 Eğitim Denetiminde Güncel Yaklaşımlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
10 Eğitim Denetiminde Okul Yöneticilerinin Rol ve Sorumlulukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
11 Eğitim Denetiminde Öğretmenlerin Rol ve Sorumlulukları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
12 Eğitimde Soruşturma Türleri ve Özellikleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
13 Farklı Ülkelerde Eğitim Denetimi Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
14 Türkiye’de Eğitim Denetimi Sorunları ve Çözüm Önerileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
15 Denetimde Moral, Motivasyon ve İnsan İlişkileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Eğitimde denetim kavramını ve kuramsal temellerini bilir.
2 Eğitim denetimi yaklaşımlarını bilir.
3 Eğitim denetiminin yasal dayanaklarını bilir.
4 Müfettişlerin rolleri, yeterlikleri ve sorumluluklarını bilir.
5 Denetimde etik ilkeleri açıklar.
6 Okul yöneticilerinin eğitim denetimindeki rol ve sorumluluklarını açıklar.
7 Farklı ülkelerdeki eğitim denetimi uygulamalarını açıklar.
8 Türkiyede eğitim denetiminin sorunlarını bilir ve öneriler geliştirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 444444444444444
Ö2 444444444444444
Ö3 444444444444444
Ö4 444444444444444
Ö5 444444444444444
Ö6 444444444444444
Ö7 444444444444444
Ö8 444444444444444

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek