Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
EYT21717 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Öğretim Türü Uzaktan Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri dersi, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini, araştırma tasarımı ve uygulama süreçlerini öğretmeyi amaçlar. Öğrencilerin, eğitim alanındaki problemlere yönelik nitel araştırmalar yapabilme becerisi kazanmalarını sağlamak, verileri toplama, analiz etme ve yorumlama yetkinliklerini geliştirmek hedeflenir. Ayrıca, öğrenciler nitel araştırmalarda etik kurallara uygunluk, güvenilirlik ve geçerlilik konularında bilgi sahibi olacaklardır.
Dersin İçeriği Eğitimde Nitel Araştırma Yöntemleri dersi, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinin temellerini öğretmeyi, bu yöntemleri eğitim alanındaki sorunları incelemek için nasıl kullanacaklarını göstermek amacıyla tasarlanmıştır. Dersin içeriğinde, nitel araştırma türleri, veri toplama ve analiz teknikleri, araştırma tasarımı, etik kurallar, güvenilirlik ve geçerlilik gibi konular ele alınır. Öğrenciler, görüşmeler, gözlemler, odak grup çalışmaları ve doküman analizi gibi veri toplama yöntemlerini ögrenirken, bu verileri nasıl analiz edeceklerini ve raporlayacaklarını da keşfederler. Ayrıca, eğitimde nitel araştırmaların kullanımına dair örnekler inceleyerek, ögrendiklerini gerçek dünya uygulamalarıyla pekiştirirler.
Dersin Ön Koşulları Ön koşul yoktur.
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Ertuğ CAN
Dersi Verenler Prof. Dr. Ertuğ CAN
Dersin Yardımcıları Prof. Dr. Ertuğ CAN
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Bal, H. (2021). Nitel araştırma yöntem ve teknikleri. Sentez Yayın.Balcı, A.(2011). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Pegem Akademi Yayıncılık.Berg, B. L. (2001). Qualitative research methods for the social sciences (Fourth edition). Allyn and Bacon Publishing.Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Sage Publications.Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (3.Baskıdan çeviri) (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev.; Qualitative inquiry&research design: Choosing among five approaches, John W. Creswell, SAGE Publications, 2013.). Siyasal Kitabevi.Çelebi, M., (2021). Nitel araştırma yöntemleri. Pegem Yayınları.Elliott, J. (2011). Using narrative in social research: Qualitative and quantitative approaches (Repr.). SAGE.Ertürk, S. (2021). Eğitimde nitel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.Grat, A. (2018). Doing excellent social research with documents: Practical examples and guidance for qualitative researchers. Routledge.Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma (Güncellenmiş 2. Baskı). Seçkin Yayıncılık.Kaptan, S., (1988). Bilimsel Araştırma ve Gözlem Teknikleri. Tekışık Yayınları.Karasar, N., (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık.Kirk, J., & Miller, M. L. (2005). Reliability and validity in qualitative research (Nachdr.). Sage.Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed). Sage.Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. Jossey-Bass.Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma: Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (3. Basımdan Çeviri) (Çev. Ed. S. Turan). Nobel Akademik Yayıncılık.Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed). Sage Publications.Moustakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage.Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3 ed). Sage Publications.Saldana, J. (2021). The coding manual for qualitative researchers (4th ed.). Sage Publications.Seidman, I. (2006). Interviewing as qualitative research: A guide for researchers in education and the social sciences (3. ed). Teachers College Press.Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı).Yin, R. K. (2011) Qualitative Research from Start to Finish, Guilford.
Notlar Ders notları
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Ders kitapları ve dokümanlar
Ödev Performans görevi

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 100
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 30
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 0 % 0
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 1 % 30
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ç. Süresi 40 3 120
Ödevler 1 6 6
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
  177 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Nitel Araştırmanın özellikleri, tarihi ve paradigmalar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
2 Nitel araştırmada örneklem ve veri doygunluğu Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
3 Nitel araştırmada veri toplama türleri ve veri toplama araçları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
4 Nitel Araştırmada veri analizi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
5 Nitel Araştırmada veri analizi uygulaması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Textbook and Presentations
6 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik (İnandırıcılık, Aktarılabilirlik ve Teyit Edilebilirlik) Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Textbook and Presentations
7 Nitel Araştırmada Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
8 Ara sınav Ara sınav Ders kitabı ve sunumlar
9 Nitel Araştırmada Fenomenoloji Deseni Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
10 Nitel Araştırmada Durum Çalışması Deseni Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Textbook and Presentations
11 Nitel Araştırmada Etnografya Deseni Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
12 Nitel Araştırmada Anlatı Araştırması Deseni Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
13 Nitel Araştırmada Eylem Araştırması Deseni Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
14 Nitel Araştırmanın Raporlanması Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar
15 Nitel Araştırma Tasarımı Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje: Teknikler; Soru-Cevap, SWOT Analizi, Beyin Fırtınası, Altı Şapkalı Düşünme Ders kitabı ve sunumlar

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Nitel araştırma yöntemlerinin temel kavramlarını ve ilkelerini bilme.
2 Nitel araştırma tasarımı ve uygulama süreçlerini bilme.
3 Eğitim alanındaki problemlere yönelik nitel araştırma yapabilme.
4 Nitel araştırma sürecinde veri toplama, analiz edebilme ve yorumlama yapabilme.
5 Nitel araştırmalarda etik kurallarını, güvenirlik ve geçerlik konularını bilme.
6 Nitel araştırma yöntemleriyle toplanan verileri raporlayabilme.
7 Nitel araştırma tasarlayabilme.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 555555555555555
Ö2 555555555555555
Ö3 555555555555555
Ö4 555555555555555
Ö5 555555555555555
Ö6 555555555555555
Ö7 555555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek