BİLİMSEL DEVRİMLER FELSEFESİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
FEL15819 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Doktora
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin amacı, bilimsel ilerlemenin doğasını bilim felsefesi yoluyla anlamak ve bilimsel metodların sosyal bilimlere uygulanabilirliğini araştırmaktır.
Dersin İçeriği Bilim felsefesinin temel sorun ve kavramları
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ÇAPKU
Dersi Verenler Doç. Dr. ELİFE KILIÇ
Dersin Yardımcıları A.Gör. Coşkun Şenkaya
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Karl R. Popper, Tarihsiciliğin Sefaleti, çev: Sabri Orman, Plato Film Yayıncılık, 2008Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, çev: Nilüfer Kuyaş, Kırmızı Yayınları, 2011R. G. Collingwood, Doğa Tasarımı
Notlar Derste dağıtılan fotokopi ders notları
Döküman Derste dağıtılan fotokopi ders notları
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 40
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 60
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 7 98
Ödevler 2 15 30
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
  176 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Bilim tarihi ve felsefe tarihi Anlatım, soru-cevap, tartışma Ders notları
2 Tarihin rolü Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011: s.71-81
3 Paradigma kavramı Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011;s. 123-135
4 Paradigmanın bunalımları Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011;s. 153-185
5 Bilimsel devrimlerin doğuşu Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011: s.185-206
6 Dünya görüşü değişikliği olarak devrimler Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011: s.207-237
7 Devrimler yoluyla ilerleme Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, 2011: s.265-280
8 Ara sınav - -
9 Tabiatçılık aleyhtarı tarihsicilik öğretileri Anlatım, soru-cevap, tartışma Popper, 2008: I.Bölüm
10 Tabiatçılık taraftarı tarihsicilik doktrinleri Anlatım, soru-cevap, tartışma Popper, 2008: II.Bölüm
11 Tabiatçılık aleyhtarı doktrinlerin eleştirisi Anlatım, soru-cevap, tartışma Popper, 2008: Bölüm III
12 Tabiatçılık taraftarı doktrinlerin eleştirisi Anlatım, soru-cevap, tartışma Popper, 2008; Bölüm IV
13 Bilimsel Yaklaşımların Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma Kuhn, Popper
14 Bilimsel Yaklaşımlar ve Günümüz Sorunlara Yaklaşımları Beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma Ders notları

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Bilim tarihi ve bilim felsefesi ilişkisini anlayabilme
2 Bilim yapmanın imkanlarını ve sınırlarını kavrayabilme
3 Bilim felsefesinin temel kavramlarını ayırt edebilme
4 Bilim felsefesinin temel sorunlarını kavrayabilme
5 Bilimsel ilerlemenin mantığını kavrayabilme
6 Doğa bilimleri ve sosyal bilim metodolojilerini karşılaştırabilme

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 54555445543
Ö2 54455455553
Ö3 55454554543
Ö4 55454544454
Ö5 55554544453
Ö6 55554555553

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek