GÜNÜMÜZ TEFSİR PROBLEMLERİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
ILH17406 2 2+0 2 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Günümüzde tartışılan Tefsir problemlerini tanıma bu problemlerini ortaya çıkış nedenlerini bilme ve bunların çözümlerini kavramak
Dersin İçeriği Tefsir problemleri, çeşitleri ve kaynakları
Dersin Ön Koşulları
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Faruk GÜNEY
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi AHMET FARUK GÜNEY
Dersin Yardımcıları
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar 1. Kur’ân’ı Anlamanın Anlamı, D. Cündioğlu 2. Anlamın Buharlaşması ve Kur’an,D. Cündioğlu 2. Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Anlamın Tarihi, D. Cündioğlu 3. Tefsirin Halleri, Mustafa Öztürk 4. Kur’an Kıssalarının Mahiyeti, Mustafa Öztürk 5. Kıssaların Dili, Mustafa Öztürk 6. Çağdaş İslam Düşüncesi ve Kur’ancılık, Mustafa Öztürk 7. Kur’an ve Tarihsellik Üzerine, Mustafa Öztürk 8. Kur’an’ın Bilimsel Yorumu, Süleyman Gezer 9. Kur’an’ın Bâtını ve İşarî Yorumu, (Kuramer yayınları) 10. İslam Kaynaklarında, Geleneğinde ve Günümüzde Cihad, (Kuramer yayınları) 11. Makâsıdî Tefsir: Kur’an’ı Kerim’i Amaç ve Hikmet Eksenli Anlamak, (Kuramer yayınları) 12. İlahî Dinlerde Mucize ve Gayb, Hikmet Zeyveli 13. Kur’an Ahkâmının Değişmesi, Hüseyin Çelik 14. Modern Dünyada Kur’an Yorumu: Tefsir Disiplininde Çağdaş Tartışmalar, Muhammed Coşkun 15. Modern Dönem Dindarların Kadın Algısı, Ayşe Kalyoncu 16. Çağdaş Dönemde Tefsire Ne Oldu?, Mehmet Paçacı 17. Kur’an’ın Geliş Ortamında Arap Toplumu, Adem Apak 19.
Notlar Dücane Cündioğlu: Kur'anı Anlamanın AnlamıMustafa Öztürk, Meal ve Tefsir Kültürümüz
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 20
Eğitim Bilimleri% 10
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 70
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 5 5
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  71 | AKTS Kredisi : 2

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Kur’an anlama üzerine: Anlamın nesnelliği ve öznelliği D. Cündioğlu: Kur’an’ı Anlamanın Anlamı
2 Kur’an anlama üzerine :D. Cündioğlu: Kur’an’ı Anlamanın Anlamı Dücane Cündioğlu, Kur'anı Anlamanın Anlamı,Anlamın Buharlaşması ve Kur'an (1. Bölüm)
3 Tefsir Tevil üzerine Mustafa Öztürk: Tefsirin Neliği Meselesi (Tefsirin Halleri kitabının ilk makalesi)
4 İşarî/Batınî Yorumlar Nihat Uzun: “Tefsir Disiplini Açısından Bâtınî ve İşârî Yorumun İlmî Değeri” Kur’an’ın Bâtınî ve İşârî Yorumu, 2018, s. 181-237
5 Bilimsel Yorumlar D. Cündioğlu: Tefsir'de Helenizm Bilimsel Tefsir Zaafı ve Eleştirisi, Bilgi Hikmet Dergisi, 4. Sayı. Güz 1993.M. Öztürk: Kur’an’ı Modern Bilim Hakkında Konuşturmanın Açmazları ve Sakıncaları,(Kur’an Tefsir ve Usul Üzerine kitabının 2. makalesi)S. Gezer, Kur’an’ın Bilimsel Yorumu: Bir Zihniyet Tahlili,Ankara Okulu Yay.
6 Tarihselcilik Tartışmaları M. Öztürk: “Kur’an’ın Tarihsel Bir Hitap Oluş Keyfiyeti”M. Paçacı: Kur’an ve Ben Ne Kadar TarihselizÖ. Özsoy: Kur’an Hitabının Tarihselliği ve Tarihsel Hitabın Anlamı Sorunu
7 Tarihselcilik Tartışmaları: Örnek KonularCihad M. Öztürk: Kur'an ve Tarihsellik Üzerine: s. 125-178
8 Vize
9 Tarihselcilik Tartışmaları: Örnek Konular: Kölelik ve Cariyelik M. Öztürk: Kur'an ve Tarihsellik Üzerine: s. 195-262
10 Tarihselcilik Tartışmaları: Örnek Konular: Kadın M. Öztürk: Kur'an ve Tarihsellik Üzerine: s. 269-298
11 Kur’an Kıssaları Üzerine M. Öztürk: Kur’an Kıssalarına Giriş (Kıssaların Dili s. 11-49)
12 Kıssaları Üzerine: Tartışmalı Konular M. Öztürk, Kur’an Kıssalarının Mahiyeti, s. 77-185
13 Kur’ancılık/mealcilik Söylemi M. Öztürk: “Modern Döneme Özgü Bir Kur’an Tasavvuru: Kur’ancılık ve Kur’an İslamı Söyleminin Tahlili” Marife: Dini Araştırmalar Dergisi [Bilimsel Birikim], 2010, cilt: X, sayı: 3, s. 9-44D. Cündioğlu: Sözlü Kültürden Yazılı Kültüre Anlamın Tarihi, (III. Bölüm: Modern Muhataplar)
14 Bugün Ne Yapmalıyız?“Kur’an-ı Anlamanın Anlamı” konferansından hareketle D. Cündioğlu: “Kur’an-ı Anlamanın Anlamı” konferansıÖmer Özsoy: Kur’an’ın Çağımıza Mesajı: Erken Aydınlanma Olarak Kur’an. (Makâsıdî Tefsir: Kur’an’ı Kerim’i Amaç ve Hikmet Eksenli Anlamak, s. 47-59)

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Genel anlamda tefsir problemlerinin ortaya çıkış sebebiyle ilgili bilgi sahibi olur
2 Günümüzde ortaya çıkan tefsir problemlerini bilir
3 Tefsir problemlerinin çözümlerini bilir
4 Gümüzü tefsir problemlerinin arka planını bilir
5 Günümüz tefsir problemlerine çözüm önerisi sunar

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16 P17
Ö1 25222222111111111
Ö2 25222222111111111
Ö3 25222222111111111
Ö4 25222222111111111
Ö5 25222222111111111

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek