Engelsiz Şehir Planlama

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
KNT21710 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı engelsiz erişilebilirlik kavramının kentsel planlama sürecindeki yerinin açıklanması ve tartışılması
Dersin İçeriği erişilebilirlik, evrensel tasarım, ergonomi kavramlarının kentsel planlama sürecinde teorik ve örnek çalışmalar eşliğinde değerlendirilmesi
Dersin Ön Koşulları Yoktur
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ERDOĞAN
Dersi Verenler Bulunmamaktadır.
Dersin Yardımcıları Bulunmamaktadır.
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar World Health Organization (2011) WORLD REPORT ON DISABILITY, WHO Library Cataloguing İn Publication Data, MaltaTÜİK (2010) Özürlülerin Sorun Ve Beklentileri Araştırması, Türkiye İstatistik Kurumu MatbaasıTC Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı (2001) Toplum Özürlülüğü Nasıl Anlıyor, AnkaraTÜİSAG (2013) Ergonomi Tanım Ve Genel Esaslar, https://www.isgdosya.com/wp-content/uploads/2013/06/18_ergonomi.pdfWDU (2011) Universal Standarts For Persons With Disability, DEB Yayını, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdfMinistry Of Land Infrastructure And Transport (2005) General Principles Of Universal Design Policy http://www.mlit.go.jp/english/2006/a_policy_bureau/01_udpolicy/00.html#000National Disability Authority (2016) Building For Everyone: A Universal Design Approach, Dublin, http://universaldesign.ie/built-environment/building-for-everyone/Aslaksen F., Bergh S., Bringa O., Heggem E. (1997) Universal Design: Planning And Design For All, The Norwegian State Council On Disability, Gladnet, Cornell University ILR SchoolMace L.R., Hardie J.G., Jaine P.P. (1991) Accessible Environments: Toward Universal Design, Barrier Free Environments, Inc, Raleigh, NC.Uslu A., Shakouri N. (2014) Kentsel Peyzajda Engelli/Yaşlı Birey İçin Bağımsız Hareket Olanağı Ve Evrensel Tasarım Kavramı, Kastamonu Üni., Orman Fakültesi Dergisi, 2014, 14 (1) 7-14Whelan E. Dillion I. (2017) Design For Mental Health, Housing Agency, IrelandTandoğan O. (2017) Evrensel Tasarım Kavramı Ve Kentsel Peyzaj İle İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi, Artium, Vol. 5, No.2, 51-66,United Nations (2012) Good Practıces Of Accessıble Urban Development: Makıng Urban Envıronments Inclusıve And Fully Accessıble To All, http://www.un.org/disabilities/documents/desa/good_practices_in_accessible_urban_development_october2016.pdfFrye A. (2013) Disabled And Older Persons And Sustainable Urban Mobility, Global Report On Human SettlementsNorwegian Directorate For Children, Youth And Family Affairs (2013) Trends İn Universal Design, The Delta Center, OsloGrey T., Pierce M., Cahill, Dyer M. (2015) Universal Design Guidelines Dementia Friendly Dwellings For People With Dementia, Their Families And Carers Trinity College DublinDuncan R. (2007) Universal Design – Clarification And Development, Center For Universal DesignPreiser W. Korydon S. (2011) UNIVERSAL DESIGN HANDBOOK, Mcgraw-HilBordas E. M. (2017) Universal Accessibility On The Need Of An Empathy-Based Architecture, Thesis For The Degree Of Doctor Of Science, Tampere University Of TechnologyHanson (2004) The Inclusive City: Delivering A More Accessible Urban Environment Through İnclusive Design. RICS Cobra 2004 International Construction Conference: Responding To Change: York, UKSze N.N., Christensen M.K. (2017) Access To Urban Transportation System For İndividuals With Disabilities, IATSS Research 41, 66–73Agarwal A. (2016) Disability Considerations For Infrastructure Programmes, DOI: http://dx.doi.org/10.12774/eod_hd.march2016.agarwaletal Dünya Engelliler Vakfı (2012) Engelliler İçin Evrensel Standartlar Kılavuzu, https://acikders.ankara.edu.tr/pluginfile.php/9260/mod_resource/content/0/engelliler-icin-evrensel-standartlar-kilavuzu.pdfCity Of Winnipeg (2015) Accessibility Design Standards, KTMMOB Mimarlar Odası (2015) Engelli Standartları Mimarlar Odası YayınıSharma Of Indian Spinal Injury Centre (2001) Planning A Barrier Free EnvironmentU.S. Department Of Housing And Urban Development (1996) Residential Remodeling And Universal Design, Barrier Free Environments, Raleigh, NCSingapoure Building And Construction Authority (2007) Universal Design GuideThe Centre For Universal Design (2006) Universal Design GuidelineAmerican Disability Act - ADA (2010) Standards For Accessible Design
Notlar Yoktur
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Yoktur
Ödev -bir yerleşmenin mekansal engellilik düzeyinin ölçülmesi

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 100
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6 84
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 20 20
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
  181 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 engelsiz şehir planlamak konu anlatımı -Ders Notları ve Örnek çalışmalar
2 engelsiz şehir planlamak konu anlatımı -Ders Notları ve Örnek çalışmalar
3 kullanıcı profili konu anlatımı akademik kaynaklar
4 kullanıcı profili konu anlatımı akademik kaynaklar
5 kentsel ergonomi ve mekansal engeller – örnek aks üzerinden değerlendirme konu anlatımı akademik kaynaklar
6 kentsel ergonomi ve mekansal engeller – örnek aks üzerinden değerlendirme konu anlatımı akademik kaynaklar
7 ideal erişilebilirlik ve öneriler (parametrelere yönelik – literatüre bağlı) konu anlatımı akademik kaynaklar
8 Arasınav Sınav akademik kaynaklar
9 mesleki alan ve engelilik ilişkisi araştırma ve tartışma akademik kaynaklar
10 Örnek araştırması: engelsiz kentler araştırma ve tartışma akademik kaynaklar
11 engelilik düzeyi ölçümü araştırma ve tartışma saha çalışması
12 engelilik düzeyi ölçümü araştırma ve tartışma saha çalışması
13 engelilik düzeyi ölçümü araştırma ve tartışma saha çalışması
14 araştırma çalışması sunum ve değerlendirme dönem raporu
15 araştırma çalışması sunum ve değerlendirme dönem raporu
16 Final Sınavı Sınav Yoktur

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 mekansal engellilik kavramının öğrenilmesi
2 erişilebilirlik kavramının öğrenilmesi
3 engelsiz kent planlama araçlarının öğrenilmesi
4 konu hakkında dünya gündemi farkındalığının sağlanması
5 mekansal engellilik düzeyini ölçebilme

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 333333333333
Ö2 333333333333
Ö3 333333333333
Ö4 333333333333
Ö5 333333333333

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek