Planlama ve Tasarımın Doğal Aşamaları

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
KNT21721 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu ders, çevresel planlama, sürdürülebilirlik ve iklim değişikliği konularını bütüncül bir yaklaşımla ele almaktadır. Doğal sistemler ile yapılı çevre arasındaki ilişkiyi incelenmekte ve sürdürülebilir planlama/tasarım stratejileri değerlendirilmektedir.
Dersin İçeriği Günümüzde kentsel ve bölgesel planlama süreçlerinde doğal sistemlerin anlaşılması ve bu sistemlerle uyumlu tasarım yaklaşımlarının geliştirilmesi kritik önem taşımaktadır. Ders kapsamında günümüzde planlama alanından ayrışan bir alt inceleme konusu olan çevresel planlama, teorik ve pratik örnekleri ile incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Mete Korhan ÖZKÖK
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Berke, P. R., & Conroy, M. M. (2000). Are We Planning for Sustainable Development?: An Evaluation of 30 Comprehensive Plans. Journal of the American Planning Association, 66(1), 21-33. https://doi.org/10.1080/01944360008976081Campbell, S. (1996). Green Cities, Growing Cities, Just Cities?: Urban Planning and the Contradictions of Sustainable Development. Journal of the American Planning Association, 62(3), 296-312. https://doi.org/10.1080/01944369608975696Campbell, S. D. (2016). The Planner’s Triangle Revisited: Sustainability and the Evolution of a Planning Ideal That Can’t Stand Still. Journal of the American Planning Association, 82(4), 388-397. https://doi.org/10.1080/01944363.2016.1214080Daniels, T. (2019). Environmental Planning Handbook (2. bs). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351179270Keith, L., Meerow, S., Roy, M., Trego, S., Barrett, K., Lindsey, J., & Sadashive Gowda, K. (2024). Plan Evaluation for Heat Resilience: City of Flagstaff, AZ [Report]. https://repository.arizona.edu/handle/10150/674046Krishnan, S., Aydin, N. Y., & Comes, T. (2023). RISE-UP: Resilience in urban planning for climate uncertainty-empirical insights and theoretical reflections from case studies in Amsterdam and Mumbai. Cities, 141, 104464. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104464Li, J., Mao, Y., Ouyang, J., & Zheng, S. (2022). A Review of Urban Microclimate Research Based on CiteSpace and VOSviewer Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8), Article 8. https://doi.org/10.3390/ijerph19084741Lord, A., & Tewdwr-Jones, M. (2014). Is Planning “Under Attack”? Chronicling the Deregulation of Urban and Environmental Planning in England. European Planning Studies, 22(2), 345-361. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.741574Mersal, A. (2016). Sustainable Urban Futures: Environmental Planning for Sustainable Urban Development. Procedia Environmental Sciences, 34, 49-61. https://doi.org/10.1016/j.proenv.2016.04.005Özkök, M. K., & Erdoğan, Ö. (2025). A Framework Proposal for the Developing Climate Sensitive Spatial Design Strategies: The Case of Kırklareli City Center. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.53353/atrss.1518110Rędzińska, K., & Piotrkowska, M. (2020). Urban Planning and Design for Building Neighborhood Resilience to Climate Change. Land, 9(10), Article 10. https://doi.org/10.3390/land9100387
Notlar -
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 100
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 50 50
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 60 60
Kısa Sınav 0 0 0
  180 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Derse Tanıtım ve Giriş
2 Sürdürülebilirliğin Sürdürülemez Yapısı Üzerine Tartışmalar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Berke, P. R., & Conroy, M. M. (2000). Are We Planning for Sustainable Development?: An Evaluation of 30 Comprehensive Plans. Journal of the American Planning Association, 66(1), 21-33. https://doi.org/10.1080/01944360008976081 Campbell, S. (1996). Green Cities, Growing Cities, Just Cities?: Urban Planning and the Contradictions of Sustainable Development. Journal of the American Planning Association, 62(3), 296-312. https://doi.org/10.1080/01944369608975696 Campbell, S. D. (2016). The Planner’s Triangle Revisited: Sustainability and the Evolution of a Planning Ideal That Can’t Stand Still. Journal of the American Planning Association, 82(4), 388-397. https://doi.org/10.1080/01944363.2016.1214080 Li, J., Mao, Y., Ouyang, J., & Zheng, S. (2022). A Review of Urban Microclimate Research Based on CiteSpace and VOSviewer Analysis. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(8), Article 8. https://doi.org/10.3390/ijerph19084741
3 Çevresel Planlama Yaklaşımının Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Daniels, T. (2019). Environmental Planning Handbook (2. bs). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351179270
4 Çevresel Planlama Yaklaşımı vs. Geleneksel Planlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Lord, A., & Tewdwr-Jones, M. (2014). Is Planning “Under Attack”? Chronicling the Deregulation of Urban and Environmental Planning in England. European Planning Studies, 22(2), 345-361. https://doi.org/10.1080/09654313.2012.741574 Mersal, A. (2016). Sustainable Urban Futures: Environmental Planning for Sustainable Urban Development. Procedia Environmental Sciences, 34, 49-61. https://doi.org/10.1016/j.proenv.2016.04.005
5 Çevresel Planlama, İklim Değişikliğine Bağlı Tasarım Yaklaşımlarına yönelik Teorik ve Pratik Örnekler-I Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Keith, L., Meerow, S., Roy, M., Trego, S., Barrett, K., Lindsey, J., & Sadashive Gowda, K. (2024). Plan Evaluation for Heat Resilience: City of Flagstaff, AZ [Report]. https://repository.arizona.edu/handle/10150/674046 Krishnan, S., Aydin, N. Y., & Comes, T. (2023). RISE-UP: Resilience in urban planning for climate uncertainty-empirical insights and theoretical reflections from case studies in Amsterdam and Mumbai. Cities, 141, 104464. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104464 Rędzińska, K., & Piotrkowska, M. (2020). Urban Planning and Design for Building Neighborhood Resilience to Climate Change. Land, 9(10), Article 10. https://doi.org/10.3390/land9100387
6 Çevresel Planlama, İklim Değişikliğine Bağlı Tasarım Yaklaşımlarına yönelik Teorik ve Pratik Örnekler-II Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay Keith, L., Meerow, S., Roy, M., Trego, S., Barrett, K., Lindsey, J., & Sadashive Gowda, K. (2024). Plan Evaluation for Heat Resilience: City of Flagstaff, AZ [Report]. https://repository.arizona.edu/handle/10150/674046 Krishnan, S., Aydin, N. Y., & Comes, T. (2023). RISE-UP: Resilience in urban planning for climate uncertainty-empirical insights and theoretical reflections from case studies in Amsterdam and Mumbai. Cities, 141, 104464. https://doi.org/10.1016/j.cities.2023.104464 Rędzińska, K., & Piotrkowska, M. (2020). Urban Planning and Design for Building Neighborhood Resilience to Climate Change. Land, 9(10), Article 10. https://doi.org/10.3390/land9100387
7 Öğrenci Sunumları Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
8 Ara Sınav
9 İklime Duyarlı Tasarımın Aşamaları-I Anlatım, Grupla Çalışma, Örnek Olay Özkök, M. K., & Erdoğan, Ö. (2025). A Framework Proposal for the Developing Climate Sensitive Spatial Design Strategies: The Case of Kırklareli City Center. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism Recreation and Sports Sciences, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.53353/atrss.1518110
10 İklime Duyarlı Tasarımın Aşamaları-II: Eleştirel Proje/Plan Okumaları Anlatım, Grupla Çalışma, Örnek Olay Yarışma Projeleri ve Plan Dökümanları
11 İklime Duyarlı Tasarımın Aşamaları-III: Eleştirel Proje/Plan Okumaları Anlatım, Grupla Çalışma, Örnek Olay Yarışma Projeleri ve Plan Dökümanları
12 Planlama ve Tasarımın Geleceği Üzerine Tartışmalar Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
13 Final Ödevi Çalışmaları: Tartışma ve Revizyonlar Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası
14 Final Ödevi Çalışmaları: Tartışma ve Revizyonlar Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası
15 Final Ödevi Çalışmaları: Tartışma ve Revizyonlar Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Tasarım ve planlama sürecinde doğal sistemlere özel politikalar hakkında bilgi sahibidir.
2 Sürdürülebilir kentlerin planlanması için eylemleri değerlendirebilme ve önerme yeteneği kazanır.
3 Mevcut tasarım, proje, planları eleştirel bir şekilde değerlendirir
4 Ekolojik planlamanın gerekçelerini ve önemini kavrar.
5 Tasarım ve planlama sürecinde doğal sistemlere yönelik özel kararlar üretir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 543543543542
Ö2 453453453452
Ö3 345345345343
Ö4 445454545422
Ö5 425342534252

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek