HERKES İÇİN TASARIM

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
MFS20201 3 2+0 2 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Fiziksel veya ruhsal durumlarından dolayı sosyal hayatın içinde olamayan bireyleri de dikkate alan, empati kurabilen, dezavantajlı grupları fark edebilen ve tüm insanlar için hayatı kolaylaştırabilen tasarımcılar yetiştirmektir. Engelliler için mimari tasarım, kişilerin hareket kabiliyetlerindeki kısıtlılıktan kaynaklanan sorunları en alt düzeye indirerek, alanları ve mekânları yaratma sürecidir. Architectural design for the disabled is the process of creating areas and spaces by minimizing the problems arising from the limitations in the mobility of individuals.
Dersin İçeriği Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi tarif eder. Dış hacimler; Kaldırımlar, Caddeler, Alt-Üst Geçitler vb. İç Mekanlar, konut ve kamusal alan iç mekanları vb.
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi Ali MÜLAYİM
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi Ali MÜLAYİM
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Tülay TUNCAY
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Bedensel özürlüler için mimari mekân tasarımı , Yüksek Lisans Tezi, Bedensel Engellilerin Konaklama Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir İnceleme, İç Mekân Düzenlemesinde Engellilere Yönelik Çözüm Önerileri, Tekerlekli Sandalye Kullanan Engellilerin Sosyal Hayata Katılımında En Büyük Engel; Yapılı Çevrede Yaşanan Problemler Ve Çözüm Önerileri, Bedensel Engelliler İçin Mutfaklarda Hareketli Mobilya Ve Ekipmanlarının Tasarlanması, Bölgesel Kalkınmaya Sosyal Katkı, Herkes İçin Tasarım Dersi Mekansal Erişilebilirlik Değerlendirmeleri; Kırklareli Örneği İç Mekan Tasarımlarında Önleyici Yaklaşımlar, Engelsiz Üniversite Söylemi ve Kırklareli Üniversitesi Sosyal Alalarının Engelliler İçin Erişilebilirliğinin Belirlenmesi
Notlar Yok
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Yok
Ödev Dönem Ödevi

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 10
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 10
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 10
Alan Bilgisi% 70
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ödevler 1 15 15
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
  87 | AKTS Kredisi : 3

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Dersin tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
2 Engelli kavramı ve engelli insanın yaşam ile ilgili çevre ve mekan gereksinimlerinin irdelenmesi, herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramının aktarılması. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
3 Gündelik yaşamda engellilerin karşılaştığı sorunlar Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
4 Yürüme engelli, tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
5 İÇ Mekanların bir tekerlekli sandalye kullanıcısı için uygun hale dönüştürülebilmesi Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
6 Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
7 Engelliler için iç mekan tasarım kriterleri Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
8 Engelliler için iç mekan tasarım kriterleri Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
9 Ara sınav Sınav Sınav
10 Dış mekanlarda engelliler için çözümleri Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
11 Dış mekanlarda engelliler için çözümleri. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
12 Kamusal binalarda herkes için tasarım örnekleri. Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
13 Dış mekanlarda engelliler için çözümleri Sunum Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum.
14 Ödev sunumları Sunumlar Ödev sunumları
15 Ödev sunumları Sunumlar Ödev sunumları
16 Final Sınavı Sınav Sınav

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramlarını bilmek
2 Engelsiz tasarım kriterlerini neler olduğunu bilmek
3 Tekerlekli sandalye manevra ölçülerini bilmek
4 İç mekanlarda engelliler için çözümleri bilmek
5 Yapı ve Kent tasarımında Erişilebilirlik kriterlerini bilmek
6 Engelsiz, erişilebilir tasarım bilincine sahip olmak

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 522331143255123
Ö2 522331143255123
Ö3 522331143255123
Ö4 522331143255123
Ö5 522331143255123
Ö6 522331143255123

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek