Ders Genel Bilgileri
Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
MFS20201 |
3 |
2+0 |
2 |
Seçmeli |
Ders Linki (Türkçe) :
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
Lisans |
Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Amacı |
Fiziksel veya ruhsal durumlarından dolayı sosyal hayatın içinde olamayan bireyleri de dikkate alan, empati kurabilen, dezavantajlı grupları fark edebilen ve tüm insanlar için hayatı kolaylaştırabilen tasarımcılar yetiştirmektir. Engelliler için mimari tasarım, kişilerin hareket kabiliyetlerindeki kısıtlılıktan kaynaklanan sorunları en alt düzeye indirerek, alanları ve mekânları yaratma sürecidir. Architectural design for the disabled is the process of creating areas and spaces by minimizing the problems arising from the limitations in the mobility of individuals. |
Dersin İçeriği |
Fiziksel, zihinsel, ruhsal ve duyusal yetilerinde çeşitli düzeyde kayıplarından dolayı topluma diğer bireyler ile birlikte eşit koşullarda tam ve etkin katılımını kısıtlayan tutum ve çevre koşullarından etkilenen bireyi tarif eder. Dış hacimler; Kaldırımlar, Caddeler, Alt-Üst Geçitler vb. İç Mekanlar, konut ve kamusal alan iç mekanları vb. |
Dersin Ön Koşulları |
Yok |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi Ali MÜLAYİM |
Dersi Verenler |
Dr.Öğr.Üyesi Ali MÜLAYİM |
Dersin Yardımcıları |
Arş.Gör. Tülay TUNCAY |
Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
Kaynaklar |
Bedensel özürlüler için mimari mekân tasarımı , Yüksek Lisans Tezi, Bedensel Engellilerin Konaklama Sorunları ve Çözüm Önerileri Üzerine Bir İnceleme, İç Mekân Düzenlemesinde Engellilere Yönelik Çözüm Önerileri, Tekerlekli Sandalye Kullanan Engellilerin Sosyal Hayata Katılımında En Büyük Engel; Yapılı Çevrede Yaşanan Problemler Ve Çözüm Önerileri, Bedensel Engelliler İçin Mutfaklarda Hareketli Mobilya Ve Ekipmanlarının Tasarlanması, Bölgesel Kalkınmaya Sosyal Katkı, Herkes İçin Tasarım Dersi Mekansal Erişilebilirlik Değerlendirmeleri; Kırklareli Örneği İç Mekan Tasarımlarında Önleyici Yaklaşımlar, Engelsiz Üniversite Söylemi ve Kırklareli Üniversitesi Sosyal Alalarının Engelliler İçin Erişilebilirliğinin Belirlenmesi |
Notlar |
Yok |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
Yok |
Ödev |
Dönem Ödevi |
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
---|
Mühendislik Bilimleri | % 10 |
---|
Mühendislik Tasarımı | % 0 |
---|
Sosyal Bilimler | % 10 |
---|
Eğitim Bilimleri | % 0 |
---|
Fen Bilimleri | % 0 |
---|
Sağlık Bilimleri | % 10 |
---|
Alan Bilgisi | % 70 |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
Ara Sınav |
1 |
% 30 |
Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
Ödev |
1 |
% 20 |
Devam |
0 |
% 0 |
Uygulama |
0 |
% 0 |
Proje |
0 |
% 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 50 |
Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
Laboratuvar |
0 |
% 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
% 0 |
Toplam |
3
|
% 100
|
|
AKTS Hesaplama İçeriği |
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
14 |
2 |
28 |
Sınıf Dışı Ç. Süresi |
14 |
3 |
42 |
Ödevler |
1 |
15 |
15 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
|
87 | AKTS Kredisi : 3
|
|
Ders Konuları
Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
1 |
Dersin tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
2 |
Engelli kavramı ve engelli insanın yaşam ile ilgili çevre ve mekan gereksinimlerinin irdelenmesi, herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramının aktarılması. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
3 |
Gündelik yaşamda engellilerin karşılaştığı sorunlar |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
4 |
Yürüme engelli, tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
5 |
İÇ Mekanların bir tekerlekli sandalye kullanıcısı için uygun hale dönüştürülebilmesi |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
6 |
Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım kriterlerinin aktarılması. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
7 |
Engelliler için iç mekan tasarım kriterleri |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
8 |
Engelliler için iç mekan tasarım kriterleri |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
9 |
Ara sınav |
Sınav |
Sınav |
10 |
Dış mekanlarda engelliler için çözümleri |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
11 |
Dış mekanlarda engelliler için çözümleri. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
12 |
Kamusal binalarda herkes için tasarım örnekleri. |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
13 |
Dış mekanlarda engelliler için çözümleri |
Sunum |
Makale ve tezlerden hazırlanmış sunum. |
14 |
Ödev sunumları |
Sunumlar |
Ödev sunumları |
15 |
Ödev sunumları |
Sunumlar |
Ödev sunumları |
16 |
Final Sınavı |
Sınav |
Sınav |
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
# |
Açıklama |
1 |
Herkes için tasarım ve tasarımda evrensellik kavramlarını bilmek |
2 |
Engelsiz tasarım kriterlerini neler olduğunu bilmek |
3 |
Tekerlekli sandalye manevra ölçülerini bilmek |
4 |
İç mekanlarda engelliler için çözümleri bilmek |
5 |
Yapı ve Kent tasarımında Erişilebilirlik kriterlerini bilmek |
6 |
Engelsiz, erişilebilir tasarım bilincine sahip olmak |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
|
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
P12 |
P13 |
P14 |
P15 |
Ö1 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö2 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö3 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö4 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö5 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
Ö6 |
5 | 2 | 2 | 3 | 3 | 1 | 1 | 4 | 3 | 2 | 5 | 5 | 1 | 2 | 3 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek