Ders Genel Bilgileri
| Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
| MFS24405 |
3 |
3+0 |
3 |
Seçmeli |
|
Ders Linki (Türkçe) :
|
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
| Dersin Dili |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
Lisans |
| Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
| Dersin Türü |
Seçmeli |
| Dersin Amacı |
Ütopya kavramından yola çıkarak, mekansal ütopyaları ve ütopist tasarımcıları tanıtırken, öğrenciye düşünsel ağırlıklı bir hayali süreçte kendi ütopyasını sorgulama ve çizimle ifade etme olanağının yaratılması. Koşulsuz hayal gücü denemeleri ile bugün ve gelecek arasındaki bağın sorgulanması. |
| Dersin İçeriği |
Ütopya kavramı ve mekan tasarımında ütopyanın yeri, Yüzyıllık süreçler içinde şehircilik, peyzaj mimarlığı ve mimarlık alanındaki ütopist mimarların ve ütopyalarının örnekler üzerinde incelenmesi, ütopya ve teknoloji ilişkisi, geleceğe ilişkin toplumsal sorunların mimarlığa yansımasının makro bakış açısıyla ele alınması amacıyla öğrencilerin geniş ufuklu düşsel öneriler geliştirebileceği eskiz çalışmalarının yapılması. |
| Dersin Ön Koşulları |
- |
| Dersin Koordinatörü |
- |
| Dersi Verenler |
- |
| Dersin Yardımcıları |
- |
| Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
| Kaynaklar |
“Ütopyalar, Anti-Ütopyalar”, TMMOB İstanbul Büyükkent Şubesi Yayını, Sayı:18, İstanbul, 2005 HASOL, D. 2000, “Mimarlıkta Ütopya”, , YEM yayınları, Yapı Dergisi Sayı:228, İstanbul, s:62-69 İNCEOĞLU, NSOYGENİŞ, M., ÇİL, E., 1997, “Tasarımda Eskizler”, Y.T.Ü. Mimarlık Fakültesi Yayını, No:MF.MİM-97.076, İstanbul, YURTSEVER, H. , 1996 “Mimarlık Eğitiminde Fütüroloji”, , Yapı Dergisi Sayı:171, İstanbul, s:66-73 |
| Notlar |
Öğretim elamanı ders notları |
| Döküman |
- |
| Ödev |
1 |
|
Ders Yapısı
| Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
|---|
| Mühendislik Bilimleri | % 0 |
|---|
| Mühendislik Tasarımı | % 0 |
|---|
| Sosyal Bilimler | % 0 |
|---|
| Eğitim Bilimleri | % 0 |
|---|
| Fen Bilimleri | % 0 |
|---|
| Sağlık Bilimleri | % 0 |
|---|
| Alan Bilgisi | % 100 |
|
| Değerlendirme Ölçütleri |
| Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
| Ara Sınav |
1 |
% 40 |
| Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
| Ödev |
0 |
% 0 |
| Devam |
0 |
% 0 |
| Uygulama |
0 |
% 0 |
| Proje |
0 |
% 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 60 |
| Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
| Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
| Laboratuvar |
0 |
% 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
% 0 |
| Toplam |
2
|
% 100
|
|
| AKTS Hesaplama İçeriği |
| Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
| Ders Süresi |
14 |
2 |
28 |
| Sınıf Dışı Ç. Süresi |
14 |
2 |
28 |
| Ödevler |
2 |
7 |
14 |
| Ara Sınavlar |
1 |
10 |
10 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
10 |
10 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| |
90 | AKTS Kredisi : 3
|
|
Ders Konuları
| Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Döküman |
| 1 |
Dersin kapsamı ve içeriği hakkında bilgilendirme |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 2 |
ÜTOPYA kavramına giriş ve temel söylemler |
-Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 3 |
Klasik Ütopyalar: Ütopya-Felsefe arası ilişkilere yönelik incelemeler-1 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 4 |
Klasik Ütopyalar: Ütopya-Felsefe arası ilişkilere yönelik incelemeler-2 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 5 |
Eylemsel Ütopyaların Doğuşu: Rönesans-Barok dönemi anlayışı ve ütopyalar |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 6 |
Eylemsel Ütopyalar: Sanayi dönemi anlayışı ve ütopyalar |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 7 |
Modernist Ütopyalar: 20. yüzyıl başı günümüz kentsel/mimari ütopyalar, anlayışlar -1 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 8 |
Ara sınav |
sınav |
- |
| 9 |
Modernist Ütopyalar: 20. yüzyıl başı günümüz kentsel/mimari ütopyalar, anlayışlar -2 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 10 |
Klasik Batı anlayışından farklı bir kesit: Türk Ütopyaları-1 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 11 |
Klasik Batı anlayışından farklı bir kesit: Türk Ütopyaları-2 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 12 |
Sonuç yerine bir tartışma konusu: Ütopyalar bugünümüzü nasıl etkiledi? ve de Androidler Elektrikli Koyun Düşler mi? |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 13 |
Öğrenci Sunumları-1 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 14 |
Öğrenci Sunumları-2 |
Ders Notu ve Kaynaklar |
Ders materyalleri ve yardımcıları hazırlama |
| 15 |
Final Sınavı |
-Sınav |
- |
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
| # |
Açıklama |
| 1 |
Ütopya kavramı bağlamında mekansal yapıyı farklı perspektiflerde tartışır. |
| 2 |
Dönemler arası ütopya fikirlerindeki değişimleri toplumsal, sosyolojik yapıya göre eleştirel şekilde değerlendirebilir |
| 3 |
Mekan tasarlama aşamasında ütopik fikirlerin etki ve katkılarını tartışabilir |
| 4 |
Felsefe, mekan kültürü, kent, mimari, peyzaj kesişiminde ütopya fikirleri geliştirebilir |
| 5 |
Günümüz sorunlarını eleştirel bir biçimde değerlendirebilir ve çözüm yolları için fikirler geliştirebilir. |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
| |
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
P12 |
P13 |
P14 |
|
Ö1 |
5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 2 | 4 | 3 | 1 | 4 | 5 | 1 | 4 | 2 |
|
Ö2 |
3 | 5 | 2 | 5 | 1 | 3 | 3 | 4 | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 | 1 |
|
Ö3 |
3 | 3 | 1 | 3 | 2 | 3 | 5 | 2 | 2 | 1 | 5 | 2 | 4 | 1 |
|
Ö4 |
1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 5 | 5 | 4 | 1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 1 |
|
Ö5 |
3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 3 | 4 | 1 | 5 | 4 | 4 | 2 | 4 | 4 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek