TEMEL TASARIM

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
MFZ20101 4 2+2 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Algılama, anlama, aktarma süreçlerinden geçerek, soyut düşünme ve ifade etme yeteneğini geliştirmektir.
Dersin İçeriği Nokta, çizgi, düzlem, doku ve strüktürden oluşan ortak örüntü dili ve armoni, zıtlık denge, oran gibi temel tasarım ilkelerini kullanarak günlük atölye çalışmalarıyla var olan çevreyi deneyimlemek ve ifade etmektir.
Dersin Ön Koşulları Yoktur
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Özlem ERDOĞAN
Dersi Verenler Prof.Dr. FÜRÜZAN ÇELİK
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Fulya Damla YILMAZ
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Güngör, H., Temel Tasar (Görsel sanatlar ve Mimarlık için), Esen Ofset Matbaası, Istanbul, 2005.Maitland, The Art of Colour and Design, McGraw-Hill, NY,1951Bilgi Denel, Temel Tasarım ve Yaratıcılık, ODTÜ, 1981Divanlioglu, D., Temel Tasar-Tasar in Öge ve İlkeleri, Birsen Yayinevi, Istanbul, 1997Ching, F.,D.,K., Mimarlık, Biçim, Mekan ve Düzen, Sevgi Lökçe, Yem Yayınları, İstanbul Eylül 2002Farrelly, L., Fundamentals of Architecture, Academia, AVA Publishing, 2007Rasmussen, S.E., Experiencing Architecture, MIT Press, 1964. (Remzi Kitabevi, 2010)
Notlar Yoktur
Döküman Yoktur
Ödev Haftalık konu anlatımlara uygun olarak uygulamalar beklenmektedir. Vize haftasına kadar 5 uygulama beklenmekte olup vize notuna etki etmektedir.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 10
Mühendislik Bilimleri% 10
Mühendislik Tasarımı% 10
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 10
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 60
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 5 % 20
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 7 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ara Sınavlar 1 6 6
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 6 6
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  110 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Tanışma ve ders içeriğinin aktarılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
2 Soyutlama. Nesne. Nokta ve çizgi ve yön konularını içeren iki boyutlu soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
3 Soyutlama. Kavram. Zemin şekil ilişkisi, düzlem, ölçü ve oran konularını içeren iki boyutlu soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
4 Soyutlama. Duygu. Renk armonisi, düzlem konularını içeren iki boyutlu soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
5 Soyutlama. Olgu. Aralık ve tekrar, nokta, çizgi, düzlem konularını içeren iki boyutlu soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
6 Örüntü. Doğal örüntü gözlemleyerek soyutlama çalışmasını yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
7 Örüntü. Doğal örüntü gözlemleyerek, iki boyutlu örüntü soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
8 Ara Sınav Sınav Yoktur
9 Uygunluk ve zıtlık. Kent –kır- doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek iki boyutlu örüntü soyutlaması çalışmasının yapılması Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
10 Hiyerarşi ve koram. Strüktür konusunun anlatılması. Kent – doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek soyutlama çalışmasının yapılması. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
11 Egemenlik. Strüktür konusunun anlatılması. Kent – doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek strüktür tasarlamak. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
12 Denge. Kent – doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek strüktür tasarlamak Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
13 Birlik. Kent – doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek strüktür tasarlamak. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
14 Kent – doğal çevre parçası örüntüsü incelenerek strüktür tasarımı. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
15 Strüktür ve portfolyo teslimi. Anlatım, beyin fırtınası, zihin haritası Ders materyalleri ve yardımcılarıhazırlama
16 Final Sınavı Sınav Yoktur

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Temel tasarımı bir ortak anlatım dili olarak kavrar.
2 Tanımlanmış sınırlayıcılar içerisinde özgün yaratıcı tasarım ürünleri oluşturur.
3 Mekân algısının çeşitliliğini kavrar.
4 Mekânın bileşenleri ile ilgili algılama, anlama, aktarma yetenekleri gelişmiştir.
5 Planlama ve tasarım atölyeleri için gerekli soyut düşünme yeteneğini kazanmıştır.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14
Ö1 52252233523332
Ö2 53254332523232
Ö3 53253234523252
Ö4 52353222535252
Ö5 52352232255252

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek