ANADOLU TÜRK - İSLAM MİMARİSİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
MIM20721 7 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Öğretim Türü Uzaktan Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı -Mimarlık, mekân, hamilik ilişkilerini İslam Mimarisi özelinde anlama. Tarih konusunda genel bir bakış açısı kazanıp, ilgili İslam mimarisinin terminolojisine hâkim olma.
Dersin İçeriği -İslam Mimarisinin 10 ve 16.yy tarih aralıklarını baz almaktadır. Özellikle Akdeniz Dünyası ve çevresinde İslam sanatlarının temsili ve etki alanları incelenmektedir.
Dersin Ön Koşulları - YOK
Dersin Koordinatörü -Dr. Öğr. Üyesi Gökben PALA AZSÖZ
Dersi Verenler -Dr. Öğr. Üyesi Gökben PALA AZSÖZ
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar -Bradford, Ernle. Akdeniz (Bir Denizin Portresi), İş Bankası Kültür Yayınları, 2004. Burckhardt, Titus. “Kahire Sultan Hasan Medrese Camii”, İslam Sanatı: Dil ve Anlam, Klasik Yayınları, 2005. Hattstein, M.-Delius, P., İslam Sanatı ve Mimarisi (çev. Nurettin Elhüseyni), Literatür Yayınları, 2007. Hillenbrand, Robert. İslam Sanatı ve Mimarlığı, (Çev. Çiğdem Kafesçioğlu), Homer Kitabevi, 2005.Oleg, G., İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul, 1988. Mülayim, Selçuk. “Kubbe”. TDV İslam Ansiklopedisi. Sayfalar: 300-303. (https://cdn.islamansiklopedisi.org.tr/dosya/26/C26008533.pdf)OShea; Stephen İnanç denizi : Ortaçağ Akdenizindeislam ve hıristiyanlık/ çeviren Egemen Demircioğlu. İstanbul : İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2011.Özkan Altınöz, M., (2016) “Mudéjar (Müdeccen) Mimarisinin İspanya Mimarlık Tarihi Referans Kaynaklarında Yaşadığı Sorunlar”, Megaron. 2016; 11(3): 310-317 | DOI: 10.5505/megaron.2016.18480 Robinson, Francis. “16.ve 17.yy’larda Merkez Ülkelerin İmparatorlukları”, (çev. Mete Tunçay), İslam Dünyası 1500’den bu yana, İletişim Yayınları, 1986.Yetkin, S.K., İslam Ülkelerinde Sanat, İstanbul, 1984
Notlar -DERS NOTLARI
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -DERS SUNUMLARI PDF
Ödev -TÜRK İSLAM TARİHİ MİMARİSİNDEN BİR YAPI İNCELEME

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 20
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 80
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ödevler 1 6 6
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  108 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Ders tanıtımı ve Anadoluda Türk-İslam mimarisi üzerine kısa bir başlangıç tartışması YOK YOK
2 Türk-İslam Hakimiyeti Öncesi Anadolu: Bizans Mimarlığı YOK YOK
3 İslam Mimarisine Genel Bir Bakış ve Anadolu’yu İskandan Önce Türk-İslam Mimarlığı YOK YOK
4 Anadolu Selçuklu Mimarlığı I: Birinci Beylikler Dönemi, Selçuklu Kentleri, Dini Mimarinin Gelişimi YOK YOK
5 Anadolu Selçuklu Mimarlığı II: Din Dışı Mimarinin Gelişimi; Medreseler, Kümbetler, Hamamlar, ve Saray Yapıları YOK YOK
6 Beylikler Dönemi Mimarlığı YOK YOK
7 VİZE YOK YOK
8 Erken Osmanlı Dönemi Mimarlığı: İznik’ten ve Bursa’da İlk Külliyeler YOK YOK
9 Klasik Osmanlı Dönemi Mimarlığı I: Edirne ve İlk İstanbul Külliyeleri YOK YOK
10 Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı II: Mimar Sinan YOK YOK
11 18. yy. Osmanlı Mimarlığı: Batılılaşmanın İlk Evreleri, Kentsel ve Mimari Dönüşümler, Yeni Yapı Tiplerinin Ortaya Çıkışı YOK YOK
12 19. yy. Osmanlı Mimarlığı I: Batılılaşmayla Değişen Kent ve Mimarlık Kültürü YOK YOK
13 19. yy. Osmanlı Mimarlığı II: Külliye ve Sultan Camilerinin Değişimi, 19. yy. Sarayları YOK YOK
14 Dönem ödevi YOK YOK
15 Dönem ödevi YOK YOK

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Anadoluda Türk-İslam mimarisine ait yapılı biçimleri, yapım tekniklerini ve malzemeleri bağlamsal bir yaklaşımla tanımlayabilir
2 Anadoluda Türk-İslam mimarisine ait anıtların, eserlerin mimari özelliklerini tanımlayabilir
3 Anadoludaki Türk-İslam mimari eserlerinin mekânsal çözümlemelerini sözel ve görsel ortamlarda yapabilir
4 Anadoluda farklı dönemlere ait Türk-İslam mimari ve sanatsal üretimleri ayırt edebilir ve karşılaştırabilir
5 Türk-İslam mimarlık tarihine dair güncel tartışmalar, yaklaşımlar ve çalışmaların farkındadır ve takip eder

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 3322144113333
Ö2 3213144113343
Ö3 3211122113243
Ö4 3242133224433
Ö5 3224111442233

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek