MİMARLIKTA BAĞLAM VE TASARIM İLİŞKİSİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
MIM20725 7 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bağlam kavramının irdelenmesi ve mimari tasarıma etkilerinin örnekler üzerinden kavranması.
Dersin İçeriği Ders, bağlam kavramını çok yönlü olarak ele almakta ve mimari tasarım sürecinde ortaya konan tasarım probleminin çözümünde “yer”den bağımsız kararların alınamayacağı öngörülerek “yer”e ait iklimsel etkenler, topoğrafya, manzara gibi bağlamsal koşullara ek olarak “yer”in tarihsel, sosyal, ekonomik, siyasal ve kültürel bağlamsal koşullarının tasarımla ilişkisini örnekler üzerinden tartışarak çözümlemeyi amaçlamaktadır.
Dersin Ön Koşulları
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi GÜLCAN YELER
Dersin Yardımcıları
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar NORBERG-SCHULZ,C., Genius Loci-Towards a Phenomenology of Architecture, Rizzoli,1984, NYYEANG, K., “Design With Nature”, McGrawhill Inc, 1995.CURTIS, C.R, WILLIAM, Modern Architecture Since 1900, Phaidon Pres, 1996, SigapourJENKS, C., The Language of Post-Modern Architecture, Academy Edition, 1987, London
Notlar Demirkaynak, M. 2010. Mimaride Bağlam Kavramı Ve Metaforik Temelli Yaklaşımlar, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İTÜ, İstanbul.Kaymaz K., S.2005. Çağdaş Mimarlıkta Yersizlik, Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İTÜ, İstanbul.Köse, C. 2010. Mimari Ve Peyzaj Arakesitinde Topoğrafyanın Kullanımı,Yüksek Lisans Tezi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İTÜ, İstanbul.Gürkaş, T. E.; Barkul, Ö. 2012.Kavramsal Bir Yer Okuma Denemesi, Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences, Volume. 4, Issue. 1, pp. 1 – 11. YELER G., ÖZEK V., “Geleneksel Konut Mimarlığının Biçimlenişinde İklim Faktörünün Değerlendirilmesi”, Ekolojik Mimarlık ve Planlama Ulusal Sempozyumu, 27-28 Nisan 2007, Antalya, s. 125-132.YELER, G. 2005. “Konut Mimarlığında Ekolojik ve Sosyo-Kültürel Etkenlerin Analizi”, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Edirne.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 100
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 20
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 20
Devam 1 % 10
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 4 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 28 5 140
Ödevler 1 10 10
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
  212 | AKTS Kredisi : 7

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Bağlam (konteks) kavramı Okuma
2 Mimarlıkta bağlam kavramı, anlamı ve tasarım ile ilişkisi Okuma
3 Doğal bağlamsal koşullar ve tasarıma etkileri Okuma
4 Kültürel bağlamsal koşullar ve tasarıma etkileri Okuma
5 Modern öncesi dönemde mimarlıkta bağlam kavramı Okuma
6 Modern Mimarlık döneminde bağlam kavramı Okuma
7 Modern sonrası dönemde bağlam kavramı Okuma
8 Ara Sınav
9 Öğrenci sunumları
10 Öğrenci sunumları
11 Öğrenci sunumları
12 Öğrenci sunumları
13 Öğrenci sunumları
14 Öğrenci sunumları
15 Öğrenci sunumları

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Tasarımda bağlam kavramıyla ilişkili bakış açısı kazanılması
2 Çevre ve bağlam konulu kapsamlı araştırma yapma becerisi kazanılması
3 Mevcut bir yapının bağlamının okunabilmesinin sağlanması
4 Yapının doğal-sosyal ve yapılı çevre ile bağlamsal ilişkisini kurabilme becerisi
5 Bağlamsal analiz yapabilme yetisi kazanabilmesi

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 5335222243215
Ö2 5335222243215
Ö3 5335222243215
Ö4 5335222243215
Ö5 5535242243215

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek