KENTSEL BİÇİMLENME MODELLERİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
PLN17418 3 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bir kentsel mekanın okunması ve kavranabilmesinde mekanın biçimlenme özelliklerinin önemi ve biçimlenme modelleri üzerine kurgulanan derste, mekânsal biçimlenme kriterlerinin modellemesinde kullanılan ve mekânsal özelliklerin karşılaştırmasına imkan veren Mekan Dizimi Analiz Yönteminin ve ileride analiz çalışmalarında kullanılabilecek DepthmapX v.0.3 bilgisayar programının öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği Bir kentsel mekanın okunması ve kavranabilmesinde mekanın biçimlenme özelliklerinin önemi ve biçimlenme modelleri üzerine kurgulanan derste, mekânsal biçimlenme kriterlerinin modellemesinde kullanılan ve mekânsal özelliklerin karşılaştırmasına imkan veren Mekan Dizimi Analiz Yönteminin ve ileride analiz çalışmalarında kullanılabilecek DepthmapX v.0.3 bilgisayar programının öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü -
Dersi Verenler -
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar -
Notlar Appleyard D,1970.Styles and Methods of Structuring a City, Environment&Behavior, June 100 Hillier B., 1996a. Cities As Movement Economies, Urban Design International, Volume 1, 41-60. Hillier, B., 1996b. Space is The Machine, Cambridge Universty Press, Cambridge. Hillier B., 2001. A Theory Of The City As Object or How Spatial Laws Mediate The Social Constructions Of Urban Space, 3rd International Symposium on Space Syntax, Brazil, 02, 1-9 Hillier B., Leaman A., 1973. The Man-Environment Paradigm And Its Paradoxes, Architecture Design, Volume 8, 84. Hillier, B., 1993. A Note On The Intuiting Of Form; Three Issues In The Theory Of Design, Environment And Planning B: Planning And Design, Volume 2, 52-56. Hillier B., Penn A., Hanson J., Grojeski I., J.X.U., 1993. Natural Movement Or, Configuration And Attraction In Urban Pedestrian Movement, Environment & Planning B: Planning & Design, Volume 20, 29-66. Hillier B., Hanson J., 1984. The Social Logic of Space, Cambridge University Press, Cambridge. Hillier B., Hanson J., Peponis J., 1987. The Syntactic Analysis Of Settlements, Architecture And Behaviour, Volume 3, 217-220. Gündoğdu M., 2005. Galata-Pera Bölgesi Mekansal Morfolojik Özellikleri İle Arazi Kullanımı Arasındaki Etkileşim, basılmamış Doktora Tezi. Kubat, A.S., 2000. İstanbul: A Configurational Model For A Metropolis, 3rd International Symposium on Space Syntax, Brazil, 62.1, 7. Madanipour A., 1996. Society and Space, Environment and Plannig B: Planning and Design, Volume 15, 331-355. O’Neill M.J, 1991. Effects Of Signage and Floor Plan Configuration On Wayfinding Accuracy, Environment And Behavior, Volume 23, 553-574. Peponis J., Hodjinikdaou E., Livierolos C., 1989. The Spatial Core of Urban Culture, Existics. Volume 1, 334-335. Penn A., Dalton N., 1994. The Architecture of Society; Stochastic Simulation Of Urban Movement, Simulating Society University Collage, London Press, London. Rapoport A., 1977. Human Aspects of Urban Form Towards a Man-Environment Approach Form and Design, Pergamon Press, Oxford. Rapoport, A., 1982. The Meaning of The Built Environment A Nonverbal Communication Approach, Sage Publications, Beverly Hills. Steadman J.P., 1983. Architectural Morphology, An Introduction To The Geometry Of Building Plans, London : Pion, U.K. Stonor T., Major D.M.; 1997. Designing for Context : The Use Of The Space Syntax As An Interactive Design Tool In Urban Developments, Published in Proceeding of the 14th Inter-Schools Conference on Development, Edinburg, Scotland.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 100
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
  90 | AKTS Kredisi : 3

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Dersin tanıtımı ve işleyişine ilişkin bilginin verilmesi. - -
2 Kentsel Mekânın Algılanmasında Mekânsal Biçimlenme Özelliklerinin Rolü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Ders Sunumları ve İlgili Kaynaklar
3 Kentsel Biçimlenme Modelleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Ders Sunumları ve İlgili Kaynaklar
4 Kentsel Mekânın Algılanmasında Mekân Dizimsel Özelliklerin Rolü Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Ders Sunumları ve İlgili Kaynaklar
5 Mekân Dizimi Analiz Yöntemi – Biçimlenme Kriterleri (Bütünleşme, Görsel Bütünleşme, Kontrol,Bağlantı, Derinlik) Anlatım, Soru-Cevap, Yazılım Öğrenme Örnek Çalışma Föyleri
6 Kentsel Mekânın Biçimlenme Özelliklerinin Mekân Dizimi Yöntemi ile Okunması Anlatım, Soru-Cevap, Yazılım Öğrenme Örnek Çalışma Föyleri
7 Kentsel Mekânda Hareket Ekonomisi-Örnek Çalışmaların İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Yazılım Öğrenme Örnek Çalışma Föyleri
8 Ara Sınav - -
9 Hat Ağı Dizimsel Özellikleri – Arazi Kullanım İlişkisi Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay Örnek Çalışma Föyleri
10 Hat Ağı Dizimsel Özellikleri – Arazi Değerleri İlişkisi Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay Örnek Çalışma Föyleri
11 Kentsel Mekânda Kavranabilirlik-Örnek Çalışmaların İncelenmesi Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay Örnek Çalışma Föyleri
12 DepthmapXv.0.3 Bilgisayar Programının Tanıtımı ve Kullanımı Anlatım, Soru-Cevap, Yazılım Öğrenme Örnek Çalışma Föyleri
13 Uygulama Çalışması Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay -
14 Uygulama Çalışması Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay -
15 Uygulama Çalışması Anlatım, Bireysel/Grup Çalışma, Örnek Olay -
16 Final Sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Mekânı farklı bir bakış açısıyla değerlendirme
2 Karmaşık ve yapılandırılmamış problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olmak
3 Karmaşık tasarım problemlerine akılcı, sorgulayıcı ve yaratıcı çözüm önerileri geliştirebilmek
4 Mekân Dizimi Analiz Yöntemini kullanarak mekânsal ilişkileri yorumlama
5 Dünyadan örnekler hakkında bilgi sahibidir, eleştirel değerlendirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10
Ö1 5443344345
Ö2 4543353344
Ö3 4553343344
Ö4 5443344345
Ö5 4335533443

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek