SOSYOLOJİYE GİRİŞ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
PSI24103 5 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersin amacı psikoloji öğrencilerinin sosyolojik hayal gücünü geliştirerek psikoloji birikimlerini sosyolojik kavramlarla ve kuramlarla ilişkilendirmelerini sağlamaktır. Bu kapsamda öğrenciler; normların inşası, meşru otorite ve bürokrasi, disiplin ve gözetim, etiketleme, kolektif etkililik, duygusal emek, çerçeveleme ve toplumsal çatışma gibi temaları öğrenerek bireysel davranış örüntülerini kurumlar, roller, güç ilişkileri ve eşitsizlik yapıları içinde açıklamayı öğrenir. Ders, kuram–kanıt bağlantısını güçlendirmeyi, mikro–makro köprüleri kurabilmeyi, etik farkındalığı ve eleştirel/kanıta dayalı tartışma becerilerini geliştirmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği Ders, psikoloji kökenli bir bakışı sosyolojik düşünmeye dönüştüren bir anlatı izler. Başlangıçta sosyolojik hayal gücüyle normların nasıl inşa edildiği ve gündelik etkileşimlerde uyum/dışlanmanın nasıl üretildiği ele alınır; ardından meşru otorite ve bürokrasinin işleyişi, disiplin ve gözetimin kurumsal mantığı tartışılır. Habitus ve doxa kavramlarıyla inanç–pratik uyumunun toplumsal yeniden üretimi açıklanır; kent ve komşuluk bağları üzerinden kolektif etkililik ve sosyal sermayenin düzen kurucu etkisi incelenir. Kimlik sınırlarının (etnisite/sınıf/cinsiyet) nasıl çizilip sürdürüldüğü, sapmanın ve etiketlemenin kurumsal inşası, davranışın ilişkisel ağlarda öğrenilmesi ve eğitimde beklenti etkileri üzerinden eşitsizlik mekanizmaları değerlendirilir. Hizmet ve bakım alanlarında duyguların toplumsal örgütlenmesiyle duygusal emek kavramı işlenir; toplumsal hareketlerde çerçeveleme süreçleriyle anlam üretimi ve katılım dinamikleri, son bölümde ise çatışmanın toplumsal işlevleri ile işbirliği ve “üst amaçlar”ın değişim yaratma kapasitesi ele alınır. Her hafta deney bulguları ilgili sosyolojik kuramla ilişkilendirilir; öğrenciler bireysel eylemi kurumlar, roller ve güç ilişkileri bağlamına yerleştirerek açıklama becerisi geliştirir.
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Adem BAŞPINAR
Dersi Verenler Doç. Dr. Adem BAŞPINAR
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar C. Wright Mills – Sosyolojik Tahayyül – Hil Yayınları. David Swartz – Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu’nün Sosyolojisi – İletişim Yayınları.Erving Goffman – Etkileşim Ritüelleri: Yüz Yüze Davranış Üzerine Denemeler – Heretik Yayıncılık. Erving Goffman – Gündelik Yaşamda Benliğin Sunumu – Metis Yayınları. Eva Illouz – Soğuk Yakınlıklar: Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi – İletişim Yayınları. Fredrik Barth (der.) – Etnik Gruplar ve Sınırları – Bağlam Yayıncılık. Howard S. Becker – Hariciler (Outsiders): Bir Sapkınlık Sosyolojisi Çalışması – Heretik Yayıncılık. Max Weber – Bürokrasi ve Otorite – Adres Yayınları. Michel Foucault – Hapishanenin Doğuşu – İmge Kitabevi. Peter L. Berger & Thomas Luckmann – Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi – Atıf Yayınları.
Notlar yok
Döküman Haftalık Ders Sunumları
Ödev Yok

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 50
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
  142 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Sosyolojik Hayal Gücü Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Mills, C. W. 1959. The Sociological Imagination. Oxford University Press.
2 Normların İnşası Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Peter L. Berger & Thomas Luckmann – The Social Construction of Reality – Anchor Books
3 Çoğunluk Uyumu Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Goffman, E. 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. Anchor Books.
4 Meşru Otorite Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Weber, M. 1946. “Bureaucracy.” In From Max Weber: Essays in Sociology (eds. H. H. Gerth, C. W. Mills). Oxford University Press.
5 Disiplin ve Gözetim Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Foucault, M. 1977. Discipline and Punish: The Birth of the Prison. Vintage.
6 Sembolik Şiddet Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Bourdieu, P. 1977. Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press.
7 Kolektif Etkililik Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Sampson, R. J., Raudenbush, S. W., Earls, F. 1997. “Neighborhoods and violent crime: A multilevel study of collective efficacy.” Science, 277(5328), 918–924.
8 Ara sınav Materyal Okuma -
9 Kimlik Sınırları Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Barth, F. (ed.) 1969. Ethnic Groups and Boundaries: The Social Organization of Culture Difference. Waveland Press.
10 Etiketleme Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Becker, H. S. 1963. Outsiders: Studies in the Sociology of Deviance. Free Press.
11 İlişkisel Öğrenme Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Sutherland, E. H., Cressey, D. R. 1955. Principles of Criminology (8th ed.). Lippincott. (Differential Association kuramının klasik kaynağı.)
12 Kendini Doğrulayan Kehanet Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Merton, R. K. 1948. “The Self-Fulfilling Prophecy.” The Antioch Review, 8(2), 193–210.
13 Duygusal Emek Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Hochschild, A. R. 1983. The Managed Heart: Commercialization of Human Feeling. University of California Press.
14 Çerçeveleme Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Snow, D. A., Rochford Jr., E. B., Worden, S. K., Benford, R. D. 1986. “Frame alignment processes, micromobilization, and movement participation.” American Sociological Review, 51(4), 464–481.
15 Toplumsal Çatışma Anlatım, Tartışma, Örnek olay, Soru Cevap, Beyin Fırtınası Coser, L. A. 1956. The Functions of Social Conflict. Free Press.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Sosyolojinin temel kavramlarını açıklayabilir.
2 Sosyolojik bakış açısı geliştirebilme becerisi edinir.
3 Toplumsal roller ve statüleri açıklayabilir
4 Kendi toplumunu ve farklı toplumları analiz edebilir.
5 Toplumsal yaşamı daha iyi anlayabilme ve yorumlama yeteneği kazanır.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 34353534434
Ö2 34353534434
Ö3 34353534434
Ö4 34353534434
Ö5 34353534434

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek