İnsan Hakları Kuramları

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
SBK21724 5 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Bu dersin amacı, insan haklarını siyasal ve felsefi açıdan incelemek, dersin katılımcılarına insan haklarıyla ilişkili çeşitli kavramlar, kuramsal yaklaşımlar ve tartışmalar hakkında bilgi kazandırmaktadır.
Dersin İçeriği Ders kapsamında, insan hakları hukuki açıdan değil, siyasal ve sosyal kuramın perspektifinden incelenecek, insan haklarının, siyaset, devlet, egemenlik ve siyasal iktidar kavramlarıyla olan ilişkileri tartışılacaktır.
Dersin Ön Koşulları Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. İskender Gümüş
Dersi Verenler Doktor Öğretim Üyesi Erhan Özşeker
Dersin Yardımcıları Ar. Gör. Dr. İlknur GÜL
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Jack Donnelly, Teoride ve Uygulamada İnsan Hakları, Çev: Mustafa Erdoğan, Levent Korkut, Ankara: Yetkin Yayınları, 1995., Michael Freeman, İnsan Hakları: Disiplinlerarası Bir Yaklaşım, Çev: A. Erkan Koca, Asena Topçubaşı, Ankara: Birleşik Yayınevi, Ekim 2008., Andrew Clapham, İnsan Hakları, Çev: Hakan Gür, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, Ocak 2010., Berlin, İ. (2007). İki Özgürlük Kavramı. Liberal Düşünce Dergisi(46), 59-72., Jerome J. Shestack, “İnsan Haklarının FelsefiTemelleri”, Liberal Düşünce Dergisi, Cilt II, No:43, Yaz 2006, s.87-119., Halil Kalabalık, İnsan Hakları Hukukuna Giriş, 6. Baskı, Ankara: Seçkin Yayınları, 2024., Kemal Gözler, İnsan Hakları Hukukuna Giriş, Ekin Yayınları, 3. baskı, Bursa, Ocak 2021., İbrahim Ö. Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi Yayınları, 6. baskı, Ankara 2002.
Notlar Jack Donnelly, Teoride ve Uygulamada İnsan Hakları, Çev: Mustafa Erdoğan, Levent Korkut, Ankara: Yetkin Yayınları, 1995.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Öğretim elemanı tarafından sisteme yüklenen dokümanlar.
Ödev Öğretim elemanı tarafından sisteme yüklenen ödevler.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 0 % 0
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 50
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 3 45
Ödevler 1 33 33
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 30 30
Kısa Sınav 0 0 0
  150 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 İnsan Hakları Kavramına Giriş – Hakların Niteliği Anlatım, Sunum, Tartışma Donnelly, s. 19-47.
2 İnsan Haklarının Felsefi Temelleri Anlatım, Sunum, Tartışma Shestack, s. 87-119.
3 Özgürlük Kavramı Anlatım, Sunum, Tartışma Berlin, s.59-72.
4 İnsan Haklarının Sınıflandırılması Anlatım, Sunum, Tartışma Gözler, s.117-129.
5 İnsan Haklarının Evrenselliği Anlatım, Sunum, Tartışma Freeman, s.117-153.
6 İnsan Haklarının Sınırlandırılması Anlatım, Sunum, Tartışma Gözler, s.146-183.
7 Uluslararası İnsan Hakları Anlatım, Sunum, Tartışma Clapham, s. 41-83
8 Ara Sınav - -
9 İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Anlatım, Sunum, Tartışma İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi
10 İnsan Haklarının Korunması Anlatım, Sunum, Tartışma Gözler, s.280-291.
11 Kişi Hak ve Özgürlükleri Anlatım, Sunum, Tartışma Kalabalık, s. 431-440.
12 Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Anlatım, Sunum, Tartışma Kalabalık, s. 441-448.
13 Siyasi Haklar Anlatım, Sunum, Tartışma Kalabalık, s. 447-454.
14 Çevre, Gelişme ve Barış Hakları Anlatım, Sunum, Tartışma Kaboğlu, s. 529-559.
15 Genel Değerlendirme Anlatım, Sunum, Tartışma Öğretim elemanı tarafından verilen dokümanlar

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğrenciler, insan hakları kavramının unsurları hakkında bilgi edinir.
2 Öğrenciler, insan haklarının düşünce tarihi içindeki konumunu kavrar.
3 Öğrenciler, insan haklarına dair çeşitli kuramsal yaklaşımları öğrenir.
4 Öğrenciler, insan hakları, siyaset, devlet, yönetim ve iktidar kavramları arasındaki ilişkileri analiz eder.
5 Öğrenciler, siyasal, toplumsal ve etik sorunları insan hakları perspektifinden değerlendirme becerisi kazanır.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 545453332533
Ö2 545453332533
Ö3 545453332533
Ö4 545453332533
Ö5 545453332533

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek