Çağdaş Türk Düşüncesi ve Modernleşme

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
SBU21703 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Uzaktan Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Dersin temel amacı, Çağdaş Türk Düşüncesini ve modernleşmesini temel konu, problem ve temsilcileri üzerinden incelemektir.
Dersin İçeriği Modernleşme kavramı ve tanımı, Çağdaş Türk Düşüncesini içerik, kapsam ve temel problemleri, Çağdaş Türk Düşüncesinin metodolojik problemleri, Tanzimat ve Meşrutiyet hareketleri, Türk düşüncesinde ideolojiler ve temsilcileri incelenecektir.
Dersin Ön Koşulları Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. İskender Gümüş
Dersi Verenler Doç. Dr. Nergiz AYDOĞDU
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Enis Duman
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim YayınlarıErsin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000.İsmail Kara, Din İle Modernleşme Arasında Çağdaş Türk Düşüncesinin Meseleleri, İstanbul, Dergah Yayınları, 2020. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013. Mardin, Şerif. Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010.
Notlar İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim YayınlarıErsin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000.İsmail Kara, Din İle Modernleşme Arasında Çağdaş Türk Düşüncesinin Meseleleri, İstanbul, Dergah Yayınları, 2020. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013. Mardin, Şerif. Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010.
Döküman İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim YayınlarıErsin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000.İsmail Kara, Din İle Modernleşme Arasında Çağdaş Türk Düşüncesinin Meseleleri, İstanbul, Dergah Yayınları, 2020. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013. Mardin, Şerif. Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010.
Ödev Ödev uygulaması bulunmamaktadır.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 30 30
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 38 38
Kısa Sınav 0 0 0
  180 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Çağdaş Türk Düşüncesi ve Modernleşme Giriş Anlatım Yöntemi Ersin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000, s. 3-27.
2 Çağdaş Türk Düşüncesi Nasıl Ele Alınmalıdır? Metodolojik Bir Yaklaşım Anlatım Yöntemi İsmail Kara, “Çağdaş Türk Düşüncesi Nasıl Ele Alınabilir?” Kutadgubilig Felsefe Bilim Araştırmaları Dergisi, sy 4 (2003): 159-227.
3 Çağdaş Türk Düşüncesi Nasıl Ele Alınmalıdır? Metodolojik Bir Yaklaşım Anlatım Yöntemi İsmail Kara, “Çağdaş Türk Düşüncesi Nasıl Ele Alınabilir?” Kutadgubilig Felsefe Bilim Araştırmaları Dergisi, sy 4 (2003): 159-227; Bulut, Yücel. “Türkiye’nin Çağdaş Tarihine İlişkin Bazı Gözlemler”. Divan İlmi Araştırmalar Dergisi, sy 19 (2005): 1-34.
4 Değişim ve Modernleşmenin Başlangıcı Olarak Tanzimat? Anlatım Yöntemi İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun Yüzyılı, İletişim Yayınları, s. 89-169; Ersin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000, s. 3-95.
5 Tanzimat Dönemi Fikir Hareketleri Anlatım Yöntemi Konuyla ilgili diğer yayınlar
6 Fikir Hareketi Olarak JönTürklük ve Temsilcileri Anlatım Yöntemi Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları, 2013. Mardin, Şerif. Türk Modernleşmesi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2010
7 II. Meşrutiyet Dönemi Siyasal Hareketler ve Tartışmalar Anlatım Yöntemi Ersin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000., s. 157-171
8 Ara Sınav Soru Cevap Konuyla ilgili diğer yayınlar
9 Türk Milli Kimliğinin İnşası Ziya Gökalp ve Yusuf Akçura Anlatım Yöntemi Tanıl Bora, Türk Sağının Üç Hali: Milliyetçilik, Muhafazakârlık, İslâmcılık, İletişim Yayınları, 2018, s. 13-52.
10 Türk Milli Kimliğinin İnşası Ahmed Ağaoğlu Anlatım Yöntemi François Georgeon, Osmanlı Türk Modernleşmesi, Yapı Kredi Yayınları, 2016, s. 103-141
11 Cumhuriyet Dönemi Sosyalist Hareketler Anlatım Yöntemi Tanıl Bora, Cereyanlar, İletişim Yayınları, 2017,s. 573-739
12 Cumhuriyet Dönemi Milliyetçilik-Anadolucu Hareket Anlatım Yöntemi Mehmet Kaan Çelen, “Anadolucu Tarih Tasavvuru: Yeni Vatan, Yeni tarih, Yeni Millet”, Turkish History Education Journal, 6/1, s. 75-99.
13 Cumhuriyet Dönemi Muhafazakarlık Anlatım Yöntemi Bekir Berat, Özipek, “Muhafazakârlık, Devrim ve Türkiye”, (Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Muhafazakârlık, İletişim Yay, İst. 2003, C.V
14 Cumhuriyet Dönemi Muhafazakarlık Anlatım Yöntemi Nazım İrem, “Muhafazakâr Modernlik, ‘Diğer Batı’ ve Türkiye’de Bergsonculuk”, Toplum ve Bilim, S.82, (Güz 1999), s. 141. Yakup Yıldız, Mustafa Şekip Tunç’un Türk Muhafazakâr Düşüncesine Etkisi, Muhafazakâr Düşünce, Yıl: 10 - Sayı: 38, Ekim –Kasım – Aralık 2013
15 2000 Sonrası Türk Düşüncesi ve Geleceği Anlatım Yöntemi Ersin Kalaycıoğlu-Ali Yaşar Sarıbay, Türkiye’de Politik Değişim ve Modernleşme, Alfa Yayınları, 2000,

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Modernleşme kavramını öğrenir.
2 Çağdaş Türk düşüncesini ve temel sorularını kavrar.
3 Türk düşüncesi üzerinde etkili fikir akımlarını öğrenir.
4 Farklı siyasal ideolojileri ve söylemlerini analiz eder.
5 Türk düşüncesinin temel aktörlerini kavrar.
6 Türkiye’nin modernleşme problemlerini kavrar.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9
Ö1 334455555
Ö2 334455555
Ö3 334455555
Ö4 334455555
Ö5 334455555
Ö6 334455555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek