NİCEL ARAŞTIRMA

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
SOS20301 4 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere sosyolojide kullanılan nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını, kuramsal dayanaklarını ve uygulama alanlarını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği Ders; araştırma sorusu ve hipotez geliştirme, değişkenler ve ölçüm düzeyleri, nedensellik ve kontrol değişkenleri, araştırma tasarımları (deneysel, yarı-deneysel, kesitsel), anket ve kamuoyu araştırmaları, büyük ölçekli veri setlerinin okunması (TÜİK, ESS, WVS, Pew), sosyal değişkenlerin ölçümü ve araştırma etiği gibi konuları kapsar. Ders, uygulamalı SPSS dersine teorik bir temel oluşturacak şekilde planlanmıştır.
Dersin Ön Koşulları Yok
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Adem Başpınar
Dersi Verenler Arş. Gör. Dr. Nuseybe Ağırman
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dr. Nuseybe Ağırman
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
Notlar Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Döküman Yok
Ödev Yok

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 12 % 20
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 14 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 3 42
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 15 15
Kısa Sınav 12 1 12
  126 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Giriş: Sosyal bilimlerde nicel araştırmanın yeri öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
2 Sosyal bilimlerde nicel mantık: Pozitivizm, eleştiriler ve alternatifler öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
3 Değişkenler arası ilişkiler: Korelasyon mu nedensellik mi? öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
4 Nedensellik kriterleri, kontrol değişkenleri, karşılaştırmalı tasarımlar öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
5 Deneysel, yarı deneysel ve kesitsel tasarımlar öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
6 Ölçüm sorunları: Kavramlaştırma ve operasyonelleştirme öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
7 Büyük ölçekli araştırmaların (TÜİK, ESS, WVS, Pew) incelenmesi öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
8 Ara Sınav öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
9 Kamuoyu araştırmalarında metodolojik tartışmalar: Anket yanlılığı, temsil, ölçüm hataları öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
10 Sosyal eşitsizlikleri ölçmek: gelir, sınıf, eğitim, toplumsal cinsiyet öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
11 Karşılaştırmalı nicel araştırmalar: ülkelerarası veri okuma öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
12 Nicel araştırmada etik: Veri toplama, saklama, kullanma sorumlulukları öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
13 Akademik makale çözümleme atölyesi öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.
14 Değerlendirme ve Genel Tekrar öğretim yöntemi (anlatım, proje, tartışma) ve teknikleri (soru-cevap, beyin fırtınası) Neuman, W. L. (2008). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar (2. Cilt, 2. bs. Çev. Sedef Özge). İstanbul: Yayınodası.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Nicel araştırma yaklaşımının felsefi temellerini, tarihsel gelişimini ve temel varsayımlarını açıklar.
2 Nicel araştırmanın temel kavram ve ilkelerini bilir ve tanımlar.
3 Nicel araştırmanın temel bileşenlerini ve aşamalarını kavramsal düzeyde birbirinden ayırt eder ve aralarındaki ilişkiyi açıklar.
4 Farklı araştırma yaklaşımlarını ve tasarımlarını karşılaştırarak, aralarındaki temel varsayımsal ve yöntemsel farklılıkları tartışır.
5 Nicel araştırma sürecinde etik ilkelere ve nesnellik anlayışına uygun tutum sergiler.
6 Nicel araştırma sonuçlarını kavramsal düzeyde yorumlar ve raporların temel yapısını değerlendirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15 P16
Ö1 5455554443434444
Ö2 3455554443434442
Ö3 4455554443434442
Ö4 4455554443444442
Ö5 4455554443444444
Ö6 4455555543434543

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek