Ders Genel Bilgileri
Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
TAR13431 |
4 |
3+0 |
3 |
Seçmeli |
Ders Linki (Türkçe) :
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
Lisans |
Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Amacı |
Bu ders tarih düşüncesinin dayandığı ilkeler ele almakta ve tarihsel süreçte tarih düşüncesinin nasıl dönüşerek tarih felsefesine dönüştüğünü anlatmakta olup aynı zamanda tarih felsefesinin yapısı ve sorunları incelemektedir. |
Dersin İçeriği |
Bu ders bir felsefe sorunu olarak tarihin nasıl incelenmesi gerektiğini ve sahip olduğu özelliklerini sergilemektedir. |
Dersin Ön Koşulları |
Ön koşul bulunmamaktadır. |
Dersin Koordinatörü |
Halil İbrahim Erol |
Dersi Verenler |
Halil İbrahim Erol |
Dersin Yardımcıları |
- |
Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
Kaynaklar |
Doğan ÖZLEM, Tarih Felsefesi, Doğu Batı Yayınları.Georg SIMMEL, Tarih Felsefesinin Problemleri, Doğu Batı Yayınları.Kubilay AYSEVENER, Collingwoodun Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları.Kasım ŞULUL, İslam Düşüncesinde Tarih Tasavvuru ve Usulü, İnsan Yayınları. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Doğu Batı Yayınları. |
Notlar |
Doğan ÖZLEM, Tarih Felsefesi, Doğu Batı Yayınları.Georg SIMMEL, Tarih Felsefesinin Problemleri, Doğu Batı Yayınları.Kubilay AYSEVENER, Collingwoodun Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları.Kasım ŞULUL, İslam Düşüncesinde Tarih Tasavvuru ve Usulü, İnsan Yayınları. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Doğu Batı Yayınları. |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
Doğan ÖZLEM, Tarih Felsefesi, Doğu Batı Yayınları.Georg SIMMEL, Tarih Felsefesinin Problemleri, Doğu Batı Yayınları.Kubilay AYSEVENER, Collingwoodun Tarih Felsefesi, İmge Kitabevi Yayınları.Kasım ŞULUL, İslam Düşüncesinde Tarih Tasavvuru ve Usulü, İnsan Yayınları. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, Doğu Batı Yayınları. |
Ödev |
- |
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
---|
Mühendislik Bilimleri | % 0 |
---|
Mühendislik Tasarımı | % 0 |
---|
Sosyal Bilimler | % 100 |
---|
Eğitim Bilimleri | % 0 |
---|
Fen Bilimleri | % 0 |
---|
Sağlık Bilimleri | % 0 |
---|
Alan Bilgisi | % 0 |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
Ara Sınav |
1 |
% 40 |
Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
Ödev |
0 |
% 0 |
Devam |
0 |
% 0 |
Uygulama |
0 |
% 0 |
Proje |
0 |
% 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 60 |
Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
Laboratuvar |
0 |
% 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
% 0 |
Toplam |
2
|
% 100
|
|
AKTS Hesaplama İçeriği |
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
15 |
3 |
45 |
Sınıf Dışı Ç. Süresi |
15 |
3 |
45 |
Ödevler |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
|
92 | AKTS Kredisi : 3
|
|
Ders Konuları
Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
1 |
Tarih Felsefesi nedir? Res gestae ve Historia rerum gestarum birbiriyle ilişkili midir? |
|
|
2 |
Tarih felsefesinin düşünce tarihindeki önemi ve konumu |
|
|
3 |
Antikçağ ve Ortaçağda tarih kavramı, ilk tarih filozofları: Augustinus ve İbn Haldun |
|
|
4 |
Rönesanstan 19. yüzyıla kadar ‘tarih’in algılanışı |
|
|
5 |
Herder ve Kant’ın tarih anlayışları ve bu anlayışların Alman İdealizmine etkisi |
|
|
6 |
Alman idealistleri: Fichte, Schelling, Hegel, Schleiermacher |
|
|
7 |
19. yüzyılda tarihe yeni yaklaşımlar: Pozitivizm ve Auguste Comte |
|
|
8 |
Vize Sınavı |
|
|
9 |
19. yüzyılda tarihe yeni yaklaşımlar: Marx ve Marksist tarih |
|
|
10 |
20. Yüzyılda tarih anlayışları: Dilthey, tarihselcilik ve Hermenötik |
|
|
11 |
20. Yüzyılda tarih anlayışları: Oswald Spengler ve Arnold Toynbee |
|
|
12 |
Tarih felsefelerinin 20. yüzyıl siyaset dünyasındaki etkileri ve ideolojik kamplaşma |
|
|
13 |
Türkiyede Tarih Felsefesi |
|
|
14 |
Postmodern Düşünce ve Hakikat Arayışı |
|
|
15 |
Final Sınavı |
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
# |
Açıklama |
1 |
Tarih felsefesinin temel sorunlarını açıklar. |
2 |
Tarih felsefesinin felsefe tarihi içindeki değeri ve konumu hakkında kendi görüşünü oluşturabilir. |
3 |
Tarih felsefesinin düşünce tarihi içindeki gelişimini değerlendirebilecek ve tartışabilir. |
4 |
Tarih felsefesinin başlıca kavramlarını tanır ve öğrenir. |
5 |
Dönemler ve okullar arasında karşılaştırma yapabilir. |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
|
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
Ö1 |
2 | 5 | 5 | 5 | 4 | 2 | 1 | 3 | 5 | 5 | 5 |
Ö2 |
5 | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 4 |
Ö3 |
5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 |
Ö4 |
5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 1 |
Ö5 |
5 | 3 | 5 | 2 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek