ÇAĞDAŞ TÜRK DÜŞÜNCESİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR20404 5 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı -Çağdaş Türk Düşünce tarihinin temel kaynaklarını, önemini, özelliklerini, düşünce akımlarını ve başlıca düşünürlerini ve günümüz Türk dünyasına katkılarını incelemek
Dersin İçeriği -Yakın dönem Osmanlı/Türk dünyasında kültür ve fikir hareketleri, Türk-İslam düşüncesi ve düşünürleri
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Faruk DOĞAN
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Abdülkerim ASILSOY
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar -İsmail Kara, Din ile Modernleşme Arasında, Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce TarihiAhmet Hamdi Tanpınar, 19. Asır Türk Edebiyatı Tarihi.Şerif Mardin, “Tanzimat ve Aydınlar”, TCTA, cilt I, s. 46-54,M. Şükrü Hanioğlu, “Bilim ve Osmanlı Düşüncesi”, TCTA, c. II, s. 346-351. Şükrü Hanioğlu, Batıcılık, TCTA, c. V, s. 1382-88.Şükrü Hanioğlu, Osmanlıcılık, TCTA, s. 1389-93.Tuncer Baykara, “Civilisation ve Osmanlı Devleti” ve “Bir Kelime-Istılah ve Zihniyet Olarak Medeniyet’in Türkiyeye Girişi”, Osmanlılar’da Medeniyet Kavramı, Akademi Kitabevi, İzmir 1999, s. 1-15.Cemil Aydın, Emperyalizm Karşıtı Bir İmparatorluk: Osmanlı Tecrübesi Işığında 19. Yüzyıl Dünya Düzeni, Dîvan, c. XII, sayı 22, 2007, s. 39-85.Cemil Aydın, Mecmua-i Fünûn ve Mecmua-i Ulûm Dergilerinin Medeniyet ve Bilim Anlayışı, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul 1995, s. 5-45.Mehmet Kaplan, Şiir Tahlilleri, Dergah Yayınları.Mehmet Kaplan, “Yeni Aydın Tipi: Büyük Reşid Paşa ve Şinasi”, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, s. 167-176.Engin Deniz Akarlı, Belgelerle Tanzimat: Osmanlı Sadrıazamlarından Âli ve Fuad Paşaların Siyasî Vasiyyetnameleri, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1978.Şerif Mardin, 19. Yy’da Düşünce Akımları ve Osmanlı Devleti, TCTA, c. II, s. 342-346.Sina Akşin, “Jön Türkler”, TCTA, c. II, s. 832-43.İlber Ortaylı, “Osmanlı Devleti ve Meşrutiyet”, a.g.e., c. IV, s. 953-960.Süleyman Hayri Bolay, “Namık Kemal”, Tanzimat’tan Günümüze Türk Düşünürleri, c. I, s. 210-238.
Notlar -
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  144 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Kavramsal Yapı: “Çağdaş-Gelenek-Modern-Türk-Düşünce” ne ifade eder? A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
2 Çağdaş Türk Düşüncesi’nin ana kaynakları A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
3 Çağdaş düşünceye etki eden kadim anlayış: Adalet Dairesi A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
4 Metodolojik Problemler I: İttihad-ı İslâm/Panislamizm, Yerleşik ve Problemli Tasniflerin Ortaya Çıkardığı Meseleler A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
5 Metodolojik Problemler II: Din-Devlet Aynîleşmesi, İslâm Tarihinin Tenkide Tabi Tutulması, Müslüman Aydınların Kendilerine Uyguladıkları Otosansür A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
6 Metodolojik Problemler III: Dönemin Fikir ve Metinlerinin Mensubiyeti, İslâm/Dinî Muhtevanın Merkezî Yeri, Tarihî İslâm/Gerçek İslâm Ayrımının Ortaya Çıkardığı Meseleler, Siyasî Kavram ve Düşüncede Değişim: Hilafet-Saltanat’tan Meşrutiyet Düşüncesine Evrilme A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
7 Tanzimat fikri ve Medeniyet/Civilisation Kavramının Osmanlı Entelektüelleri Arasında Algılanış Biçimi A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
8 Ara Dönem Sınavı - -
9 Batıcılık Düşüncesinin Sebepleri: Materyalizm, Pozitivizm, Sosyalizm, Marksizm, Darvinizm ve Sosyal Darvincilik A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
10 Yeni Osmanlılar Hareketi ve Hürriyet Fikri A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
11 Anayasacılık ve Mithat Paşa A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
12 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları I: İslamcılık (Filibeli Ahmed Hilmi-Mehmet Akif-Said Halim Paşa) A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
13 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları II: Türkçülük (Yusuf Akçura: Üç Tarz-ı Siyaset-Ziya Gökalp: Türkleşmek İslamlaşmak Muasırlaşmak) A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
14 Mehmet Fuat Köprülü’de Gelenek A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
15 II. Meşrutiyet Dönemi Milliyetçilik Tartışmaları A1 Anlatım, A2 Tartışma, A3 Örnek Olay, A4 Soru-Cevap Ders kitabı ve makaleler
16 Dönem Sonu Sınavı - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Çağdaş Türk düşüncesinin tarihi sürecini yenileşme tarihi perspektifinden açıklar.
2 Çağdaş Türk düşünce tarihindeki temel kavram, özellik ve meseleleri izah eder.
3 Çağdaş Türk düşünce tarihindeki temel akım ve düşünürleri ifade eder.
4 Çağdaş Türk düşüncesinin temel metodik problemlerini ifade eder.
5 Türk düşünce tarihinde öne çıkan fikir adamlarını ifade eder.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 55434455515
Ö2 55434455515
Ö3 55434455515
Ö4 55434455515
Ö5 55434455515

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek