TARİH YAZIMI

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR24704 3 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Genel hatlarıyla tarih alanındaki ilmi açılımları işlemeyi öngören bu ders Avrupa/Batı-merkezciliği sorgulamayı, doğu ve batıdaki mevcut tarih araştırmalarının akademik seyrini mukayeseli bir şekilde incelemeyi üstlenmektedir.
Dersin İçeriği Tarih Yazımı dersinde tarih boyunca tarih fikrinin nasıl evrildiğini ve buna bağlı olarak nasıl yazıldığını inceleyeceğiz. Bu ders, tarihin geçmiş hakikati araştırma ve anlamaya çalışma ameliyesi olduğu düşüncesinden hareketle seminer katılımcılarının tarih ilminin doğasına, tanımına, kapsamına, tarihçinin tarih metnini inşa ederken nazarî açıdan üstelendiği role ve tarih yazımında deruhte ettiği amelî vazifeye dair fikir sahibi olabilmelerini öncelemektedir. Derste tarih yazımı, dolayısıyla da tarih ilminin neşet edişi, tekâmülü, bu süreçte tezahür eden tarih düşüncesi ve yazımı sahasındaki ekoller ontolojik, epistemolojik ve metodolojik veçheleriyle ele alınacaktır. Ders, dönem boyunca tarih araştırmalarındaki tecrübeleri geçmişin, res gestae ve historia rerum gestarum olarak tasnifini dikkate alarak tartışmaya açmayı hedeflemektedir.
Dersin Ön Koşulları Ön koşul bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim EROL
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim EROL
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar -Büşra Ersanlı, İktidar ve Tarih: Türkiyede “Resmi Tarih” Tezinin Oluşumu (1929-1937) (İstanbul: İletişim Yayınları, 2003).- George Orwell, Bin Dokuz Yüz Seksen Dört, çev. Celâl Üster (İstanbul: Can Yayınları, 2021).- Rochana Majumdar, “Sömürgecilik Sonrası Tarih”, içinde Tarih Üzerine Yeni Yaklaşımların Tartışılması, ed. Marek Tamm ve Peter Burke, (Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2021), 87-128.- Umut Yıldırım, “Tarihyazımına Farklı bir Öneri: Maduniyet Çalışmaları Projesi”, Toplum ve Bilim Dergisi 91 (2001-2002): 334-343.- J. Donald Hughes, Çevresel Tarih Nedir?, çev. M. Fatih Çalışır (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2021).- Joachim Radkau, Doğa ve İktidar: Global Bir Çevre Tarihi, çev. Nazif Güder (İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2017).- Alan Mikhail, Osman’ın Ağacı Altında-Osmanlı İmparatorluğu Mısır ve Çevre Tarihi, çev. Seda Özdil (İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2019).- Gregory Quenet, “Çevresel Tarih”, Tarih Üzerine Yeni Yaklaşımların Tartışılması, Marek Tamm, Peter Burke (ed.) (Ankara: İmge Kitabevi Yayınları, 2021), 129-169.- Richard H. Grove, “Çevre Tarihi”, Tarih Yazıcılığında Yeni Bakış Açıları, çev. Turgay Sivrikaya vd., Peter Burke (ed.) (İstanbul: Islık Yayınları, 2020), s. 397-429.- Osman Gümüşçü, Sevil Top Yılmaz, Çevre Tarihi (İstanbul: Yeditepe Yayınevi, 2021).- J. M. Blaut, Sömürgeciliğin Dünya Modeli:Coğrafî Yayılmacılık ve Avrupa-merkezci Tarih çev. Serbun Behçet (İstanbul: Dergâh Yayınları, 2012).- Dipesh Chakrabarty, Avrupa’yı Taşralaştırmak: Postkolonyal Düşünce ve Tarihsel Farklılık, çev. İlker Cörüt (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2012).- Jack Goody, Tarih Hırsızlığı, çev Gül Çağalı Güven (İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2012).
Notlar Marc Bloch, “Tarih Savunusu veya Tarihçilik Mesleği”Ernst Breisach, “Tarihyazımı”Eric Hobsbawm, “Tarih Üzerine”Marshall G. S. Hodgson, “Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek”Yavuz Ercan “Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknik”Zeki Velidi Togan, “Tarihte Usul”R. Stephen Humphreys, “İslam Tarih Metodolojisi”Erdem Sönmez, “Annales Okulu ve Türkiyede Tarihyazımı” George Iggers, “Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı”Peter Burke, “Tarih ve Toplumsal Kuram”Dipesh Chakrabarty, “Avrupa’yı Taşralaştırmak”Jack Goody,” Tarih Hırsızlığı”J. M. Blaut, “Sömürgeciliğin Dünya Modeli”Vahdettin Engin & Ahmet Şimşek (ed.), ”Türkiye’de Tarihyazımı”Carlo Ginzburg, “Güç İlişkileri: Tarih, Retorik, Kanıt”Stephen Caunce, “Sözlü Tarih ve Yerel Tarihçi”Serpil Oppermann, “Postmodern Tarih Kuramı”İlhan Tekeli, “Birlikte Öğrenilen ve Yazılan Bir Tarihe Doğru”Mübahat Kütükoğlu, “Tarih Araştırmalarında Usul”Hakan Y. Erdem, “Tarih-lenk: Kusursuz Yazarlar, Kağıttan Metinler”
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 3 45
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  89 | AKTS Kredisi : 3

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Temel kavramlar Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
2 Bir metnin oluşumu Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
3 İslam Dönemi Tarih yazımının Teşekkülü ve Gelişimi Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
4 Ulus Devletler Dönemi-Milliyetçi Tarihyazımı Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
5 Tarih yazımında Paradigmatik Dönüşüm: Annales Ekolü Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
6 Sömürgecilik Sonrası Dönemde Tarihyazımı: Postkolonyal ve Maduniyet Çalışmaları Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
7 Aşağıdan Tarih ve Mikro-tarih Çalışmaları Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
8 Ara Sınav - -
9 Sözlü Tarih Çalışmaları Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
10 Küresel Tarih ve Yeni Sınırlar Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
11 Çevresel Tarih ve Kaçınılmaz Sorumluluklar Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
12 Seyahatname Yazımı Araştırmaları Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
13 Görsel Tarih Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
14 Duygular Tarihi Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
15 Geleneksel Tarihçiliğin Sonu mu?: Digital Humanities- Dijital Beşeri Bilimler Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
16  Dönem Sonu Sınavı - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğrenciler tarihi belge ve kaynaklara eleştirel bakabilir.
2 Öğrenciler farklı tarihçilik ekollerini bilir.
3 Öğrenciler farklı disiplinlerden yararlanarak bilimsel araştırma yapabilir.
4 Öğrenciler geçmişle gelecek arasında bağ kurabilirler, neden-sonuç ilişkisi çerçevesinde düşünebilirler.
5 Öğrenciler tarih yazımı ve düşüncesi ekollerine dair yeterli malumata sahip olur.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 55545535555
Ö2 35545454355
Ö3 53533534544
Ö4 35335434353
Ö5 55545555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek