19. YÜZYIL SEYAHAT TARİHİ VE SEYAHATNAMELER

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR24743 6 3 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Seyahat edebiyatı, dinamik yapısıyla özellikle 1980’lerden itibaren beşerî ve sosyal bilimler için genişleyen bir çalışma alanıdır. 1970’lerden bu yana, kültürel çalışmaların artan etkisi altında, seyahatnameler, hepsi de kültürlerarası fenomenler olarak, kültüre özgü zihniyetleri yansıtmaları, ötekiliği temsil etmeleri ve yabancı ülkeleri tasavvur etmeleri açısından giderek daha fazla analiz ediliyor. Bu nedenle, bu ders, tümü geniş seyahat edebiyatı kategorisi altında toplanabilen kurgusal ve kurgusal olmayan metinlerden bir seçkiyi tartışacaktır.Anlatı tekniği, yapısı, temaları, türsel varyantları ve özelliklerine odaklanan ders, 19. yüzyıl boyunca yazılmış seyahat anlatılarını ele alacaktır. Tarih ve bağlam unsurlarına dikkat etmenin yanı sıra, ders metin odaklıdır. 15 haftalık (ortalama) seyahat yazılarını ve seyahatle ilgili eleştirileri (özellikle Orta Doğu odaklı) inceledikten sonra, eleştirel bakış açılarıyla seyahat edebiyatı üzerine çalışabileceksiniz.
Dersin İçeriği Bu ders öğrencilere seyahat edebiyatı türlerini tanıtır. Ders, metinlerin temel unsurları ve bunların yorumlanması ile dilin yaratıcı gücü üzerinde durur. Edebiyatı belirli konuları, zamanları, yerleri ve kültürleri anlamanın değerli bir yolu olarak görmeye bir giriş sunar.
Dersin Ön Koşulları Ön koşul bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim EROL
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Halil İbrahim EROL
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar - Edward W. Said, Şarkiyatçılık: Batı’nın Şark Anlayışları, çev. Berna Ülner (İstanbul: Metis Yayınları, 1999).-Paul Hazard, Batı Düşüncesindeki Büyük Değişme, çev. Erol Güngör (İstanbul: Ötüken Neşriyat, 1981).-Thierry Hentsch, Hayali Doğu, Batı’nın Akdenizli Doğu’ya Politik Bakışı, çev. Aysel Bora (İstanbul: Metis Yayınları, 2008).- Theodore Zeldin, İnsanlığın Mahrem Tarihi, çev. Elif Özsayar (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017).- İbrahim Şirin, “Seyahatnamelerin Sosyal Bilimlerde Kullanım Değeri: Seyahatname Metodolojisi Geliştirmenin Zorunluluğu”, Yabancı Seyahatnamelerde Türkiye, ed. Çağatay Özdemir ve Yunus Emre Tekinsoy (Ankara: Türk Yurdu Yayınları, 2016).- Süleyman Şanlı, Remzi Avcı (ed.), Seyahat Oryantalizm ve Bilgi Üretimi (İstanbul: Hiper Yayın, 2021).- John Lewis Burckhardt, Arabistan Seyahatleri (Temmuz 1814-Haziran 1815) Hicaz Topraklarında Batılı Bir Seyyahın Gözlemleri, çev. Yusuf Yazar (İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2019).- Walter Keating Kelly, Suriye’ye ve Kutsal Topraklara Seyahat: Manzaralar ve İnsanlar, çev. Mustafa Soner Kartop (İstanbul: Selenge Yayınları, 2022).- William Makepeace Thackeray, Cornhill’den Kahire’ye Seyahat Notları, çev. Zeynep Begüm Güney (İstanbul: Büyüyenay Yayınları, 2022).- Ida Pfeiffer, Doğu’ya Seyahat: İstanbul Filistin Mısır, çev. Şahzâde Şenay Ataç (İstanbul: Ketebe Yayınları, 2023).- Mark Sykes, Darül İslam: Osmanlının Şark Bölgelerine Seyahat, çev. Hikmet İlhan (İstanbul: Avesta Yayınları, 2017).- Gerard De Nerval, Doğu’da Seyahat, çev. Selahattin Hilav (İstanbul: YKY, 2017).- Halil İbrahim Erol, “John Lewis Burckhardt, Arabistan Seyahatleri (Temmuz 1814-Haziran 1815), çev. Yusuf Yazar, Büyüyenay Yayınları, İstanbul 2019”, BELLETEN 303 (Ağustos 2021): 695-704.- Halil İbrahim Erol, “Tim Youngs (Ed.), Travel Writing in the Nineteenth Century: Filling the Blank Spaces, Anthem Press, London & New York 2006”, Turkish Journal of History 73 (2021/1): 285-289.
Notlar -
Döküman -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 9 135
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
  179 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Müfredat hakkında bilgilendirme yapılması, seyahatin doğası ve seyyahlar hakkında kısaca bilgi verilmesi. Derse giriş. Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
2 Seyahatnameler üzerinden oryantalizm ve emperyalizme yeniden bakış Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
3 19. yüzyılda Orta Doğu Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
4 Seyahatname yazımı, tür, genel eğilimler Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
5 Gerçeklik ve kurgu arasında mekânı ve zamanı dolaşmak Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
6 19. yüzyılda “Ben” ve “Öteki” temsilleri Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
7 Seyahatname literatürü: Coğrafi hafıza/miras ve etkileşimler Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veyKonuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunmasıa kitap bölümlerinin okunması
8 Vize Ödevi - -
9 Seyahat için kişisel girişimler ve motivasyonlar Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
10 Himaye, kurumlar ve siyaset Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
11 Matbaa, yayın ve hedef kitle Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
12 İngilizlerin Orta Doğu’ya seyahatleri (Fransız gezginlerle karşılaştırma) Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
13 Masum gözlemler, stratejik rotalar ve askeri-politik-ekonomik istihbarat Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
14 Bölgeleri gezmek ve dinleri geçmek (Müslüman olmak) Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
15 Küresel Çağda Sınırlar ve Kimlikler Ders anlatımı ve tartışma Konuyla ilgili önerilen makalelerin veya kitap bölümlerinin okunması
16 Dönem Sonu Sınavı - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğrenciler seyahatname literatürünü siyasal ve toplumsal/kültürel bağlamı içinde değerlendirebilir.
2 Öğrenciler yüzyıl koşulları içerisinde seyahat olgusunu kendi tarihçesi ve temel dinamikleriyle öğrenir.
3 Öğrenciler seyyahları bireysel-kurumsal ilişkiler çerçevesinde analiz edebilir.
4 Öğrenciler seyyahları ve yazdıklarını bütünlüklü şekilde değerlendirebilir.
5 Öğrenciler seyahat olgusunu ve seyahatname literatürünü eleştirel düzeyde analiz eder ve tarihsel kaynak olarak kullanma donanımına sahip olur.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 55442325433
Ö2 55442325433
Ö3 55442325433
Ö4 55442325433
Ö5 55442325433

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek