BOZKIR TARİHİNİN MESELELERİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR24816 6 3 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Doktora
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Orta Asya ve Karadeniz’in kuzeyindeki bozkırlarda gelişen Türk tarihinin temel meselelerini tartışmak. Özellikle erken Türk tarihinin gelişim safhalarını analiz edebilmek ve değerlendirmek için bozkırın kendine has dinamiklerinin bilinmesi ve tartışmalı konularda fikir yürütmelerinin gerçekleştirilmesi.
Dersin İçeriği Bozkır Uygarlığının temel nitelikleri, bozkırlı topluluklar arasındaki münasebetler, erken Türk tarihinin gelişim safhaları ve kendine has özellikleri, bozkırda dil, yazı ve kültürle ilgili temel tartışmalar.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Faruk Doğan
Dersi Verenler Doç. Dr. Umut Üren
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Nicolo di Cosmo, Ancient China and Its Enemies: The Rise of Nomadic Power in East Asian HistoryE. H. Schafer, Semerkand’ın Altın Şeftalileri Göktürkler ve Uygurlar Döneminde Uluslararası TicaretJean Paul Roux, Orta Asya Tarih ve UygarlıkB. Ögel, Türk Kültür Tarihine GirişAnthony D. Smith, Ulusların Etnik KökeniDavid W. Anthony, The Horse, the Wheel, and Language: How Bronze-Age Riders from the Eurasian Steppes Shaped the Modern WorldR. Amitai-M. Biran, Mongols, Turks, And Others: Eurasian Nomads And The Sedentary WorldL. N. Gumilev, Son ve Yeniden Başlangıç
Notlar -
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -Ders İzlencesi- Okuma Listesi- Haftalık Ders Sunumları
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 8 120
Ödevler 1 9 9
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
  173 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 “Bozkır” tanımı ve temel özellikleri Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
2 “Bozkır tarihi” araştırmalarında temel problemlerin tespiti Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
3 Bağımsız bir bozkır uygarlığından söz edilebilir mi? Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
4 Bozkırda sınırlar ve etnik kimlikler Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
5 Göçebe ile Yerleşik algısı Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
6 Göçebe ve Yerleşikler arasında ilişki biçimleri: ilk elçilikler ve kayıtlar Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
7 Göçebe Devletin temel özellikleri Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
8 Ara Sınav
9 Bozkırın ekonomisi: ticaret ve para ile ilgili tartışmalar. Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
10 Bozkır Ordularının yapısı ve değerlendirmeler. Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
11 Bozkırın yazılı üretimleri: runik harfli metinlerin yorumlanması Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
12 Bozkırda din: eski Türk inancının tanımlanması. Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
13 Bozkırdaki idari meseleler: hakimiyet anlayışı ve yönetici aileler. Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
14 Türkler ve Moğollar: Akrabalık mı? Ortak kültür mü? Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
15 Genel Değerlendirme Konu anlatımı, görsel ve harita incelemeleri, tartışma Temel Okumalar- Haftalık Makale Listesi
16 Final Sınavı

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Erken Türk tarihinin gelişim safhalarını analiz eder.
2 Erken Türk tarihinin temel problemleri üzerinde değerlendirmede bulunur.
3 Bozkır tarihini değerlendirmede sosyoloji ve antropoloji gibi disiplinlerle birlikte çalışmayı öğrenir.
4 Tarih-Coğrafya ilişkisini analiz eder.
5 Bozkırlılarda sosyo-kültürel hayatı değerlendirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 444423334345
Ö2 343324333354
Ö3 334323333343
Ö4 434422233343
Ö5 444423234355

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek