ORTAÇAĞ TARİHİ KAYNAKLARI

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR24817 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Doktora
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Ortaçağ Tarihi ile ilgilikaynakların tanıtılması, bunlar hakkında bilgi verilmesi ve bu kaynaklara göre dönemin mukayese edilebilmesi
Dersin İçeriği Kitabe, mezar taşları, para, biyografik eserler, gazavat eserleri vb. döneme ışık tutacak olan maddi kaynakların incelenmesi.
Dersin Ön Koşulları Ortaçağ Türk-İslam tarihi hakkında lisans seviyesinde bilgi
Dersin Koordinatörü -Prof. Dr. Faruk DOĞAN
Dersi Verenler -Doç. Dr. PINAR KAYA TAN
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Bündârî, Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi, TTK, Ankara 1991; Râvendî, Râhatüs-Südûr Ayetüs-Sürûr, TTK, Ankara 2001; İbnü’l-Cevzî, el-Muntazam fî târîhi’l-mülûk ve’l-ümem, nşr. Muhammed Abdülkādir Ahmed Atâ-Mustafa Abdülkādir Atâ, XVII, Beyrut, 1992; İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-târih, İslâm Tarihi İbnü’l-Esîr, el-Kâmil fi’t-Tarih Tercümesi, Türkçe trc. Abdülkerim Özaydın, X, İstanbul, 1987; İbnü’l-Ezrak, Târîhu Meyyâfârikîn ve Âmid Târihi (Artuklular Kısmı), Türkçe trc. Ahmet Savran, Erzurum, 1992; İbnü’l-İbrî (Barhebraeus), Abû’l-Farac Tarihi, Türkçe trc. Ömer Rıza Doğrul, II, Ankara, 1950; İbnü’l-Kalânisî, Zeylü Târîhi Dımaşk, nşr. H. F. Amedroz, Beyrut, 1908;Hindûşah es-Sâhibî, Tecâribü’s-selef der Tevârîh-i Hulefâʾ ve Vüzerâ-yı Îşân,nşr. Abbas İkbâl, Tahran, 1357; el-Hüseynî, Ahbârü’d-Devleti’s-Selçukıyye, Türkçe trc. Necati Lugal, Ankara, 1943.İbn Hallikân, Vefeyâtü’l-aʻyân, nşr. İhsan Abbas, II, Beyrut, 1978; İbn Havkal, Sûretü’l-arz, 10. Asırda İslâm Coğrafyası, Türkçe trc. Ramazan Şeşen, İstanbul, 2017; İbn Kesîr, el-Bidâye ve’n-Nihâye, el-Bidâye ve’n-Nihâye, Büyük İslâm Tarihi, Türkçe trc. Mehmet Keskin, XII, İstanbul, 1995;Ahmed b. Mahmûd, Selçuk-Nâme, haz. Erdoğan Merçil, I, İstanbul, 1977; Azîmî, Târîhu’l Azîmî, Azîmî Tarihi: Selçuklularla İlgili Bölümler (H. 430-538=1038/39-1043/44), nşr. Ali Sevim, Ankara, 2006; el-Bağdadî, Safiyyüddîn Abdülmü’min, Merâsıdü’l-Ittılâ ̔ alâ Esmâi’l-Emkine ve’l-Bikāʻ, Türkçe trc. H. İbrahim Gök, I, Ankara, 2014.
Notlar Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998.M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.İslam Ansiklopedisi, İslam Alemi Tarih, Coğrafya ve Etnoğrafya LûgatıTürkiye Diyanet Vakfı İslam AnsiklopedisiZeki Velidi Togan, Tarihte Usul, İstanbul, 1981.
Döküman Fuat Köprülü, “Anadolu Selçuklu Tarihinin Yerli Kaynakları”, Belleten Dergisi, C.7, S.27, Ankara 1943. Pınar Kaya Tan, Camiut-tevârihte Selçuklu Dönemi Şiirlerinin Değerlendirilmesi, Pınar Kaya Tan, Murat Öztürk, Ahbarüd-Devletis-Selcûkiyyedeki Manzumeler ve Değerlendirilmesi, Pınar Kaya Tan, el-Kâmilde Selçuklular, Pınar Kaya Tan, İbnül-Cevzî el-Muntazamda Meyyâfarıkin, Pınar Kaya Tan, Tecâribüs-Selefte Abbasi Hilâfeti, Pınar Kaya Tan, Nüzhetul-Kulubda Nizârî İsmâilîler başlıklı makaleler.
Ödev Ortaçağ kaynaklarına dair örnekler eser yazar incelemeleri

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 0 % 0
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 40
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 3 45 135
Ara Sınavlar 0 0 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ödevler 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
  179 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Kaynaklar hakkında bilgi veren eserler anlarım Altan Çetin, Ortaçağ Türk Tarihi Ana Kaynakları, Paradigma Yayınları, 2014;
2 Ortaçağ tarihi kaynaklarına giriş Anlatım Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998. M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.
3 Kitabeler (Epigrafi) soru-cevap, sözlü anlatım, slayt Remzi Duran, Selçuklu Devri Konya Yapı Kitabeleri
4 Meskûkât (Sikkeler) soru-cevap, sözlü anlatım, slayt sikke katalogları, nümizmatik dergiler
5 Arkeolojik kazılar ve objeler Anlatım, slayt Rüçhan Arık, Arkeolojik Buluntulariyla Konya Selcuklu Saraylari ve Saray Yaşamı, İstanbul 2022.
6 Kitaplar; İslam kaynakları Anlatım Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998. M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.
7 kitaplar arapça kaynaklar Anlatım, tartışma Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih Coğrafya Yazıcılığı, İstanbul, 1998. M. Şemsettin Günaltay, İslamda Tarih ve Müverrihler, İstanbul, 1991.
8 vize (ara) sınavı yazılı sınav ders notları
9 kitaplar farsça kaynaklar Anlatım İran’da Tarih Kaynakları ve Tarihyazımı, ed. Abdülkadir Macit, İLEM Yay.
10 şehir ve bölge tarihleri Slayt Yâkūt el-Hamevî, Muʻcemü’l-büldân, nşr. Dâru Sâdır, II, Beyrut, 1397/1977.
11 Coğrafya kitapları soru-cevap, sözlü anlatım Murat Ağarı, İslam Coğrafyacılığı ve Müslüman Coğrafyacılar -Doğuşu Gelişimi ve Temsilcileri-, İstanbul 2002.
12 Kitaplar; Haçlı vakayınâmeleri Anlatım Haçlı Seferleri Kaynaklarının Büyük Külliyatı Recueil des Historiens des Croisades
13 Kitaplar; Ermeni ve Süryani kaynakları Anlatım Hrant D. Andreasyan, Türk Tarihinde Ermeni Kaynakları, TD, I/2
14 modern araştırmalar, veri tabanları okuma anlama ansiklopedi maddeleri
15 Kitaplar; Bizans kaynakları Anlatım, tartışma Naville, Guide to Byzantine Historical Writing, 2018.
16 Final Sınavı yazılı sınav ders notları

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğrenciler tarih araştırmalarında birincil kaynakların önemini öğrenir.
2 Öğrenciler Ortaçağ tarihinin temel kaynak eserlerini tanır.
3 Öğrenciler temel kaynak eserlerden nasıl faydalanılacağını kavrar.
4 Öğrenciler kaynakları objektif olarak eleştirir.
5 Öğrenciler kaynaklar arasında mukayese yapar.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 555555555555
Ö2 555555555555
Ö3 555555555555
Ö4 555555555555
Ö5 555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek