DUYGULAR TARİHİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TAR24839 6 3 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Doktora
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Duygulara tarihsel, sosyal ve politik konular olarak yaklaşmak; tarihsel arkaplanın kollektif duygular üzerindeki etkisini kavramak.
Dersin İçeriği Sanılanın aksine duygu, psikolojinin modern anlamda bilimselleşme süreciyle birlikte olarak ortaya çıkmış yeni bir kavramdır. Duygular aslında biyolojik ve değişmez addedilseler bile, nasıl hissettiğimiz ve hislerimizi nasıl tanımladığımız politik ekonomi etkisinde sürekli değişim göstermiştir. Kitleler farklı durumlara farklı tepkiler vermiş ve bu tepkileri analiz etmek ise tarihçilere kalmıştır. Bu ders psikoloji tarihi, zihniyet tarihi, tarihsel sosyoloji, kültür tarihi gibi yan dallar aracılığı ile yeni bir alan olarak ortaya çıkmış duygular tarihine bir giriş yapma amacı taşır. Ders ilk olarak modern psikolojinin oluşum sürecini ve duygunun yeni bir modern kavram olarak ortaya çıkışına bakar. Akabinde kollektif kitlesel duygu tecrübelerine ve özelde utanç, korku, nefret, sevgi gibi politik ve sosyal duygulara vakalar üzerinden tarihsel gözle bakar.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü Dr. Şeyma Afacan
Dersi Verenler Dr. Şeyma Afacan
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Barbara Rosenwein, Riccardo Cristianı, Duygular Tarihi Nedir?, çev. Kemal Özdil, (İstanbul: Islık Yayınları, 2019); Rob Boddice, Duygular Tarihi, çev. Asena Pala (İstanbul: Fol Yayınları, 2023); W Andrews ve Mehmet Kalpaklı, Sevgililer Çağı: Erken Modern Osmanlı- Avrupa Kültürü ve Toplumunda Aşk ve Sevgili (İstanbul: Yapıkredi Yayınları, 2020); Şeyma Afacan, “Duygular Tarihi: Bir Ezber Bozma Alanı”, içinde Edebiyatın Duygu Haritası, ed. Esra Dicle (Istanbul: Dergah Yayınları, 2022), 13-41. “Normların Ötesinde: Tarih, Edebiyat ve Duygular Üzerine Birkaç Not”, içinde Atelye: Edebiyat ve Duygular, der. Hazal Bozyer (Istanbul: Vakıfbank Kültür Yayınları, 2023), 7-17. Seyma Afacan (der.) Toplumsal Tarih, Duygular Tarihi Özel Sayı, 361.
Notlar Thomas Dixon, From Passions to Emotions: Creation of a Secular Psychology Category (New York: Cambridge University Press, 2003); Lucien Febvre, ‘Sensibility and History: How to Reconstitute the Emotional Life of the Past’, in Peter Burke (ed.), A New Kind of History (London: Harper Row, 1973), 12–26; William M. Reddy, The Navigation of Feeling: A Framework for the History of Emotions (New York: Cambridge University Press, 2004); Ute Frevert, Emotions in History: Lost and Found (Budapest: Central European University Press, 2011); Jan Plamper interview with William Reddy, Barbara Rosenwein and Peter Stearns, History and Theory, 49 (May 2010), 237–65.
Döküman -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 1 % 30
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 40
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 3 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ç. Süresi 13 8 104
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  173 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Duygular Tarihi - Giriş Afacan, 13-41; Afacan, 7-17. Afacan, 13-41; Afacan, 7-17.
2 Duygular ve Bilimsel Söylem Rosenwein; Bilim, 21- 48. Rosenwein; Bilim, 21- 48.
3 Duygular, Beyin ve Duyular Boddice; Deneyim, Duyular, Beyin, 150-180. Boddice; Deneyim, Duyular, Beyin, 150-180.
4 Duygular ve Yaklaşımlar Rosenwein, 49-98. Rosenwein, 49-98.
5 Duygular, Topluluklar, Rejimler ve Stiller Boddice; Topluluklar, Rejimler ve Stiller, 76-100. Boddice; Topluluklar, Rejimler ve Stiller, 76-100.
6 Tarihte Beden Rosenwein, 99-160. Rosenwein, 99-160.
7 Tarihte Beden Rosenwein, 99-160. Rosenwein, 99-160.
8 Vize Haftası - -
9 Duygu Terimleri: Sözcükler ve Kavramlar Boddice; Sözcükler ve Kavramlar 47-76. Boddice; Sözcükler ve Kavramlar 47-76.
10 Duygular ve Siyasi Tarih Boddice; Güç, Siyaset ve Şiddet, 100-134 Boddice; Güç, Siyaset ve Şiddet, 100-134
11 Duygusal Normlar ve Tarih Boddice; Ahlak, 190-220. Boddice; Ahlak, 190-220.
12 Duygular tarihi ve Çok Disiplinli Perspektifler Rosenwein, 161-186. Rosenwein, 161-186.
13 Osmanlı Örnekleri: Sevgililer Çağı W Andrews, M Kalpaklı W Andrews, M Kalpaklı
14 Ottoman Cases: The Age of Beloveds W Andrews, M Kalpaklı W Andrews, M. Kalpaklı
15 Genel tekrar -- -
16 Final - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Sosyal inşacılığı tanımlar.
2 Biyolojik belirleyiciliği tanımlar.
3 Kollektif duyguları açıklar.
4 Nefret ve sevgi örneklerine bakar.
5 Korku ve utanç örneklerini inceler.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 435532335455
Ö2 445334355455
Ö3 435533354554
Ö4 534435345545
Ö5 555555555555

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek