MUKAYESELİ DİVAN ŞİİRİ ŞERHİ-II

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TDE15708 5 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Klâsik metinlerin açıklanması, değerlendirilmesi, metin inceleme ve şerh yöntemleri ile çeşitli şairlerin şiirleri üzerinde uygulamalı örnekler üzerinde durulması.
Dersin İçeriği Metin şerhinin yöntem ve tekniklerini öğrenmek, Arap ve Fars edebiyatında metin şerhinin tarihî gelişimini öğrenmek, Klâsik Türk Edebiyatında metin şerhi geleneğini örnekleriyle görmek.
Dersin Ön Koşulları Ön koşul yoktur.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ali KURT
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Duygu DALBUDAK HÜNERLİ
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. İpek KARALTI
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020. Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.
Notlar Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020. Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020. Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.
Ödev Ön koşul yoktur.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  158 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Türkçe eserler Anlatım/Soru-Cevap-Tartışma Öğrencilerin klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Türkçe eserler hakkında bir bibliyografya hazırlığı yapması beklenir. /Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.Mengi, Mine. Divan Şiiri Yazıları. Ankara, Akçağ Yayınları, 2000. Yazar, Sadık. Klasik Türk Edebiyatında Tercüme ve Şerh Geleneği. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu, İstanbul, Kesit Yayınları, 2016, s. 389-404. Macit, Muhsin. Metinler Şerhi ve Tahlili. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005, s. 335-336 Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020.
2 Klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Arapça eserler Anlatım/Soru-Cevap-Tartışma Öğrencilerin klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Arapça eserler hakkında bir bibliyografya hazırlığı yapması beklenir. /Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.Mengi, Mine. Divan Şiiri Yazıları. Ankara, Akçağ Yayınları, 2000. Yazar, Sadık. Klasik Türk Edebiyatında Tercüme ve Şerh Geleneği. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu, İstanbul, Kesit Yayınları, 2016, s. 389-404. Macit, Muhsin. Metinler Şerhi ve Tahlili. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005, s. 335-336 Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020.
3 Klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Farsça eserler Anlatım/Soru-Cevap-Tartışma Öğrencilerin klasik edebiyatımızda en çok şerh edilen Farsça eserler hakkında bir bibliyografya hazırlığı yapması beklenir./ Aksoyak, İsmail Hakkı. Metin Şerhi. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005,s. 303-314.Mengi, Mine. Divan Şiiri Yazıları. Ankara, Akçağ Yayınları, 2000. Yazar, Sadık. Klasik Türk Edebiyatında Tercüme ve Şerh Geleneği. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu, İstanbul, Kesit Yayınları, 2016, s. 389-404. Macit, Muhsin. Metinler Şerhi ve Tahlili. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara, Grafiker Yayınları, 2005, s. 335-336 Öztoprak, Nihat vd. Üniversiteler İçin Eski Türk Edebiyatı Metin Şerhi (14-16. Yüzyıllar), İdeal Kültür Yayıncılık, 2020.
4 Mesnevi Şerhi Örnekleri Anlatım/İnteraktif Teknoloji Kullanımı Öğrencilerin mesnevi ve mesnevi şerhleriyle ilgili bir ön araştırma yapmaları beklenir. /Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt).
5 Mesnevi Şerhi Örnekleri Anlatım/İnteraktif Teknoloji Kullanımı Öğrencilerin mesnevi ve mesnevi şerhleriyle ilgili bir ön araştırma yapmaları beklenir. / Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt).
6 Mesnevi Şerhi Örnekleri Anlatım/Tartışma/Grup Çalışmaları Öğrencilerin mesnevi şerhi incelemeleri ve şerh uygulaması çalışmaları yapması beklenir. / Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt).
7 Mesnevi Şerhi Örnekleri Anlatım/Tartışma/Grup Çalışmaları Öğrencilerin mesnevi şerhi incelemeleri ve şerh uygulaması çalışmaları yapması beklenir. /Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt).
8 Ara Sınav - -
9 Hadis-i Erbain Şerhi Örnekleri Anlatım/Metin Analizi Öğrencilerin hadis-i erbain ve şerhleriyle ilgili bir ön araştırma yapmaları beklenir. / Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.
10 Hadis-i Erbain Şerhi Örnekleri Anlatım/Metin Analizi Öğrencilerin hadis-i erbain şerhi incelemeleri ve şerh uygulaması çalışmaları yapması beklenir./Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.
11 Mektup Şerhi Örnekleri Anlatım/Metin Analizi Öğrencilerin mektup şerhleriyle ilgili bir ön araştırma yapmaları beklenir. / Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222.
12 Karşılaştırmalı metin incelemesi Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin karşılaştırmalı olarak mesnevi, hadis-i erbain ve mektup metinlerinin şerhini yapma konusunda genel bir bilgiye sahip olmaları beklenir. / Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.
13 Karşılaştırmalı metin incelemesi Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin karşılaştırmalı olarak mesnevi, hadis-i erbain ve mektup metinlerinin şerhini yapma konusunda genel bir bilgiye sahip olmaları beklenir. / Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.
14 Karşılaştırmalı metin incelemesi Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin karşılaştırmalı olarak mesnevi, hadis-i erbain ve mektup metinlerine şerh uygulaması yapması beklenir./ Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.
15 Karşılaştırmalı metin incelemesi Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin karşılaştırmalı olarak mesnevi, hadis-i erbain ve mektup metinlerine şerh uygulaması yapması beklenir./ Ceylan, Ömür. Tasavvufi Şiir Şerhleri. İstanbul, Kitabevi, 2000. Yılmaz, Ozan. Gülistân Şerhi (Sûdî-i Bosnevî). İstanbul, Çamlıca Yayınları, 2012. İzbudak, Veled. Mesnevi Şerhi (Mevlânâ). İstanbul, Millî Eğitim Basımevi, 1974 (6 cilt). Özder, Deva. Hâcîbî- Şerh-i Yûsuf u Zelîhâ. İstanbul, Kesit Yayınları, 2021 (2 cilt). Dağlar, Abdülkadir. Nâbî’nin Mizahî Bir Mektup Şerhi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 2011, S. 18, 1, s. 195.222. Çakır, Mustafa Safa. Şerh-i Hadis-i Erbain Tercümesi (Taşköprüzâde Kemâleddin Mehmed). İstanbul, DBY Yayınları, 2019.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Klasik Türk şiiri ile diğer edebiyat geleneklerini karşılaştırabilir (Arap ve Fars Edebiyatı).
2 Klasik Türk şiirini edebi ve tarihsel bağlamda derinlemesine analiz edebilir.
3 Dinî-tasavvufî veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle klâsik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlayabilir.
4 Toplumsal ve kültürel bağlamda şiir incelemesi yapıp şiirleri yorumlayabilir.
5 Şairler arası etkileşimi anlayabilir, şairlerin dil ve ifade tarzları hakkında değerlendirmeler yapabilir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 511151455545452
Ö2 511151455545441
Ö3 511151455545441
Ö4 511151455545441
Ö5 511151455545441

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek