ESKİ TÜRK EDEBİYATI-I

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TDE20103 5 2+0 2 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin divan edebiyatı hakkında genel bilgileri edinmeleri; aruz ölçüsünü, kafiyeyi ve nazım biçimlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Divan edebiyatının sınırları, önemi ve değeri; Aruz ölçüsünün, kafiyenin ve divan şairleri tarafından kullanılan nazım biçimlerinin özellikleri.
Dersin Ön Koşulları Ön koşul yoktur.
Dersin Koordinatörü Doç Dr. Ali KURT
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Duygu DALBUDAK HÜNERLİ
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. İpek KARALTI
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983.İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001.Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007.Türk Dili: Türk Şiiri Özel Sayısı II: Divan Şiiri, s. 415-17 (Temmuz-Ağustos, Eylül 1986)
Notlar Kaya, Bayram Ali vd. Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler. İstanbul, Kesit Yayınları,2018. Şenödeyici, Özer. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu. İstanbul, Kesit Yayınları,2016.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. Doğan, Ahmet. Açıklamalı ve Örnekli Aruz Bilgisi. Ankara, Akçağ Yayınları, 2005.
Ödev Bu derste ödev yoktur.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 9 126
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
  156 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Divan Edebiyatının Türk edebiyatı içindeki yeri ve önemi Anlatım/Soru-Cevap-Tartışma Öğrencilerin divan edebiyatı hakkında genel bir bilgi araştırması yapıp gelmesi beklenir./ Kaya, Bayram Ali vd. Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler. İstanbul, Kesit Yayınları,2018. Şenödeyici, Özer. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu. İstanbul, Kesit Yayınları,2016.
2 Aruz ölçüsü (tarihi, genel özellikleri, hece yapısı) Anlatım/Soru-Cevap-Zihin Haritaları Öğrencilerin aruz ölçüsünün edebiyatımızdaki kullanımı hakkında genel bir bilgiye sahip olması beklenir. /Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001. Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007.
3 Aruz ölçüsü (metin ve uygulama) Anlatım/Soru-Cevap-Zihin Haritaları Öğrencilerin aruz ölçüsünü metinlerde uygulama konusunda hazırlık yapmaları beklenir. / Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001. Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007. Doğan, Ahmet. Açıklamalı ve Örnekli Aruz Bilgisi. Ankara, Akçağ Yayınları. 2005.
4 Aruz ölçüsü (metin ve uygulama) Anlatım/Soru-Cevap-Zihin Haritaları Öğrencilerin aruz ölçüsünü metinlerde uygulama konusunda hazırlık yapmaları beklenir./Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001. Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007. Kesik, Beyhan- Şenödeyici, Özer. Aruz Teori ve Uygulama. İstanbul, Kesit Yayınları, 2015.
5 Kafiye (tarihi, genel özellikleri) Anlatım/Grup Çalışmaları Öğrencilerin kafiye nedir, genel özellikleri nelerdir konusu hakkında bir ön araştırma yapmaları beklenir./Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001. Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007. Kaya, Bayram Ali vd. Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler. İstanbul, Kesit Yayınları,2018. Şenödeyici, Özer. Osmanlı Edebi Metinlerini Anlama Kılavuzu. İstanbul, Kesit Yayınları,2016.
6 Kafiye (metin ve uygulama) Anlatım/Grup Çalışmaları Öğrencilerin kafiye uygulaması yapılmış metinler üzerinde bir inceleme yaparak derse hazırlanmaları beklenir./Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983. İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001. Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007.
7 Divan edebiyatında nazım biçimleri (genel özellikleri) Anlatım/Soru-Cevap-Zihin Haritaları Öğrencilerin nazım biçimlerinin genel özellikleri hakkında bir ön araştırma yapmaları beklenir./Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983.
8 Ara Sınav - -
9 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Beyitlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/İnteraktif Teknoloji Kullanımı Öğrencilerin beyitlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir./Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983.
10 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Beyitlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/Metin Analizi Öğrencilerin beyitlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir./İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001.
11 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Beyitlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/Metin Analizi Öğrencilerin beyitlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir./Saraç, Yekta. Klasik Türk Edebiyatı: Biçim-Ölçü-Kafiye. 2.bs. İstanbul: 3F, 2007.
12 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Bentlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/Tartışma/Grup Çalışmaları Öğrencilerin bentlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir.Türk Dili: Türk Şiiri Özel Sayısı II: Divan Şiiri, s. 415-17 (Temmuz-Ağustos, Eylül 1986)
13 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Bentlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/İnteraktif Teknoloji Kullanımı Öğrencilerin bentlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir.Dilçin, Cem. Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: TDK, 1983.
14 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Bentlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin bentlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir.İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001.
15 Divan edebiyatında nazım biçimleri (Bentlerle kurulan nazım biçimleri) Anlatım/Karşılaştırmalı Okuma Öğrencilerin bentlerle kurulan nazım biçimleri hakkında genel bir bilgi hazırlığı yapmaları beklenir.İpekten, Haluk. Eski Türk Edebiyatı: Nazım Şekilleri ve Aruz. 4.bs. İstanbul:Dergâh, 2001.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Türk edebiyatını öğrenir ve sınıflandırabilir.
2 Türk edebiyatı içinde “klasik Türk edebiyatı”nın yerini öğrenir.
3 Aruz ölçüsünü kavrayıp bu ölçünün kalıplarını edebi metinler üzerinde inceler.
4 Kafiyeyi kavrayıp, farklı şiirlerdeki kafiyeleri bulabilir.
5 Nazım biçimlerini öğrenir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 55511353111
Ö2 55511353111
Ö3 55311533112
Ö4 55311533112
Ö5 55311533111

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek