TANZİMAT SONRASI EDEBİYAT VE DÜŞÜNCE HAREKETLERİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TDE20759 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Osmanlı’nın son döneminde ortaya çıkan düşünce ve edebiyat hareketlerinin oluşum ve gelişim süreçleriyle bu hareketlerin siyasal boyutlarını öğretmek.
Dersin İçeriği Osmanlı’nın son dönemlerinden Cumhuriyet’e gelene kadarki sürede etkili olan fikir akımları ve temsilcileri üzerinde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulları Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. Beytullah BEKAR
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Ferhan AKGÜN ÜNSAL
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Dilek GÖK
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar BERKES, Niyazi (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: YKY.Feroz Ahmad (2002). Modern Türkiye’nin Oluşumu, İstanbul: Kaynak Yayınları.Kollektif, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, İstanbul: İletişim Yayınları. Kollektif, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, “Siyasal Düşünce Akımları”, C.7, İstanbul: İletişim Yayınları.LEWIS, Bernard (2004). Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK.TUNÇAY, Mete (2009). Türkiye’de Sol Akımlar, 1-2, İstanbul: İletişim Yayınları.TÜRKÖNE, Mümtazer (2011). Siyasi İdeoloji Olarak İslamcılığın Doğuşu, İstanbul: Etkileşim Yayınları.ÜLKEN, Hilmi Ziya (2019). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Notlar BERKES, Niyazi (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: YKY.Feroz Ahmad (2002). Modern Türkiye’nin Oluşumu, İstanbul: Kaynak Yayınları.Kollektif, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, İstanbul: İletişim Yayınları. Kollektif, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, “Siyasal Düşünce Akımları”, C.7, İstanbul:LEWIS, Bernard (2004). Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK.TUNÇAY, Mete (2009). Türkiye’de Sol Akımlar, 1-2, İstanbul: İletişim Yayınları.TÜRKÖNE, Mümtazer (2011). Siyasi İdeoloji Olarak İslamcılığın Doğuşu, İstanbul: Etkileşim YayınlarıÜLKEN, Hilmi Ziya (2019). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
Döküman BERKES, Niyazi (2002). Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul: YKY. Feroz Ahmad (2002). Modern Türkiye’nin Oluşumu, İstanbul: Kaynak Yayınları. FINDLEY, C. (). Modern Türkiye Tarihi, İstanbul: Timaş. Kollektif, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, İstanbul: İletişim Yayınları. Kollektif, Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, “Siyasal Düşünce Akımları”, C.7, İstanbul: İletişim Yayınları. LEWIS, Bernard (2004). Modern Türkiye’nin Doğuşu, Ankara: TTK. TUNÇAY, Mete (2009). Türkiye’de Sol Akımlar, 1-2, İstanbul: İletişim Yayınları. ÜLKEN, H.Z. (2010). Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul: Ülken Yayınları.
Ödev Ödev verilmemektedir.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 10 140
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 3 3
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
  188 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Tanzimat Fermanının ilanını hazırlayan sebepler ve fermanın ilanı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
2 Tanzimat Fermanının içeriği ve uygulamalar; yansımalar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
3 Islahat Fermanının ilanında etkili olan iç ve dış faktörler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
4 Islahat Fermanının içeriği, uygulamalar; yansımalar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
5 Kuleli Vakası ve Yeni Osmanlılar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
6 Yeni Osmanlılar /Genç Türkler /Jön Türkler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
7 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları: Osmanlıcılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
8 Ara Sınav - -
9 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları: İslamcılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma (Mehmet Âkif)
10 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları: Türkçülük Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma (Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin, Yusuf Akçura)
11 II. Meşrutiyet Dönemi Fikir Akımları: Batıcılık Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma (Abdullah Cevdet, Celal Nuri)
12 Milli Mücadele Dönemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
13 Milli Mücadele Dönemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
14 Milli Mücadele Dönemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Verilen Kaynakları Okuma
15 Genel Değerlendirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Ön hazırlığa gerek yok
16 Yarı Yıl Sınavı - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Bu dersin sonunda öğrenci; Tanzimat Fermanının Osmanlı mirası üzerinde nasıl bir etki bıraktığını öğrenir.
2 Osmanlı’daki değişimi analiz eder.
3 Modernleşme tarihi hakkında bilgi sahibi olur.
4 Fikir akımlarının edebiyattaki seyrini takip eder.
5 Analitik bir bakış açısı kazanır.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14
Ö1 55555555454544
Ö2 55555555454544
Ö3 55555555454544
Ö4 55555555454544
Ö5 55555555454544

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek