TÜRK HALK EDEBİYATI VI

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TDE25407 5 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Türk Halk hikayeciliğini, Türk mizah kültürünü ve buna bağlı olarak Türk halk tiyatrosunun tarihi gelişimini, türlerini ve icracılarını ele almaktır.
Dersin İçeriği Türk mizah kültürünün, halk tiyatrosunun ve halk hikayeciliği geleneğinin oluşum şartlarının ve tezahürlerinin örneklerle incelemeleri, dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulları Ön koşulu yok.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Beytullah BEKAR
Dersi Verenler Dr. Erkan KALAYCI; Dr. Mehmet TUNCER
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Emine Serpil AKTAŞ
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar AKI, Niyazi, Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi-I, İstanbul 1989. AKTAŞ, Kemal Kâmil, “Komik Hamdi Efendi ve Hususiyetleri”, Fikirler, 1 Ekim 1946, S. 322-323, s. 10-11. AKYAVAŞ, Ragıp, “Eski Karagöz Oyunları”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 5, S. 120, Temmuz 1959, s. 1945. ALPAY, Fethi, “Türk Kuklası ve Karagöz”, Folklora Doğru, S. 15, Nisan 1971, s. 24- 28. ALTUNTAŞ, Yener, “Kaybolmakta Olan Bir Kültür, Köçeklik”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri, Ankara 1997, s. 35-39. ALUS, Sermet Muhtar, “Eski Milli Tiyatromuz: Orta Oyunu”, Resimli Türk Mecmuası, Yıl: 1950, S. 7, s. 266-280. AND, Metin, “Çağdaş Oyunculuk ve Sahne Düzeni Açısından Karagöz ve Orta Oyunu”, Değişim, Nu: 2, 15 Aralık 1962, s. 13. AND, Metin, “Çağdaş Tiyatro Açısından Karagöz ve Orta Oyunu”, Değişim, Nu: 2, 15 Aralık 1961, s. 6-7. AND, Metin, “Eski İstanbul’da Meddah Kahveleri”, Folklor, 1969, s. 3. AND, Metin, “Geçmişte Karagözcüler ve Ortaoyuncular”, Forum, S. 330, 1 Ocak 1968. AND, Metin, “İslam, Din Adamları ve Tiyatro”, Türk Dili, S. 189, Haziran 1967. AND, Metin, “Orta Oyunu Yaşayabilir mi?”, Devlet Tiyatrosu, Nu: 12, Şubat 1961, s. 6-20. AND, Metin, “Orta Oyununda Tekerleme”, Türk Dili, Şubat 1962. AND, Metin, “Tekerleme ve Perde Gazeli”, Forum, 15 Ekim 1967. AND, Metin, 100 Soruda Türk Tiyatrosu Tarihi, İstanbul 1970. AND, Metin, Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu, Ankara 1977. AND, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Köylü ve Halk Tiyatrosu Gelenekleri, İstanbul 1985. AND, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Kukla-Karagöz-Ortaoyunu, İstanbul 1969. AND, Metin, Karagöz-Turkish Shadow Theatre, İstanbul 1979. AND, Metin, Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara 1982. AND, Metin, Oyun ve Bügü, İstanbul 1974. AND, Metin, Tiyatro Kılavuzu, İstanbul 1973. BALTACIOĞLU, İ. H., “Orta Oyunu”, Ülkü, 1942, C. II, S. 14, s. 11. BALTACIOĞLU, İsmail Hakkı, “Orta Oyunu Nasıl Dirilir?”, Yeni Adım, Nu: 278, 1940, s. 10-11, 19.
Notlar BALTACIOĞLU, İsmayıl Hakkı, Karagöz (Tekniği ve Estetiği), Sarıyer Halkevi Neşriyatı, İstanbul 1942. BİRSEL, Salah, “Hak Dostum Hak”, Kahveler Kitabı, İstanbul 1975. BOZOK, Hüsamettin, “Orta Oyunu Dirilebilir mi?”, Ses Dergisi, S.1, 18 Kasım 1938. BOZOK, Hüsamettin, “Orta Oyununu Diriltmek İçin”, Uyanış, 24.VIII.1939, C. 86, S. 2244: 559, s. 212. CANDAN, Ayşin, “Köy Meydanından Tiyatroya”, Hürriyet Gösteri, S. 212, Temmuz-Ağustos 1999, s. 70. CEMAL, Osman, “Orta Oyunu ve Karagöz”, Ses Dergisi, Nu: 9, C. XII, 1938. ÇALIŞLAR; Aziz, Tiyatro Ansiklopedisi, Ankara 1995. ÇAPANOĞLU, Münir Süleyman, “İstanbul’da Eski Ramazanlarda Karagöz”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 2, S. 46, Mayıs 1953, s. 728-729. ÇAY, Abdülhaluk M., Hıdırellez Kültür-Bahar Bayramı, Ankara 1990. ÇORUK, Ali Şükrü, (yay.hzl.), Eski Zamanlarda İstanbul Hayatı, İstanbul 2001. DÜZGÜN, Dilaver, “Geleneksel Türk Tiyatrosu”, Türkler, Yeni Türkiye Yayınları, C. 15, Ankara 2002, s. 487-496. DÜZGÜN, Dilaver, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Ansiklopedik Sözlük, Erzurum 1997. ELÇİN, Şükrü, “Halk Tiyatrosu”, Türk Dünyası El Kitabı, C. 3, Ankara 1992, 370- 375. KIRZIOĞLU, M. Fahrettin, “Kars şehrinde Karagöz Oyunu-Adları ve Döşemeleri”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 5, S. 112, Kasım 1958, s. 1789-1790. KOŞAY, Hamit Zübeyir, “Orta Oyununa Dair”, Türk Yurdu, 1928, Nu:10/24, s. 8-17. KOZ, M. Sabri, “Orta Oyunları Kitapçığı”, İstanbul Armağanı-III, İstanbul 1997, s. 145-159. KÖPRÜLÜZADE, M. Fuad, “Meddah”, Türkiyat Mecmuası, I, İstanbul 1925, s. 1-54. Musahipzade Cemal, “Orta Oyunu Amatörleri”, Darülbedayi, 1 Şubat 1932, S. 26, s.10. MUTLU, Mustafa, “Karagöz Tasvirlerinin Yapımı”, Türk Halkbilim Araştırmaları Yıllığı-1997. NUTKU, Özdemir, “Gerçek Halk Tiyatrosu Olan Meddahlık Günümüzde de Önem Kazanmalıdır”, Milliyet Sanat, 1975, S. 122. NUTKU, Özdemir, “Orta Oyununda ‘Yabancılaştırma’ Kavramı”
Döküman OKULLU, Sevinç, Türk Tiyatrosunda Komedyanın Evrimi, Ankara 1997. SOLOK, Cevdet Kudret, Karagöz, Bilgi Yayınevi, Ankara 1968/1970. SOLOK, Cevdet Kudret, Orta Oyunu, I. C., İş Bankası Yay., Ankara 1973; II. C., Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1975. [KUDRET, Cevdet, Orta Oyunu, İstanbul 1994.] ŞAPOLYO, Enver Behnan, Karagöz Tekniği, İstanbul 1947. ŞENER, Sevda, “Tiyatronun Kaynağına İlişkin Kuramlar”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 1975, S. 6, s. 23-48.
Ödev Ödev verilmemektedir.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 8 112
Ödevler 0 0 0
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
  158 | AKTS Kredisi : 5

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Mizah Kavramı ve Fıkra türü Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
2 Mizah Kavramı ve Fıkra türü Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
3 Mizah Kavramı ve Fıkra türü Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
4 Meddah Hikayeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
5 Meddah Hikayeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
6 Meddah Hikayeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
7 Realist halk hikayeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
8 Ara Sınav - -
9 Realist halk hikayeleri Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
10 Köy seyirlik oyunları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
11 Köy seyirlik oyunları Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
12 Orta Oyunu Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
13 Orta Oyunu Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
14 Karagöz Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
15 Karagöz Anlatım, Tartışma, Soru-cevap, Beyin fırtınası Güncel PDF olarak paylaşılacaktır.
16 Yarıyıl Sonu Sınavı - -

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Mizah kavramı ve gülmenin genel özelliklerini tanımlar.
2 Türk Fıkra tiplerini ve fıkra tasniflerini kavrar.
3 Türk halk hikayelerini, bu hikayelerin icracılarını, yaratım ve aktarım süreçlerini öğrenir.
4 Türk Halk Tiyatrosuna ait türleri, yaratım, aktarım ve gelişim süreçlerini açıklar.
5 Türk Halk tiyatrosuna ait temel kavramları sıralar.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14 P15
Ö1 555555552425242
Ö2 524255555555242
Ö3 555555552525242
Ö4 524255555555252
Ö5 555555552525242

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek