KLASİK İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TIB16718 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı İslam tarihi sürecinde ortaya çıkan temel mezhepler ve bunların önemli gruplarını tanımak; ortaya çıkış süreçleri inanç, görüş ve metotları hakkında bilgi sahibi olmak; bunları kendi özgün kaynaklarından okuyup anlaşılmasını sağlamak.
Dersin İçeriği İslam düşünce tarihinde ortaya çıkan temel dini-siyasi fırkalar; Haricilik, Şia, Mürcie, Mutezile, Ehl-i Sünnet ve bunların ana kolları. Temel prensipleri, İslam tarihindeki etkinlikleri, İslam düşüncesine katkıları, temel kaynakları ve metotları.
Dersin Ön Koşulları Klasik islam mezhepleri tarihi hakkında bilgi sahibi olur
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Bekir ALTUN
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Bekir ALTUN
Dersin Yardımcıları Dr. Öğr. Üyesi Bekir ALTUN
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
Notlar -
Ön Hazırlık ve Dokümanlar [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 30
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 70
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 3 42
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 6 84
Ara Sınavlar 1 15 15
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 25 25
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  166 | AKTS Kredisi : 6

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Giriş, dersin amacı, metodu ve genel bir çerçevesi. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
2 Mezheplerin ortaya çıkışında dini, siyasi, sosyal ve psikolojik sebepler; İslam mezhepleri Tarihinde usul tartışmaları. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
3 Hz. Peygamber ve dört halife dönemi hadiseleri, Hz. Ali ve Muaviye mücadelesi, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
4 Hariciler; Harici fırkalar ve temel görüşleri. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
5 Mürcie fırkası, temel görüşleri ve etkileri. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
6 Cebriye ve Kaderiye fırkaları ve bunların İslam düşüncesine katkıları. 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
7 Mutezile mezhebi, ortaya çıkışı ve teşekkül dönemi, temel görüşleri, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
8 Ara Sınav - -
9 Basra ve Bağdat Mutezilesi, mensupları, görüşleri, kaynakları ve siyasi tutumları, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
10 Şiilik, teşekkül dönemi ve fırkalara ayrılma süreci, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
11 Zeydiyye ve İsmailiyye ekolleri, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
12 Şii-İmamiyye ve temel görüşleri, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
13 Şia’da Ahbarilik ve Usulilik, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
14 Ehl-i sünnet ekolü, teşekkül süreci ve temel görüşleri, 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.
15 Selefilik, Matüridilik ve Eş’arîlik 1: Anlatım, 2: Soru-Cevap, 3: Tartışma [1] Halil İbrahim Bulut, İslam Mezhepleri Tarihi, İstanbul, Ketebe Yayınları, 2021.[2] Eş’arî, Makâlat’ül-Islâmiyyîn ve’htilâfi’l-Musallîn, (ed. Helmut Ritter), Weisbaden 1980.[3]Muhammad Abu Zahra, İslâm’da Siyâsi ve İtikâdî Mezhepler Tarihi, (çev. E. Ruhi Fığlalı-O.Eskicioğlu), İstanbul 1970.[4] W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.[5] Ethem Ruhi Fığlalı, Çağımızda İtikadi İslam Mezhepleri, İstanbul 1983.[6] Wilferd Madelung, Religious Schools and Sects in Medeiaeval Islam, London 1985. [7] Ibn Hazm, el-Fasl fî’l-Mile, Beirut 1986. [8] Bağdadi, Mezhepler arasındaki Farklar, İstanbul 1991. [9] Şehristani,el-Milel ve’n-nihal, (ed. Abdulamir Ali Mahna-Ali Hasan Faur), Beyrut 1993. [10]Hasan Onat, Emeviler Devri Şiî Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993. [11] Osman Aydınlı, İslam Düşüncesinde Aklileşme Süreci, Ankara 2001. Matüridi, Kitâbü’t-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.[12] S. Kutlu, İmam Matüridi ve Matüridilik, Ankara 2003.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 İslam Mezheplerinin temel terimlerini tanımlar,
2 Mezheplere ayrılmanın dini, sosyal, siyasi vb. sebeplerini açıklar,
3 Mezheplerin ana fikirlerini mukayeseli olarak değerlendirir
4 Tarihi süreçte ortaya çıkan temel İslam mezhepleri tanır,
5 Mezheplerin önemli temsilcileri ve eserlerini tanır,
6 Beşeri tezahürler olan mezhepleri tarafsız ve bilimsel bir yaklaşımla değerlendirir,
7 Mezheplerin İslam düşüncesine katkılarını değerlendirir,

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 554554545343
Ö2 555555545343
Ö3 455544545343
Ö4 555554545343
Ö5 555554545343
Ö6 555555545343
Ö7 555555545343

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek