Ders Genel Bilgileri
Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
TIB16738 |
6 |
3+0 |
3 |
Seçmeli |
Ders Linki (Türkçe) :
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans |
Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Amacı |
Hadislerin muhtevası, temel hadis kaynaklarının telif mantığı ve yazılış metotları hakkında öğrencileri bilgilendirip, onlara seçilen örnek bölüm ve hadislerden hareketle, benzer hadisleri diğer kaynaklardan bulma, anlama ve akademik bir yöntemle değerlendirme yeteneğini kazandırmaya çalışmak, öğrencilerin klasik ve modern yöntemleri kullanarak hadis kaynaklarını güncel yorumlama kabiliyetini kazanmalarını sağlamak. |
Dersin İçeriği |
1.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’n-Nikâh bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Evlilik konuları)2Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’n-Nikâh bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Evlilik konuları)3.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’t-Talâk bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Boşanma konuları)4.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’t-Talâk bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Boşanma konuları)5.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’t-Talâk bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Çocuk hakları konuları)6.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’t-Talâk bölümünden medenî hukukla ilgili hadislerin okunması. (Çocuk hakları konuları)7.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Büyû bölümünden alış veriş konusuyla ilgili hadislerin okunması.8.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Büyû bölümünden alış veriş konusuyla ilgili hadislerin okunması.9.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Hudûd bölümünden ceza hukukuyla ilgili hadislerin okunması10.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Hudûd bölümünden ceza hukukuyla ilgili hadislerin okunması.11.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Edeb bölümünden ahlakî konularla ilgili hadislerin okunması.12.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Edeb bölümünden ahlakî konularla ilgili hadislerin okunması.13.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Fiten ve’l-Melâhim bölümünden gelecekten haber veren rivayetlerle ilgili hadislerin okunması.14.Klasik hadis kaynaklarının Kitâbu’l-Fiten ve’l-Melâhim bölümünden gelecekten haber veren rivayetlerle ilgili hadislerin okunması. |
Dersin Ön Koşulları |
|
Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Faruk Güney |
Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi FATİH ÇİMEN |
Dersin Yardımcıları |
|
Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
Kaynaklar |
Yusuf el-Kardavi, Sünneti Anlamada Yöntem, İstanbul. Bünyamin Erul, Sahabenin Sünnet Anlayışı, Ankara.M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi, Kitâbiyât Yayınları, Ankara 2002 Mehmet Görmez, Sünnet ve Hadisin Anlaşılması ve Yorumlanmasında Metodoloji Sorunu, Diyanet Vakfı yay. |
Notlar |
İsmail Lüftü Çakan, Hadis Usulü |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
- |
Ödev |
|
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
---|
Mühendislik Bilimleri | % 0 |
---|
Mühendislik Tasarımı | % 0 |
---|
Sosyal Bilimler | % 40 |
---|
Eğitim Bilimleri | % 0 |
---|
Fen Bilimleri | % 0 |
---|
Sağlık Bilimleri | % 0 |
---|
Alan Bilgisi | % 60 |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
Ara Sınav |
1 |
% 40 |
Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
Ödev |
0 |
% 0 |
Devam |
0 |
% 0 |
Uygulama |
0 |
% 0 |
Proje |
0 |
% 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 60 |
Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
Laboratuvar |
0 |
% 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
% 0 |
Toplam |
2
|
% 100
|
|
AKTS Hesaplama İçeriği |
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
14 |
4 |
56 |
Sınıf Dışı Ç. Süresi |
14 |
6 |
84 |
Ara Sınavlar |
1 |
15 |
15 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
|
180 | AKTS Kredisi : 6
|
|
Ders Konuları
Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
1 |
Hadislerin bir yöntem çerçevesinde anlaşılmasının hadis öğretimi açısından önemi |
|
|
2 |
Hz. Peygamber döneminde sünnetin anlaşılmasında takip edilen yol |
|
|
3 |
Sahabenin sünnet anlayışı |
|
|
4 |
Sahabe ve tabiin dönemi sonrası sünneti anlama çabaları |
|
|
5 |
İsnad tenkidi ve sünnetin anlaşılması |
|
|
6 |
Metin tenkidinin sünnetin anlaşılmasındaki yeri |
|
|
7 |
Metin tenkidinin esasları |
|
|
8 |
Vize sınav haftası |
|
|
9 |
Hadislerin Kur’an’a arzı meselesi |
|
|
10 |
Hadislerin hadislere veya sünnete uygunluğu meselesi |
|
|
11 |
Hadislerin akla uygunluğu ve bununla ilgili uygulamalar |
|
|
12 |
Sünnetin anlaşılmasında tarihin rolü |
|
|
13 |
İslam’ın genel prensipleri ve sünnetin anlaşılması |
|
|
14 |
Tecrübe ve müşahedenin sünnetin anlaşılmasındaki rolü |
|
|
15 |
Sünnetin anlaşılması çabaları ve muhtemel sorunlar |
|
|
16 |
|
|
|
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
# |
Açıklama |
1 |
Hadislerin muhtevası hakkında genel bir fikre sahip olup, okutulan örnek metinlerden hareketle, temel hadis kaynaklarının yöntemini kavrayabilme |
2 |
Hadisleri anlama ve yorumlama konusunda kullanılan mümkün yöntemler yardımıyla hadisleri analiz edebilme |
3 |
Klasik hadis kaynaklarının, hadisleri bağlamında kullanma ve yorumlama yöntemleri ile yeni yöntemler arasında mukayeseler yapabilme |
4 |
Hadisleri diğer temel hadis kaynaklarından bulma konusunda yeterliğe sahip olma. |
5 |
Derste işlenen örneklerden hareketle, mezuniyeti sonrasındaki hizmetlerine esas olmak üzere, toplumsal ihtiyaçları yerine getirecek gerekli alt yapıyı kazanabilme |
6 |
Modern tartışmalar bağlamında hadislerin sunduğu imkan ve taşıdığı zafiyetleri analiz ederek, hadislerden sonuçlar çıkarabilme. |
7 |
Hadis usûlüne dair edindiği bilgiler çerçevesinde hadisleri anlama ve yorumlama metotlarını uyumlu biçimde kullanabilme. |
8 |
Hadis kitaplarının tasnifi ve muhtevalarını tanıyabilme. |
9 |
Hadisleri temel kaynaklardan okuyup anlayabilme yeteneği kazanabilme. |
10 |
Dinin birey ve toplumla olan ilişkisini hadisler ışığında anlayıp yorumlayabilme. |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
|
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
P12 |
Ö1 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö2 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö3 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö4 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö5 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö6 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö7 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö8 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö9 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Ö10 |
3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek