HADİS EDEBİYATI

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
TIB16740 6 3+0 3 Seçmeli
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Yüksek Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Amacı Hadis araştırması yapabilmek için gereken hadis literatürü bilgisini kazandırmak, hadis literatürünü, temel hadis kaynaklarını tanıtmak, bu eserlerden yararlanma yollarını göstermek.
Dersin İçeriği Hadis Edebiyatının gelişim safhaları ve bu safhalarda oluşan literatürün tanıtılması.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ahmet Faruk Güney
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Muhammet EZBER
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar S. Başaran, M. Ali Sönmez, Hadis Usûlü ve Tarihi,Emin Yayınevi, Bursa 2010. 2.Talat Koçyiğit, Hadis Istılâhları, Ankara 1985. 3.Ahmed Naîm, Tecrîd-i Sarîh Tercemesi Mukaddimesi, Ankara 1963. 4.Subhi Sâlih, Hadis İlimleri ve Hadis Istılâhları, Ankara 1988. 5.İ. Lütfi Çakan, Hadis Usûlü, İstanbul 2010. 6.A. Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983. 7.Ahmet Yücel, Hadis Tarihi, İstanbul 2011 8.Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2011 9.Yavuz Ünal, Hadisin Doğuş ve Gelişim Tarihine Yeniden Bakış, Samsun 2001. 10.Bünyamin Erul, Sahâbenin Sünnet Anlayışı, Ankara 1999. 11.Zübeyr Sıddıkî, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1966. 12., M. Yaşar Kandemir, Mevzû Hadisler, Ankara 1991..İ. Lütfi ÇAKAN , Hadis Edebiyatı, İstanbul 2008. 2.Zübeyr Sıddıkî,Haddis Edebiyatı Tarihi, Ankara 2004. 3.Muhammed Mustaraf A?zamî, İlk Devir Hadis Edebiyatı, 1993
Notlar 1.İ. Lütfi ÇAKAN , Hadis Edebiyatı, İstanbul 2008. 2.Zübeyr Sıddıkî,Haddis Edebiyatı Tarihi, Ankara 2004. 3.Muhammed Mustaraf A?zamî, İlk Devir Hadis Edebiyatı, 1993
Ön Hazırlık ve Dokümanlar -
Ödev

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 40
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 60
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ara Sınavlar 1 2 2
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 2 2
  116 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Hadis Edebiyatı?nın Kaynakları ve Oluşum Safhaları
2 Tasnif Devri Hadis Eebiyatı
3 Tasnif Sistemleri
4 Ale?r-Rical Tasnif Edilen Hadis Edebiyatı
5 Musnedler ve Mu?cemler
6 Ale?l-Ebvab Tasnif Edilen Hadis Edebiyatı
7 Musannaflar, Câmî?ler, Sunenler
8 Sunenlerin Muhteva Değerlendirmesi
9 Tasnif Devri Sonrası Hadis Edebiyatı
10 Şerh Edebiyatı
11 Hadis Usûlü Edebiyatı
12 Hadis Edebiyatından Faydalanma Usulleri
13 Hadis Edebiyatından Hadis Bulmakta Faydlanmak
14 Hadis Edebiyatından Şahıs Bulmakta Faydalanmak
15 Hadis Edebiyatından Faydalanmakta Yeni İmkanlar
16  

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Hadisin dindeki konumu ve Kur'ân karşısındaki yerini öğrenip, aradaki ilişkiyi sağlıklı bir şekilde karşılaştırabilme.
2 Hadis ilminin teşekkül sürecini kavrayıp, karşılaştığı hadisleri bu tarihî süreç içindeki yorum ve yaklaşım farklılıklarını dikkate alarak değerlendirebilme.
3 Hadislerin nakli esnasında yaşanan problemlerin hadisin güvenilirliğine etkisini kavrayabilme.
4 Karşılaştığı hadislerin güvenilirlik açısından değerini takdir edebilme.
5 Uydurma hadisleri, güvenilir olanlarından ayırt edebilme yeteneği kazanabilme.
6 Hadisin diğer İslâmî disiplinler içindeki yerini kavrayıp bu disiplinlerde kullanılan hadislerin güvenilirlik derecesini fark edebilme.
7 Hadislerin çeşitli açılardan taksimi konusunda farkındalığa sahip olma.
8 Hadislerin İslam Din’indeki yerini kavrayıp diğer delillerle ilişkisini analiz edebilme.
9 Hadis usulü ve tarihi ile ilgili klasik ve modern kaynakları karşılaştırabilme.
10 Hadislerin kabulü konusundaki çağdaş yaklaşımları bilimsel yöntemlerle eleştirebilme.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12
Ö1 333333333333
Ö2 333333333333
Ö3 333333333333
Ö4 333333333333
Ö5 333333333333
Ö6 333333333333
Ö7 333333333333
Ö8 333333333333
Ö9 333333333333
Ö10 333333333333

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek