Ders Genel Bilgileri
| Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
| TIB24713 |
6 |
3+0 |
3 |
Seçmeli |
|
Ders Linki (Türkçe) :
|
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
| Dersin Dili |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
Yüksek Lisans |
| Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
| Dersin Türü |
Seçmeli |
| Dersin Amacı |
Arap Belagat ilminin üç temel alanından biri olan Beyân”ı bütün konu ve kavramlarıyla Kur'ân-ı Kerim'den ayetler, Hadis-i Şerifler, eski Arap şiiri ve bunların dışında çeşitli klasik ve modern metinlerden örneklerle açıklamak; Arap Dili ve Edebiyatı'ndaki ifade zenginliği ve çeşitliliğini görmek; farklı ifade şekillerinin kastettiği anlamların tahlilini yapmak. |
| Dersin İçeriği |
Arap belagatında manayı farklı şekillerde ifade etme olarak bilinen beyân ilmi. |
| Dersin Ön Koşulları |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed Emin YILDIRIM |
| Dersi Verenler |
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed Emin YILDIRIM |
| Dersin Yardımcıları |
- |
| Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
| Kaynaklar |
Hatip el-Kazvînî, Telhîsu’l-Miftâh. Ali Bulut, el-Belâgatu’l-Muyessera, (İstanbul: İfav Yay., 2017). Ali Bulut, Belâgat Meânî Beyan Bedî‘.Ali el-Cârîm, Mustafa Emin, el-Belâğatu’l-Vâdıha.Şeyh Fahreddîn Yıldız el-İrnâsî, el-İstinâre fil-İstiâre, (Istanbul t.y.: el-Mektebetül-Hanefiyye). |
| Notlar |
TDV İslam Ansiklopedisinin “Arap Dili”, “Beyân”, “Teşbîh”, “Mecâz”, “İstiâre” ve “Kinâye” maddeleri. |
| Döküman |
TDV İslam Ansiklopedisinin “Arap Dili”, “Beyân”, “Teşbîh”, “Mecâz”, “İstiâre” ve “Kinâye” maddeleri. |
| Ödev |
- |
|
Ders Yapısı
| Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
|---|
| Mühendislik Bilimleri | % 0 |
|---|
| Mühendislik Tasarımı | % 0 |
|---|
| Sosyal Bilimler | % 30 |
|---|
| Eğitim Bilimleri | % 0 |
|---|
| Fen Bilimleri | % 0 |
|---|
| Sağlık Bilimleri | % 0 |
|---|
| Alan Bilgisi | % 70 |
|
| Değerlendirme Ölçütleri |
| Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
| Ara Sınav |
1 |
% 30 |
| Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
| Ödev |
1 |
% 20 |
| Devam |
0 |
% 0 |
| Uygulama |
0 |
% 0 |
| Proje |
0 |
% 0 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 50 |
| Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
| Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
| Laboratuvar |
0 |
% 0 |
| Sunum/Seminer Hazırlama |
1 |
% 0 |
| Toplam |
4
|
% 100
|
|
| AKTS Hesaplama İçeriği |
| Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
| Ders Süresi |
14 |
3 |
42 |
| Sınıf Dışı Ç. Süresi |
14 |
5 |
70 |
| Ödevler |
1 |
20 |
20 |
| Ara Sınavlar |
1 |
20 |
20 |
| Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
25 |
25 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| |
177 | AKTS Kredisi : 6
|
|
Ders Konuları
| Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Döküman |
| 1 |
Belâgat terimi ve ilimlere tasnifi. |
Beyin fırtınası |
- |
| 2 |
Beyân ilmi, teşbih, teşbihin unsurları ve kısımları. |
Beyin fırtınası, soru-cevap |
- |
| 3 |
Teşbihin kısımları (Mürsel, Müekked, Mufassal ve Mücmel, Teşbih-i beliğ). |
Düz anlatım |
- |
| 4 |
Teşbihin kısımları (Temsîlî, Zımnî). |
Düz anlatım |
- |
| 5 |
Teşbihin amaçları ve güzelliği. |
Düz anlatım, beyin fırtınası |
- |
| 6 |
Mecâz ve kısımları (Mecâz-ı aklî). |
Beyin Fırtınası |
- |
| 7 |
Mecâzın kısımları (Mecâz-ı Mürsel). |
Düz anlatım |
- |
| 8 |
Ara Sınav |
- |
- |
| 9 |
İstiâre ve kısımları (Tasrihiyye). |
Düz anlatım |
- |
| 10 |
İstiârenin kısımları (Mekniyye). |
Düz anlatım |
- |
| 11 |
İstiârenin kısımları (Asliyye ve Tebeiyye). |
Düz anlatım |
- |
| 12 |
İstiârenin kısımları (Temsîliyye), istiârenin güzelliği. |
Tartışma |
- |
| 13 |
Kinaye ve kısımları (Sıfattan kinaye). |
Düz anlatım, tartışma |
- |
| 14 |
Kinayenin kısımları (Zattan kinaye, nisbetten kinaye). |
Düz anlatım, tartışma |
- |
| 15 |
Teşbih, mecâz, istiâre ve kinayeye genel bakış. |
Beyin fırtınası, tartışma |
- |
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
| # |
Açıklama |
| 1 |
Beyân, teşbîh, mecâz ve istiâre terimlerini açıklayabilir. |
| 2 |
Arapça yerinde söz söyleme ve söyleneni doğru anlama hüneri kazanır. |
| 3 |
Kur’an, hadis ile çeşitli klasik ve modern metinlerdeki teşbîh, istiâre ve mecâz sanatlarını bulma konusunda yetkinlik kazanır. |
| 4 |
Arapça metinlerdeki teşbîh, istiâre ve mecâz konusunda analiz yapabilecek bir yetkinliğe kavuşur. |
| 5 |
Bir manayı Arapça farklı şekillerde ifade etme yetkinliğine kavuşur. |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
| |
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
P12 |
|
Ö1 |
4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
|
Ö2 |
4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
|
Ö3 |
4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
|
Ö4 |
4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 5 |
|
Ö5 |
4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek