TÜRK DİLİ-I

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
UNV13101 2 2+0 2 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Türk Dili Dersi, öğrencilere Türk dilinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle göstermeyi; duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmayı; yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla kelime hazinelerini geliştirmeyi; okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme kurallarını öğretmeyi; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini geliştirmeyi hedeflemektedir.
Dersin İçeriği Dilin tanımı, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür münasebeti, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkiye Türkçesindeki ses olayları, imla kuralları ve uygulaması, noktalama işaretleri ve uygulaması, Türkçenin yapı özellikleri
Dersin Ön Koşulları Yoktur.
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. İlker TOSUN
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ARPACI
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1986.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007.
Notlar AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980. ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003. ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınları, 1986. KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010 gibi çeşitli kaynaklardan hazırlanan notlar.
Döküman AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.
Ödev Ödev verilmemektedir.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 2 28
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 2 28
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  58 | AKTS Kredisi : 2

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Dilin niteliği ve özellikleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
2 Dil-düşünce, dil toplum ve dil-edebiyat ilişkisi Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık.
3 Dil ve kültür arasındaki ilişki. Edebî metinler yoluyla ulusal ve evrensel değerlerin aktarılması, Türk kültürünü aktaracak metinler ve bunların eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesi Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
4 Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri (dillerin doğuşu ve sınıflandırılması) Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
5 Dilin türlerinin incelenmesi: ana dili, standart dil, lehçe, şive, ağız, argo vs. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
6 Türk yazı dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
7 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
8 ARA SINAV - -
9 Atatürk’ün dil politikası ve “Güneş Dil Teorisi” Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
10 Türkçenin ses (fonetik) bilgisi özellikleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
11 Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
12 Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
13 Türkçenin cümle (sentaks)ve anlam (semantik) bilgisi özellikleri Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
14 Türkçenin güncel sorunları üzerine tartışmalar (Türkçedeki yabancı kelimeler, dil kullanımındaki yanlışlar vs.) Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.
15 Türkçenin güncel sorunları üzerine tartışmalar (Türkçedeki yabancı kelimeler, dil kullanımındaki yanlışlar vs.) Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap Derste işlenecek sunuma ön hazırlık. EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Türk dilinin unsurlarını açıklar.
3 Araştırma, okuma, yazma ve bilgilenme kabiliyetlerini uygular.
4 Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
5 Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar.
6 Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 11111115312
Ö2 11111115312
Ö3 55555555555
Ö4 11111115333
Ö5 11114115553
Ö6 11111115312

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek