TÜRK DİLİ-I

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
UNV13101 2 2+0 2 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Uzaktan Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir.
Dersin İçeriği Anlatım, tartışma, soru-cevap, beyin fırtınası.
Dersin Ön Koşulları yok
Dersin Koordinatörü Yrd.Doç.Dr. Bülent HÜNERLİ
Dersi Verenler Öğr. Gör. Ali TOLU
Dersin Yardımcıları -
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar Kudret, Cevdet, Örneklerle Edebiyat Bilgileri, c. 1, 2, İnkılap Kitabevi, 1980Koç, Nurettin, Yeni Dilbilgisi, İstanbul, 1990Moran, Berna, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, c. 1, 2, 3, İletşim Yayınları, 1983-1994Karahan, Leyla, Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, 1999Aksoy, Ömer Asım, Atasözleri Sözlüğü, İnkilap Kitabevi,Ocak 1988Aksoy, Ömer Asım, Deyimler Sözlüğü, İnkilap Kitapevi,Ocak 1988Atatürk, Mustafa Kemal, NutukBanguoğlu, Tahsin, Türkçenin Grameri, Türk Dil Kurumu Yayınları, 2000Buckley, Reid, Topluluk Önünde Konuşma, Sistem Yayıncılık, Mayıs 2001Dilçin, Cem, Yeni Tarama Sözlüğü, Ankara, 1983Ergin, Muharrem, Üniversitler İçin Türk Dili, Bayrak Yayınları, 2002Gencan, Tahir Nejat, Dilbilgisi, Ayraç Yayınevi, Ekim 2001Karaalioğlu, Seyit Kemal, Kompozisyon Sanatı, İstanbul, Ocak 1999Bozkurt, Fuat, Türkiye Türkçesi, İstanbul, 1975
Notlar AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001.EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınlar1, 1986.KORKLAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
Döküman -
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 2 30
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 1 15
Ara Sınavlar 1 7 7
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 8 8
  60 | AKTS Kredisi : 2

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Dilin niteliği ve özellikleri Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi Makale vb. bilimsel çalışmalar
2 Dil-düşünce, dil toplum ve dil-edebiyat ilişkisi Konuyla ilgili makale vb. çalışmaların okunup değerlendirilmesi Makale vb. bilimsel çalışmalar
3 Dil ve kültür arasındaki ilişki. Edebî metinler yoluyla ulusal ve evrensel değerlerin aktarılması, Türk kültürünü aktaracak metinler ve bunların eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesi Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
4 Yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri (dillerin doğuşu ve sınıflandırılması) Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
5 Dilin türlerinin incelenmesi: ana dili, standart dil, lehçe, şive, ağız, argo vs. Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
6 Türk yazı dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
7 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
8 Atatürk’ün dil politikası ve “Güneş Dil Teorisi” Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
9 ARA SINAV Konularla ilgili soruların oluşturulması Örnek metinler ve testler
10 Türkçenin ses (fonetik) bilgisi özellikleri Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
11 Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
12 Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
13 Türkçenin cümle (sentaks)ve anlam (semantik) bilgisi özellikleri Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler ve testler
14 Türkçenin güncel sorunları üzerine tartışmalar (Türkçedeki yabancı kelimeler, dil kullanımındaki yanlışlar vs.) Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler
15 Türkçenin güncel sorunları üzerine tartışmalar (Türkçedeki yabancı kelimeler, dil kullanımındaki yanlışlar vs.) Konuyla ilgili örnek metinlerin incelenmesi ve hazırlanması Örnek metinler

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Öğrenciler dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2 Öğrenciler Türk dilinin unsurlarını açıklar.
3 Öğrenciler araştırma, okuma, yazma ve bilgilenme kabiliyetlerini uygulayabilir.
4 Öğrenciler Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
5 Öğrenciler dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrayarak genellemelere ulaşabilir.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13
Ö1 1511111112111
Ö2 1511111121121
Ö3 5555334311222
Ö4 1511111121221
Ö5 1511112522212

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek