Ders Genel Bilgileri
Ders Kodu |
AKTS |
T+U+L |
Kredi |
Ders Türü |
UNV18201 |
4 |
4+0+0 |
4 |
Zorunlu |
Ders Linki (Türkçe) :
|
Ders Linki (İngilizce) :
|
Dersin Dili |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
Ön Lisans |
Öğretim Türü |
Örgün Öğretim |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Amacı |
Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatım türlerini tanıtmak ve yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği |
Dilin tanımı, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür münasebeti, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkiye Türkçesindeki ses olayları, Türkçenin yapı özellikleri, yazılı anlatım, sözlü anlatım, yazım kuralları, noktalama işaretleri, anlatım bozuklukları. |
Dersin Ön Koşulları |
yok |
Dersin Koordinatörü |
Ensar ALEMDAR |
Dersi Verenler |
Öğr.Gör. ÖZLEM ŞUATAMAN |
Dersin Yardımcıları |
yok/none |
Staj Durumu |
Yok |
|
Dersin Kaynakları
Kaynaklar |
AKSOY, Ömer Asım: Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü - 1 Atasözleri Sözlüğü: İstanbul, 1988: İnkılâp Kitabevi.AKSOY, Ömer Asım: Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü - 2 Deyimler Sözlüğü: İstanbul, 1988: İnkılâp Kitabevi.TÜRK DİL KURUMU: Türkçe Sözlük: Ankara, 2011: Türk Dil Kurumu Yayınları: 549.YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi.BUCKLEY, Reid: Topluluk Önünde Konuşma - Doğruyu Söylemek Gerekirse: İstanbul, 2001: Sistem Yayıncılık.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf: Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili: İstanbul, 2001: I, II: Papatya Yayıncılık.EKER, Süer: Çağdaş Türk Dili: Ankara, 2003: Grafiker Yayınları. |
Notlar |
AKSAN, Doğan: Her Yönüyle Dil - Ana Çizgileriyle Dilbilim: Ankara, 2010: Türk Dil Kurumu Yayınları.BANGUOĞLU, Tahsin: Türkçenin Grameri: Ankara, 2000: Türk Dil Kurumu Yayınları.ERGİN, Muharrem: Üniversiteler İçin Türk Dili: İstanbul, 1986: Boğaziçi Yayınları.KARAHAN, Leylâ: Türkçede Söz Dizimi: Ankara, 2010: Akçağ Yayınları.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet B.; GÜLENSOY, Tuncer; PARLATIR, İsmail; ZÜLFİKAR, Hamza; BİRİNCİ, Necat: Türk Dili ve Kompozisyon: Bursa, 2007: Ekin Basım Yayın Dağıtım.TÜRK DİL KURUMU: Yazım Kılavuzu: Ankara, 2012: Türk Dil Kurumu Yayınları: 859. |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
yok |
Ödev |
yok |
|
Ders Yapısı
Matematik ve Temel Bilimler | % 0 |
---|
Mühendislik Bilimleri | % 0 |
---|
Mühendislik Tasarımı | % 0 |
---|
Sosyal Bilimler | % 100 |
---|
Eğitim Bilimleri | % 0 |
---|
Fen Bilimleri | % 0 |
---|
Sağlık Bilimleri | % 0 |
---|
Alan Bilgisi | % 0 |
|
Değerlendirme Ölçütleri |
Yarı Yıl Çalışmaları |
Sayısı |
Katkı |
Ara Sınav |
1 |
% 20 |
Kısa Sınav |
0 |
% 0 |
Ödev |
0 |
% 0 |
Devam |
0 |
% 0 |
Uygulama |
0 |
% 0 |
Proje |
0 |
% 0 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
% 80 |
Arazi Çalışması |
0 |
% 0 |
Atölye Çalışması |
0 |
% 0 |
Laboratuvar |
0 |
% 0 |
Sunum/Seminer Hazırlama |
0 |
% 0 |
Toplam |
2
|
% 100
|
|
AKTS Hesaplama İçeriği |
Etkinlik |
Sayısı |
Süresi (Saat) |
Toplam İş Yükü |
Ders Süresi |
15 |
4 |
60 |
Sınıf Dışı Ç. Süresi |
15 |
4 |
60 |
Ara Sınavlar |
1 |
1 |
1 |
Yarıyıl Sonu Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
122 | AKTS Kredisi : 4
|
|
Ders Konuları
Hafta |
Konu |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
Ön Hazırlık ve Dokümanlar |
1 |
Dilin tanımı ve özellikleri, dil-düşünce, dil toplum ve dil-edebiyat ilişkisi |
anlatım |
Makale vb. bilimsel çalışmalar |
2 |
Dil ve kültür arasındaki ilişki, yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri (dillerin doğuşu ve sınıflandırılması) |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
3 |
Dil ile ilgili terimlerin incelenmesi: ana dili, standart dil, lehçe, şive, ağız, argo vs.; Türk yazı dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
4 |
Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Atatürk’ün dil politikası ve “Güneş Dil Teorisi” |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
5 |
Türkçenin ses (fonetik) bilgisi özellikleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
6 |
Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
7 |
Türkçenin cümle (sentaks) ve anlam (semantik) bilgisi özellikleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
8 |
ARA SINAV |
sınav |
Örnek metinler ve testler |
9 |
Türkçenin güncel sorunları |
anlatım |
Örnek metinler |
10 |
Doğru Anlatımın Kişisel ve Toplumsal İletişimdeki Önemi |
anlatım |
Makale vb. bilimsel çalışmalar |
11 |
Yazılı Anlatım Türleri ve Örnekleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
12 |
Sözlü Anlatım Türleri ve Örnekleri |
anlatım |
Örnek sunumlar ve testler |
13 |
Yazım Kuralları |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
14 |
Noktalama İşaretleri |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
15 |
Anlatım Bozuklukları |
anlatım |
Örnek metinler ve testler |
|
Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:
# |
Açıklama |
1 |
Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
2 |
Türk dilinin unsurlarını açıklar. |
3 |
Araştırma, okuma, yazma ve bilgilenme kabiliyetlerini uygular. |
4 |
Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder. |
5 |
Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini kavrar. |
6 |
Türk dilini meydana getiren unsurları değerlendirir. |
|
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
|
P1 |
P2 |
P3 |
P4 |
P5 |
P6 |
P7 |
P8 |
P9 |
P10 |
P11 |
P12 |
P13 |
P14 |
P15 |
P16 |
P17 |
P18 |
P19 |
Ö1 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ö2 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ö3 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ö4 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ö5 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ö6 |
1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
|
Katkı Düzeyi: 0:Yok 1:Çok Düşük 2:Düşük 3:Orta 4:Yüksek 5:Çok Yüksek