TÜRK DİLİ

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
UNV18201 4 4+0 4 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Ön Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini ve önemini göstermek; Türk dilinin tarihi gelişimini ve bugünkü durumunu sunmak; Türk dilinin yapı ve işleyiş özelliklerini tanıtmak; öğrencilerin analitik, bilimsel düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmek; yazılı ve sözlü anlatım türlerini tanıtmak ve yazılı ve sözlü anlatımda Türkçenin özelliklerini ve kurallarını doğru ve etkin kullanabilme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Dilin tanımı, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemi, dil-kültür münasebeti, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri, Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Türkçenin ses özellikleri ve ses bilgisi ile ilgili kurallar, Türkiye Türkçesindeki ses olayları, Türkçenin yapı özellikleri, yazılı anlatım, sözlü anlatım, yazım kuralları, noktalama işaretleri, anlatım bozuklukları.
Dersin Ön Koşulları Bu dersin ön koşulu yoktur.
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İlker ORUÇ
Dersi Verenler Öğr.Gör. DİLEK ATICI
Dersin Yardımcıları
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001.EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınlar1, 1986.YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
Notlar AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001.EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınlar1, 1986.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
Ön Hazırlık ve Dokümanlar KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001.EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınlar1, 1986.YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
Ödev Bu derse ait ödev yoktur.

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 0
Mühendislik Bilimleri% 0
Mühendislik Tasarımı% 0
Sosyal Bilimler% 100
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 40
Kısa Sınav 0 % 0
Ödev 0 % 0
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 60
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 2 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 14 4 56
Sınıf Dışı Ç. Süresi 14 4 56
Ara Sınavlar 1 1 1
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 1 1
Ödevler 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
  114 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık ve Dokümanlar
1 Dilin tanımı ve özellikleri, dil düşünce, dil toplum ve dil edebiyat ilişkisi. Anlatım ve Soru-Cevap Dilin tanımı ve özellikleri konusunda bilgi sahibi olmalı. Dilin diğer alanlarla bağlantısı konusunda bilgi sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil, C.I, II, III. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1980.ÇOTUKSÖKEN, Yusuf, Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, I, II, Papatya Yayıncılık, İst.2001.EKER, Süer, Çağdaş Türk Dili, Grafiker Yayınları, 2003.ERGİN, Muharrem, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul: Boğaziçi Yayınlar1, 1986.KORKMAZ, Zeynep; ERCİLASUN, Ahmet; GÜLENSOY, Tuncer, Türk Dili ve Kompozisyon, Ekin Basım Yayın Dağıtım, 2007. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
2 Dil ve kültür arasındaki ilişki, yeryüzündeki diller ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri (dillerin doğuşu ve sınıflandırılması) Anlatım ve Soru-Cevap Dilin diğer alanlarla bağlantısı konusunda bilgi sahibi olunmalı. Yeryüzündeki diller hakkında fikir sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
3 Dil ile ilgili terimlerin incelenmesi: ana dili, standart dil, lehçe, şive, ağız, argo vs.; Türk yazı dilinin gelişmesi ve tarihi devreleri Anlatım ve Soru-Cevap Dil ile ilgili terimler hakkında bilgi sahibi olunmalı. Türk yazı dilinin tarihi dönemleri hakkında bilgi sahibi olunmalı YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
4 Türk dilinin bugünkü durumu ve yayılma alanları, Atatürk’ün dil politikası ve “Güneş Dil Teorisi” Anlatım ve Soru-Cevap Türk dilinin bugünkü durumu hakkında bilgi sahibi olunmalı. Dil teorileri hakkında fikir sahibi olunmalı.YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010.
5 Türkçenin ses (fonetik) bilgisi özellikleri Anlatım ve Soru-Cevap Türkçenin ses bilgisel özellikleri hakkında bilgi sahibi olunmalı. Türkçenin şekil bilgisi özellikleri hakkında bilgi sahibi olunmalı.YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
6 Türkçenin şekil (morfoloji) bilgisi özellikleri Anlatım ve Soru-Cevap Türkçenin şekil bilgisi özellikleri hakkında bilgi sahibi olunmalı. Türkçenin cümle yapısı hakkında bilgi sahibi olunmalı YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
7 Türkçenin cümle (sentaks) ve anlam (semantik) bilgisi özellikleri Anlatım ve Soru-Cevap Türkçenin cümle yapısı hakkında bilgi sahibi olunmalı.YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
8 ARA SINAV Öğretim Yöntem ve tekniği yoktur. Ön hazırlık ve döküman yoktur.
9 Türkçenin güncel sorunları Anlatım ve Soru-Cevap Türkçenin güncel sorunları hakkında bilgi sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet, Türk Dili ve Anlatım Bilgileri, Doğu Kütüphanesi, 2010
10 Doğru Anlatımın Kişisel ve Toplumsal İletişimdeki Önemi Anlatım ve Soru-Cevap Doğru anlatımın önemi ile ilgili fikir sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi.
11 Yazılı Anlatım Türleri ve Örnekleri Anlatım ve Soru-Cevap Yazılı anlatım türleri hakkında bilgi sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi.
12 Sözlü Anlatım Türleri ve Örnekleri Anlatım ve Soru-Cevap Sözlü anlatım türleri hakkında bilgi sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi
13 Yazım Kuralları Anlatım ve Soru-Cevap Yazım Kılavuzuna bakılmalı, yazım kuralları okunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi
14 Noktalama İşaretleri Anlatım ve Soru-Cevap Noktalama işaretleri konusu incelenmeli, okunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi
15 Anlatım Bozuklukları Anlatım ve Soru-Cevap Anlatım bozuklukları hakkında bilgi sahibi olunmalı. YELTEN, Muhammet: Türk Dili ve Anlatım Bilgileri: İstanbul, 2010: Doğu Kütüphanesi

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Dil ve Türk dili ile ilgili temel kavramları tanımlar
2 Türk dilinin unsurlarını açıklar.
3 Araştırma, okuma, yazma ve bilgilenme kabiliyetlerini uygular.
4 Türk dili ile diğer diller arasındaki farkları ayırt eder.
5 Dili doğru kullanmanın iletişimdeki önemini açıklar.
6 Türk dilini meydana getiren unsurları açıklar.
7 Öğrenciler doğru anlatımla ilgili temel kavramları tanımlar.
8 Öğrenciler araştırma, okuma, yazma ve bilgilenme kabiliyetlerini uygular.

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11 P12 P13 P14
Ö1 44333323333333
Ö2 22343233333333
Ö3 23322232333322
Ö4 33322332233322
Ö5 33323333223323
Ö6 33333333233333
Ö7 33232233232322
Ö8 33322332233222

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek