YAZILIM MİMARİSİ VE TASARIMI

Ders Genel Bilgileri

Ders Kodu AKTS T+U+L Kredi Ders Türü
YAZ16303 4 3+0 3 Zorunlu
Ders Linki (Türkçe) :
Ders Linki (İngilizce) :
Dersin Dili Türkçe
Dersin Düzeyi Lisans
Öğretim Türü Örgün Öğretim
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilere etkin, kaliteli, bakımı ve geliştirmesi kolay kompleks yazılımların mimari tasarımlarında, tasarım şablonlarının kullanımını öğretmektir. Bu ders, bir tasarım probleminin mutlak bir şekilde yalnızca bir çözümünün olmadığının, bir yazılım mühendisinin bir çok alternatif arasında avantaj, dezavantaj hesabı yaptıktan sonra bir çözüm üretmek zorunda kalacağı konusunda öğrencileri duyarlı hale getirecektir.
Dersin İçeriği Bu ders yazılımda kullanılan tasarım şablonlarının ana prensiplerini ve bu tasarım şablonlarının yazılım geliştirmedeki uygulanış şekillerini gösterir.
Dersin Ön Koşulları -
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Bora ASLAN
Dersi Verenler Dr. Öğr. Üyesi Fatih BAL
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Gökçe Oğuz ERENLER
Staj Durumu Yok

Dersin Kaynakları

Kaynaklar 1- Eric Freeman and Elisabeth Freeman, Head First Design Patterns, OReilly, I. Baskı;2- Lyron Foster, 2- Learning OOP Design Patterns: Master Object Oriented Programming Design Patterns, Independently Published;3- Engin Bulut ve Ali Kaya, Tasarım Desenleri ve Mimarileri, Pusula Yayıncılık, II. Baskı;4- Erich Gamma, Richard Helm, Ralph Johnson, John Vlissides, Grady Booch, Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison-Wesley Professional, I. Baskı
Notlar İlgili öğretim üyesinin önereceği kitap, ders notu, internet.
Döküman Ders notları dersin sonunda öğrencilerle paylaşılmaktadır.
Ödev -

Ders Yapısı

Matematik ve Temel Bilimler% 20
Mühendislik Bilimleri% 50
Mühendislik Tasarımı% 30
Sosyal Bilimler% 0
Eğitim Bilimleri% 0
Fen Bilimleri% 0
Sağlık Bilimleri% 0
Alan Bilgisi% 0
Değerlendirme Ölçütleri
Yarı Yıl Çalışmaları Sayısı Katkı
Ara Sınav 1 % 30
Kısa Sınav 2 % 10
Ödev 1 % 10
Devam 0 % 0
Uygulama 0 % 0
Proje 0 % 0
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 % 50
Arazi Çalışması 0 % 0
Atölye Çalışması 0 % 0
Laboratuvar 0 % 0
Sunum/Seminer Hazırlama 0 % 0
Toplam 5 % 100
AKTS Hesaplama İçeriği
Etkinlik Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü
Ders Süresi 15 3 45
Sınıf Dışı Ç. Süresi 15 1 15
Ödevler 1 25 25
Ara Sınavlar 1 10 10
Yarıyıl Sonu Sınavı 1 20 20
Kısa Sınav 2 5 10
  125 | AKTS Kredisi : 4

Ders Konuları

Hafta Konu Öğretim Yöntem ve Teknikleri Döküman
1 Genel Bilgilendirme, Giriş ve Temel Kavramlar, Nesneye Yönelik Programlama prensiplerine Genel Bakış Anlatım, Tartışma ve Yorumlama Öğretim elemanı tarafından sağlanan notlar
2 Yazılım Tasarımı ve Mimarisinin Önemi, SLDC Yaklaşımları, SOLID Prensibi, Gereksinim Analizi ve Toplama, Yazılım Tasarımı Temelleri, Yazılım Mimarisi Temelleri Anlatım, Tartışma ve Yorumlama Öğretim elemanı tarafından sağlanan notlar
3 Nesne Yönelimli Tasarım ve UML Anlatım ve Uygulama Öğretim elemanı tarafından sağlanan notlar
4 Nesne Yönelimli Tasarım ile Uygulama Geliştirme Anlatım ve Uygulama Öğretim elemanı tarafından sağlanan notlar
5 Yazılım Tasarım Desenlerine Giriş Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 1. Chapter Okunması
6 Yaratımsal Tasarım Desenleri-I (Singleton, Factory) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 4. ve 5. Chapter Okunması
7 Yaratımsal Tasarım Desenleri-II (Abstract Factory, Builder) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 4. ve 13. Chapter Okunması
8 Ara Sınav Sınav İlk 7 hafta işlenen tüm konulara çalışılması
9 Yapısal Tasarım Desenleri-I (Adapter, Bridge) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 7. ve 13. Chapter Okunması
10 Yapısal Tasarım Desenleri-II (Decorator, Composite) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 3. ve 9. Chapter Okunması
11 Davranışsal Tasarım Desenleri-I (Observer, State) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 10. ve 12. Chapter Okunması
12 Davranışsal Tasarım Desenleri-II (Strategy, Visitor) Anlatım ve Uygulama Head First Design Kitabı 12. ve 13. Chapter Okunması
13 MVC Mimarileri, Katmanlı Mimari Yapıları Anlatım ve Uygulama Öğretim elemanı tarafından sağlanan notlar
14 Ders Özeti, Gözden Geçirme ve Dersin Genel Değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Değerlendirme ve Uygulama Hazırlık gerekmiyor
15 Dönem Projesi Sunumları Grup Çalışması, Anlatım ve Uygulama Gösterimi Öğrencilerin projelerini hazırlaması

Dersin Öğrenme Çıktıları: Bu dersin başarılı bir şekilde tamamlanmasıyla öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

# Açıklama
1 Tasarım şablonunu doğru şekilde sınıflandırabilme,
2 Yazılım tasarımının kavramlarını ve prensiplerini açıklayabilme,
3 Tasarım prensiplerini yazılım mühendisliği projelerineuygulayabilme,
4 UML diyagramlarını çizebilme,
5 Hazır olan bir şablonu, tasarım şablonlarını kullanarakiyleştirebilme,

Dersin Program Çıktılarına Katkısı

  P1 P2 P3 P4 P5 P6 P7 P8 P9 P10 P11
Ö1 43444213323
Ö2 43444213223
Ö3 34443213233
Ö4 44443213233
Ö5 34443213123

Katkı Düzeyi: 0:Yok     1:Çok Düşük     2:Düşük     3:Orta     4:Yüksek     5:Çok Yüksek