1 |
Temel Kavramlar |
Düz Anlatım (Ders Anlatımı): İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (İBE) ile ilgili temel kavramların tanımları ve prensipleri anlatılır. Tartışma: İBEnin, UX ve UI tasarımı gibi alanlarla karşılaştırılması. Kavramsal Haritalama: Ana İBE kavramları arasındaki ilişkilerin görselleştirilmesi. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi (Prof. Dr. Kürşat ÇAĞILTAY) Ünite 1: İnsan-Bilgisayar Etkileşimine Giriş Tanımlar, temel kavramlar, HCInin önemi ve tarihçesi. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik (Lütfi Koray Yitmen) Bölüm 1: Kullanılabilirlik ve Yazılım Testi Kullanılabilirlik mühendisliğinin temel ilkeleri, yazılım testine giriş. |
2 |
İnsan- bilgisayar etkileşiminin doğası, özellikleri ve alanla ilgili gelişen uygulamalar |
Vaka Analizi: Başarılı İBE uygulamalarına örnekler incelenir (örneğin, dokunmatik ekran teknolojileri). Grup Çalışması: Yeni teknolojilerin (örneğin, yapay zeka, sanal gerçeklik) İBE üzerindeki etkilerinin analizi. Tarihsel Zaman Çizelgesi Etkinliği: İBEnin tarihsel gelişiminin incelenmesi. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 2: İnsan-Bilgisayar Etkileşiminin Temel Özellikleri Etkileşimin doğası, özellikleri, kullanıcı-araç ilişkisi. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 2: Test ve Kullanıcı Deneyimi Kullanıcı odaklı testler ve deneyimlerin yazılım geliştirme sürecine entegrasyonu. |
3 |
İnsan-bilgisayar etkileşiminde etkili faktörler ve standartlar |
Düz Anlatım ve Görsel Destekli Sunum: Ergonomik ve kullanılabilirlik standartlarının (örneğin, ISO 9241) ele alınması. Pratik Gösterim: Arabirimlerin İBE standartlarına göre değerlendirilmesi. Grup Çalışması: Kültürel ve çevresel faktörlerin İBE tasarımına etkilerinin tartışılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 3: Etkili Faktörler ve Standartlar HCI’de etkili faktörler ve tasarım standartları. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 3: Kullanıcı İhtiyaçları ve İş Analizi Kullanıcı ihtiyaçlarının tespiti ve test süreçleriyle entegrasyonu. |
4 |
Bilgi işletim modelleri ve insan beyni |
Düz Anlatım: Bilişsel yük, çalışma belleği ve dikkat gibi konuların arayüz tasarımına etkisinin açıklanması. Uygulamalı Etkinlikler: Bilgi işlem kısıtlarını dikkate alarak bir görev tasarımı yapılması. Beyin Fırtınası: İnsan belleği ve algısından nasıl yararlanıldığının tartışılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 4: Bilgi İşlem Modelleri ve İnsan Beyni İnsan beyninin bilgi işlem süreçleriyle ilişkisi. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 4: Bilişsel Modeller ve Test Süreçleri Kullanıcıların bilişsel süreçleri ve bu süreçlerin yazılım tasarımına etkisi. |
5 |
Kullanıcı odaklı tasarım kriterleri ve insan algısı |
Atölye Çalışması: Kullanıcı odaklı tasarım ilkelerine uygun maketler oluşturulması. Rol Yapma: Farklı kullanıcı senaryoları üzerinden tasarımların test edilmesi. Grup Çalışması: Algı psikolojisi ilkelerine dayanarak tasarımların değerlendirilmesi. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 5: Kullanıcı Odaklı Tasarım ve İnsan Algısı İnsan algısı, tasarım kriterleri ve nasıl daha etkili kullanıcı deneyimi yaratılabilir. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 5: Kullanıcı Odaklı Tasarımda Test Yöntemleri Kullanıcı odaklı tasarım testleri ve geri bildirimler. |
6 |
Web ve internet örnekleri/ bilişsel stratejiler |
Pratik Laboratuvar Oturumu: Web sitelerinin kullanılabilirlik açısından değerlendirilmesi. Tartışma: Web geziniminde kullanılan zihinsel modellerin incelenmesi. Karşılaştırmalı Analiz: Web tabanlı ve uygulama tabanlı arayüzlerin karşılaştırılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 6: Web Tasarımı ve Bilişsel Stratejiler Web ve internet uygulamalarında bilişsel stratejiler. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 6: Web Uygulamaları için Kullanılabilirlik Testi Web tabanlı uygulamalarda kullanılabilirlik testlerinin önemini tartışma. |
7 |
İBE Çalışma Yöntemleri |
Düz Anlatım: Nitel ve nicel yöntemlerin tanıtımı (örneğin, anketler, kullanılabilirlik testleri). Atölye Çalışması: Küçük bir kullanılabilirlik çalışmasının tasarlanması. Grup Çalışması: Farklı İBE araştırma yaklaşımlarının avantaj ve dezavantajlarının tartışılması. |
Ünite 7: HCI Çalışma Yöntemleri HCI tasarımında ve araştırmasında kullanılan çalışma yöntemleri. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 7: İş Analizi ve HCI Test Yöntemleri HCI çalışma yöntemlerinin yazılım testlerine entegrasyonu. |
8 |
Ara sınav |
- |
- |
9 |
İBE ve Etik |
Vaka Çalışmaları: İBEdeki etik ikilemlerin incelenmesi (örneğin, gizlilik, erişilebilirlik). Tartışma: Yenilikçilik ve etik dengesi üzerine fikir alışverişi. Tartışma Oturumu: İBE tasarımının toplum ve bireysel haklar üzerindeki etkilerinin yansıtılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 8: HCI ve Etik Etik sorunlar, kullanıcı hakları ve gizlilik. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 8: Etik ve Kullanıcı Gizliliği Yazılım mühendisliğinde etik sorumluluklar ve gizlilik. |
10 |
Erişilebilirlik |
Düz Anlatım: Erişilebilirlik ilkelerinin (örneğin, WCAG) incelenmesi. Uygulamalı Çalışma: Engelli kullanıcılar için erişilebilir arayüzlerin tasarlanması. Simülasyon: Arayüzlerin ekran okuyucu gibi yardımcı teknolojilerle test edilmesi. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 9: Erişilebilirlik İlkeleri Erişilebilirlik tasarımı ve engelli kullanıcılar için uygulamalar. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 9: Erişilebilirlik Testi Web ve yazılım uygulamalarında erişilebilirlik testlerinin yapılması. |
11 |
Arayüz tasarımı |
Pratik Atölye Çalışması: Figma veya Adobe XD gibi araçlarla prototip oluşturulması. Geri Bildirim Oturumları: Tasarımların akran değerlendirmesiyle analiz edilmesi. Grup Çalışması: Gerçek dünya uygulaması için kablo şemaları geliştirilmesi. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 10: Arayüz Tasarımı ve Kullanıcı Deneyimi Kullanıcı dostu arayüz tasarımı ve deneyim iyileştirmeleri. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 10: Kullanıcı Deneyimi ve Arayüz Testleri Kullanıcı deneyimi testleri ve arayüz analizleri. |
12 |
Kullanışlılık testi ve kullanışlılık mühendisliği uygulamaları |
Simülasyon: Kullanılabilirlik testinin sınıf arkadaşlarıyla yapılması. Rol Yapma: Geri bildirim oturumlarında kullanıcı ve tasarımcı rollerinin oynanması. Proje Çalışması: Test bulgularına dayanarak bir tasarımın iyileştirilmesi |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 11: Kullanışlılık Testi ve Mühendislik Kullanışlılık mühendisliğinde test yöntemleri. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 11: Kullanılabilirlik Mühendisliği ve Test Yöntemleri Kullanışlılık mühendisliğinde uygulamalar. |
13 |
Internet okulları ve web tabanlı uygulamalar: arayüz tasarımında task analizi |
Vaka Çalışması: Web tabanlı uygulamaların iş akışlarının analizi. Atölye Çalışması: Örnek bir tasarım projesine görev analizi uygulanması. Tartışma: Görev analizi tekniklerinin karşılaştırılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 13: Web Tasarımında Görev Analizi Web tabanlı uygulamalar için görev analizi ve tasarım süreçlerinin kullanıcı odaklı yönetimi. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 13: Web ve Mobil Uygulamalar: Görev Analizi Web ve mobil uygulamalarda görev analizi yaparak etkili arayüz tasarımı için kullanıcı gereksinimlerinin belirlenmesi. |
14 |
Oyunlaştırma ve IBE ilişkisi |
Düz Anlatım: Oyunlaştırma ilkelerinin tanıtımı ve İBE ile ilişkisi. Pratik Laboratuvar Çalışması: Belirli bir kullanıcı hedefi için oyunlaştırılmış bir arayüz tasarımı yapılması. Grup Çalışması: Oyunlaştırmanın tasarım üzerindeki psikolojik etkilerinin tartışılması. |
Teoriden Pratiğe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi Ünite 12: Oyunlaştırma ve HCI Oyunlaştırma uygulamaları ve bunların HCI tasarımına entegrasyonu. Yazılım Testi – İş Analizi – Kullanılabilirlik Bölüm 12: Oyunlaştırma ve Yazılım Testi Oyunlaştırma elementlerinin yazılım test süreçlerine etkisi. |